| کد خبر: 221490 |

افزایش نرخ بلیط هواپیما با وجود کسادی سفر

با وجودی که به ظاهر نرخ نامه جدیدی برای افزایش قیمت بلیط هواپیما اعلام نشده اما افزایش قیمت ها وجود دارد حالا باید دید این افزایش قیمت به چه دلیل است؟

تین نیوز

با وجودی که به ظاهر نرخ نامه جدیدی برای افزایش قیمت بلیط هواپیما اعلام نشده اما افزایش قیمت ها وجود دارد حالا باید دید این افزایش قیمت به چه دلیل است؟

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، در حالی که به دلیل شیوع و همه گیری این بیماری منحوس، گردشگری در وضعیت کسادی قرار دارد که از ابتدای  مهرماه نرخ بلیط هواپیما  افزایش تا ۱۰۰ تا ۳۰۰درصدی  داشته است. مسئولان ها دلیل این افزایش را مصوبه ستاد مقابله با کرونا مبنی بر فروش ۶۰ درصد از صندلی هواپیماها برای جلوگیری از گسترش کرونا و افزایش قیمت ارزهای خارجی  اعلام کردند. یعنی در حالی که تقاضا برای سفر کاهش یافته، با افزایش نرخ هواپیما مواجه هستیم.

حرمت‌الله رفیعی رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی پیش از این در انی خصوص به ایرنا گفته بود ایرلاین ها در پروازهای داخلی دلاری خرج نمی کنند و هزینه سوخت و حقوق کارمندانشان را به ریال پرداخت می کنند و حتی اگر نیاز به خرید و تعمیر هواپیما نیز داشته باشند از دولت وام می گیرند و حالا انصاف نیست از مردم پول بیشتر بگیرند و اگر به دلیل شرایط کنونی مجبور به کم شدن مسافرانشان هستند نباید ضررشان را از مردم بگیرند باید کمک از دولت بگیرند.

البته در این راستا نیز وزیر گردشگری نیز به وزیر راه و شهرسازی در پی افزایش قیمت خدمات شرکت‌های هواپیمایی نامه نوشت خواستار توقف رویه ناصحیح این شرکت‌ها شد.

 در متن نامه علی‌اصغر مونسان به محمد اسلامی آمده است: همان‌گونه که استحضار دارید شرکت‌های هواپیمایی در اکثر مسیرهای داخلی بر خلاف دستور جنابعالی، مبنی بر لغو افزایش نرخ پروازها، قیمت خدمات خود را بیش از ۱۰۰ درصد و تحت عنوان کف قیمت افزایش داده‌اند، ضمن آن‌که دفاتر خدمات مسافرتی را نیز به‌صورت مستمر تهدید به‌قطع سیستم فروش یا ابطال قراردادهای همکاری فی‌مابین می‌کنند.

وزیر راه نیز در مصاحبه با ایرنا اعلام کرد: افزایش قیمت های اعلام شده از سوی انجمن شرکت های هواپیمایی معتبر نیست و قیمت های جدید که قرار بود از اول مهرماه  اعمال شود لغو شده است.

بعد از آن حرمت‌الله رفیعی رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی به ایرنا گفت: ایرلاین ها اعلام کردند قیمت به صورت غیر رسمی افزایش می دهند.

امان اله حسین پور نماینده اسفراین و رییس فراکسیون اقتصاد سفر در جلسه مشترک فراکسیون اقتصاد سفر و زیارت با رییس هیات مدیره و اعضا انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی با موضوع گرانی و افزایش افسارگسیخته قیمت بلیت هواپیما  با بیان گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در مجلس بعداز اعلام افزایش ۱۵۵ درصدی قیمت بلیت هواپیما گفت: مجلس به هیچ وجه این موضوع را قبول ندارد و آن را غیر قانونی می داند. موضوع کف قیمت به هیچ وجه قابل قبول نیست. به وزیر راه و مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری اعلام می کنم مجلس پیگیر این موضوع است و خیال نکنند با گذشت زمان قضیه فراموش و موضوع گرانی حل می شود.

حرمت الله رفیعی رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی نیز با اشاره به سابقه افزایش قیمت از سوی ایرلاین ها در سال جاری و بیان تجربه جهانی تاکید کرد: در هیچ جای قانون الزام به رعایت کف قیمت نیامده، بلکه برای رعایت حقوق مردم سقف قیمت فروش، کنترل می شود. تعجب می کنم که چرا عده ای به دنبال جلوگیری از ارزان فروشی هستند. اجرای کف قیمت فروش بلیت هواپیما حتما به عدم شفافیت و تخریب رقابت در بازار منجر می شود. دولت و مجلس باید با قاطعیت جلوی این اقدامات اشتباه را بگیرند و با اتخاذ سیاست های درست، جلوی گران فروشی به مردم بایستند.

رحمت اله نوروزی نماینده علی آباد و نایب رئیس فراکسیون اقتصاد سفر و زیارت نیز تاکید کرد: روشن است افزایش خودسرانه قیمت مورد قبول نیست. از دستگاه های نظارتی به ویژه سازمان بازرسی و سازمات تعزیرات حکومتی می خواهم منتظر نباشند و جلوی تضییع حقوق مردم را بگیرند.

کارشناسان این حوزه معتقدند نرخ نامه جدیدی وجود ندارد بنابراین افزایش رسمی قیمت وجود نداشته اما مصوبه ستاد مبارزه با کرونا مبنی بر فروش تنها ۶۰ درصد بلیط هواپیما موجب افزایش قیمت شده است. همچنین عدم تعهد به رعایت قیمت کف پروازها  حتی در دوره ای که مسافر کم است، موجب افزایش قیمت برخی پروازها تا ۳۰۰ درصد شده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.