| کد خبر: 206916 |

◄ کرونا، چه تاثیری در صنعت هوایی گذاشت؟

با توجه به نوع ساختار این ویروس مبنی بر غیرقابل درمان بودن، بسیاری از کشورها مراودات اقتصادی خود با چین را به نوعی به حالت تعلیق درآورده‌اند.

تین نیوز

کمتر از دو ماه از شیوع ویروس کرونا در ووهان، یکی از مراکز بزرگ اقتصادی و صنعتی کشور چین می‌گذرد. این در حالی است که با توجه به نوع ساختار این ویروس مبنی بر غیرقابل درمان بودن، بسیاری از کشورها مراودات اقتصادی خود با چین را به نوعی به حالت تعلیق درآورده‌اند.

از آنجایی که چین، قطب صادرات تعداد قابل‌ توجهی از اقلام حیاتی مورد نیاز به سراسر دنیا شمرده می‌شود، این اتفاق باعث شده است تا نه تنها چین، بلکه شرکت‌های حمل‌ و نقلی که عامل به وجود آوردن انشعاب‌های ارتباطی هستند نیز شامل ضرر و زیان شوند.

در این میان، ناوگان بسیاری از شرکت‌های ترابری هوایی یا به تعبیری Cargo Airlines که نقش پر رنگ آن‌ها به خاطر ویژگی‌های ذاتی مزایای استفاده از هواپیما، اعم از برخورداری از سرعت جابجایی ایده آل و در عین حال ایمن، غیرقابل چشم‌پوشی است، در حداقل پرواز خود به سر می‌برند.

طبق اعلام آمار و اطلاعات سهم حمل‌ و نقل هوایی تنها یکی از این شرکت‌ها در یک سال گذشته، حدود 251000 تن اعلام شده است.

همچنین طبق همین اطلاعات، آمار حمل‌ و نقل هوایی کالا در فرودگاه ووهان، شانزدهمین فرودگاه شلوغ کشور چین، 221576 تن بوده است. از تاریخ 10 فوریه 2020 که تعطیلات سال نو میلادی تازه به پایان رسیده و صنایع، کار خود را دوباره آغاز کرده‌اند، و از طرفی ویروس کرونا تقریباً تمام چین را فراگرفته است، چنین امری سبب ضعیف شدن روند انجام امور اقتصادی در چین می‌شود و بسیاری از شرکت‌های ترابری باری با در پیش گرفتن روند قطع یا به حداقل رساندن پروازهای خود به این کشور، موجب کمرنگ شدن مسیرهای ارتباطی چین با دنیا به‌خصوص اروپا و آمریکا که بیشترین سهم مصرف‌کننده را دارند، می‌شوند؛ که به عنوان اولین ماحصل‌ این امر، می‌توان به وارد شدن ضربه اقتصادی به صنایع این کشور اشاره کرد که ابعاد آن همواره با کمتر شدن پروازها، بزرگ‌تر خواهد شد.

در این شرکت‌های ترابری که تعداد پروازهای هفتگی برخی از آنها به 130 پرواز نیز می‌رسید، تعداد قابل‌توجهی از ناوگانشان با توجه به کم شدن تعداد پروازها، آن‌هم تنها به خاطر عدم انتقال ویروس کرونا، زمین‌گیر شدند؛ از آنجایی که هواپیمایی که پرواز نمی‌کند به دلیل هزینه‌های تعمیرات و نگهداری دوره‌ای جهت آماده‌سازی، از لحاظ اقتصادی هیچ صرفه‌ای ندارد، چنین موضوعی برای این شرکت‌ها زیاد خوشایند نیست. این در حالی است که بعضی از شرکت‌ها با اختصاص دادن هزینه‌های زیاد و قابل توجه جهت انجام امور ضدعفونی و پاکسازی هواپیماهای خود و همچنین اعمال برخی قوانین برای کروی پروازی، پروازهای خود را در تعداد کمتر، همواره انجام می‌دهند.

تعداد پروازهای کمتر بدین معناست که هزینه تمام شده جهت حمل‌ و نقل برای شرکتی که قصد واردات مواد اولیه یا صادرات محصولات خود را دارد، بیشتر خواهد بود و این موضوعی است که طبق گفته‌های یک مقام چینی، هزینه‌های تمام شده تعریف شده در شرایط حال حاضر، بیشتر از آن چیزی است که پیش‌بینی کرده بودند. بر همین اساس طبق آخرین آمار و ارقام آمده هزینه سفر هوایی کالا، برای مثال از چین به برخی از مقاصد اروپایی، به‌طور میانگین رشد 8.5 درصدی داشته است.     

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.