| کد خبر: 210908 |

زیان مالی پروازهای فوق‌ا‌لعاده بازگشت هم‌وطنان‌

مقام مسؤول حمل و نقل هوایی گفت: پروازهایی که بابت بازگشت هم‌وطنان به کشورهای مختلف و به صورت فوق‌العاده با صندلی خالی انجام می‌شود، بار مالی سنگینی دارد که بر دوش شرکت هواپیمایی است و امکان تخفیف در نرخ بلیت این پروازها نیست.

تین نیوز

 مقام مسؤول حمل و نقل هوایی گفت: پروازهایی که بابت بازگشت هم‌وطنان به کشورهای مختلف و به صورت فوق‌العاده با صندلی خالی انجام می‌شود، بار مالی سنگینی دارد که بر دوش شرکت هواپیمایی است و امکان تخفیف در نرخ بلیت این پروازها نیست.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، جمعی از دانشجویان ایرانی که در شهر مادرید اسپانیا در حال تحصیل هستند و به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی کلاس‌های دانشگاه، قصد برگشت به کشور‌ را دارند، در مطالبه‌ای که در بخش «فارس من» خبرگزاری فارس عنوان کرده‌اند، خواهان کاهش قیمت بلیت پرواز مادرید ـ تهران شدند.

در این مطالبه دانشجویانی ایرانی آمده است: «این پیام به نمایندگی جمعی از دانشجویان پرواز مادرید به تهران تقدیم حضور می‌شود، ضمن تشکر از تمام نهادهایی که باعث برقراری پرواز اضطراری مادرید به تهران هواپیمایی ایران ایر در تاریخ ۲۷ و ۲۹ اردیبهشت، گردیدند متاسفانه قیمت بلیط اعلام شده ۴۱۳ و ۶۷۱ یورو است و الزام پرداخت به یورو در شرایط حاضر خارج از توان پرداخت بسیاری از افراد بوده و مانعی برای بازگشت این عزیزان به میهن خویش است؛ با عنایت به این که اکثر متقاضیان از قشر دانشجو و نخبه هستند، در این چند ماه اضافی قرنطینه با مخارج پیش‌بینی نشده‌ زیادی مواجه شده‌اند، شرایط قرنطینه نیز هزینه‌ اضافی بیش از ۱۰۰ یورو برای عزیمت از شهرهای مختلف اسپانیا به مادرید محل پرواز به دانشجویان تحمیل کرده است؛ خواهشمندیم با کاهش قیمت بلیط و تخفیف، امکان بازگشت دانشجویان و سایر عزیزان را به میهن خویش را فراهم آورید».

در این راستا موضوع را از یکی از مسؤولان ارشد صنعت حمل و نقل هوایی پیگیری کردیم.

وی در این باره به خبرنگار فارس، گفت: این چنین پروازهای موردی که پس از شیوع کرونا و توقف پرواز‌ بین کشورها، به درخواست وزارت امور خارجه یا سفارت ایران در کشورهای مختلف، به صورت یک‌سر خالی انجام می‌شود، هزینه سنگینی برای شرکت هواپیمایی دارد.

این مقام مسؤول صنعت حمل و نقل هوایی بیان کرد: به هر حال این پرواز با ظرفیت خالی از ایران تا مقصد حرکت می‌کند که هزینه هندلینگ سنگینی دارد که در کنار آن هزینه سوخت، کروی پروازی و غیره نیز به این هزینه‌ اضافه می‌شود.

وی اظهار کرد: به هر حال چنین پروازهایی که پس از توقف پروازها، به درخواست وزارت خارجه و سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مختلف انجام می‌شود، کاملا برای شرکت هواپیمایی زیان‌ده است و در این شرایط، همه بار مالی این پرواز‌ها، بر دوش‌ شرکت هواپیمایی است.

این مقام مسؤول صنعت حمل و نقل هوایی گفت: ‌به عنوان مثال در همین پرواز تهران ـ مادرید ـ تهران هزینه سنگینی بر دوش شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ایجاد می‌شود و بار مالی‌ آن 100 درصد بر دوش ایران‌ایر است و چون ردیف‌ بودجه ندارد، در واقع به زیان‌‌ انباشته همه اضافه می‌شود.

وی افزود: چنین پروازهایی از نظر تخصیص بودجه، ردیف تعیین شده ندارد و هیچ ارگانی هم حداقل درصدی از هزینه این پروازها را بر عهده نمی‌گیرد و ‌بار مالی آن کاملاً بر دوش شرکت هواپیمایی است.

این مقام مسؤول صنعت حمل و نقل هوایی اضافه کرد: حتی در همین مورد خاص پرواز تهران-مادرید-تهران موضوع را با دفتر نظارت سازمان هواپیمایی کشوری در میان گذاشتیم و پیگیری کردیم، اما با وجود تلاش آنها، به نتیجه نرسیدیم و امکان کاهش قیمت بلیت‌ها واقعا وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در شرایط شیوع کرونا اغلب کسب و کارها زیان دیده‌اند، گفت: در این بین شرکت‌های هواپیمایی بیش از همه متضرر شده‌اند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.