| کد خبر: 202403 |

فرودگاه‌هایی که مسافران را شگفت‌زده می‌کنند

این سال‌ها صنعت گردشگری به سوی تجربه‌گرایی رفته است و با نوآوری اهل سفر را با پیشنهادهایی در این زمینه شگفت‌زده می‌کند. مجموعه‌ای از این تجربه‌ها در چند فرودگاه مهم آسیا اتفاق افتاده است؛ فرودگاه‌هایی که در کنار توسعه زیرساخت‌ها و بهبود خدمات به نوآوری‌هایی هم دست زدند.

تین نیوز

این سال‌ها صنعت گردشگری به سوی تجربه‌گرایی رفته است و با نوآوری اهل سفر را با پیشنهادهایی در این زمینه شگفت‌زده می‌کند. مجموعه‌ای از این تجربه‌ها در چند فرودگاه مهم آسیا اتفاق افتاده است؛ فرودگاه‌هایی که در کنار توسعه زیرساخت‌ها و بهبود خدمات به نوآوری‌هایی هم دست زدند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه شهروند «وقت گذراندن در فرودگاه‌ها تا زمان پرواز خیلی دلپذیر نیست؛ خاصه آن که فرودگاه امکانات کمی داشته باشد اما اگر گذرتان به فرودگاه‌های آسیایی بیفتد در این زمینه خیلی خوش‌شانس هستید. فرودگاه‌های آسیا همواره در رتبه بهترین فرودگاه‌های دنیا قرار گرفته‌اند و به سبب فضای جالب توجه و امکاناتی که به مسافران در انتظار پرواز ارایه می‌دهند، مورد توجه هستند. البته مسافران هم باید بدانند که انتظار هر چیزی را در یک فرودگاه بین‌المللی نداشته باشند.

در اینجا نگاهی به چند مورد از عجایب این فرودگاه‌ها داریم تا به راز شگفت‌زدگی مسافران آنها پی ببریم. ‌‌

 در فرودگاه بین‌المللی تایلند گلف یاد بگیرید

تصور کنید یک مسافر علاقه‌مند به گلف هستید که گذرتان به فرودگاه بین‌المللی تایلند  هم افتاده است. منتظربودن در این فرودگاه یعنی با یک تیر دو نشان زده‌اید؛ در حالی ‌که در یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های بین‌المللی دنیا هستید، کلاس آموزشی گلف را هم می‌گذرانید.

 از آبشار درون فرودگاه لذت ببرید

فرودگاه  Changi Airport در سنگاپور به گونه‌ای طراحی شده که یک آبشار با استفاده از سیستم بارش قطره‌ای ایجاد می‌شود و سنگاپوری‌ها مثل همیشه نمایش زیبایی از نور و آب و موسیقی را در منظر دید مسافران این فرودگاه به اجرا درمی‌آورند. مسافرانی که ناچارند چند ساعتی از شب را در این فرودگاه منتظر باشند می‌توانند از این جاذبه دیدنی فرودگاه سنگاپور لذت ببرند.

  در فرودگاه قطر تنی به آب بزنید

فکر کنید قرار باشد چهار پنج ساعتی را در فرودگاه بین‌المللی  Hamad  قطر بگذرانید. بالاخره بعد از گشت‌وگذار در فروشگاه‌ها، بوتیک‌ها و محوطه بزرگ فرودگاه خسته می‌شوید و حالا یک شنای خستگی‌بر در استخری که فرودگاه برای میهمانانش آماده کرده، می‌تواند پیشنهاد هیجان‌انگیزی باشد. این فرودگاه با ایجاد استخری که به‌طور معمول برای مکان‌های ورزشی و آب درمانی طراحی می‌شود، این امکان را برای مسافران ایجاد می‌کند که تنی به آب بزنند یا با پرداخت ٣٥ دلار اضافه از دیگر امکانات ورزشی و جکوزی این مکان نیز استفاده کنند.

 در باغ قدم بزنید

فرودگاه بین‌المللی Incheon در کره‌جنوبی باغی سرسبز را در محوطه درونی فرودگاه ایجاد کرده تا مسافران چنددقیقه‌ای برای مبارزه با فشار و شلوغی دنیای بیرون در آن قدم بزنند و خود را در میان طبیعت احساس کنند و کمی آرامش بیابند. ایجاد این باغ سبب شده تا این فرودگاه در رتبه‌بندی بهترین فرودگاه‌های دنیا قرار گیرد.

  از موزه دیدن کنید

فکر کنید اهل سفر هستید و علاقه‌مندید تا بیشتر از صنعت هوایی مطلع شوید و چه جایی بهتر از یک فرودگاه که دیدار از موزه‌ای را درباره این موضوع به شما پیشنهاد دهد. فرودگاه بین‌المللی هنگ‌کنگ موزه‌ای را با موضوع هوانوردی ایجاد کرده تا بازدیدکنندگان در قالب نمایش‌های تصویری و تعاملی شامل شبیه‌سازی پرواز در مورد صنعت هوایی هنگ‌کنگ بیشتر بدانند.

 تجربه اسکیت‌کردن در فرودگاه

فکر بدی هم نیست که جایی باشد تا رسیدن به زمان پروازتان، کمی هم اسکیت کنید. فرودگاه بین‌المللی کره‌جنوبی که امکانات زیادی را از قبیل موزه، کازینو و باغ برای مسافران در محوطه این فرودگاه ایجاد کرده، محوطه‌ای را نیز به انجام اسکیت اختصاص داده تا زمان‌های مرده انتظار از این طریق به هیجان‌انگیزترین شکلی طی شود.

 تجربه رستوران‌گردی در فرودگاه ژاپن

فرودگاه Haneda یا فرودگاه بین‌المللی توکیو که دومین فرودگاه پرکار و شلوغ آسیا و پنجمین در دنیاست در ترمینال یک خود این امکان را برای مسافران فراهم می‌کند تا نه‌تنها از میان آن ٦ طبقه رستوران غذای مورد علاقه‌شان را بیابند بلکه از بام ترمینال نگاهی هم به دور و اطراف بیندازند.  ترمینال دوی این فرودگاه نیز شامل یک هتل، رستوران‌هایی بر بام ترمینال و یک مرکز خرید و رستوران ٦ طبقه است.

 از بازی شبیه‌سازی‌شده گلف لذت ببرید

از آنجا که بسیاری از مسافران به مقصد شرق آسیا می‌توانند علاقه‌مند به ورزش گلف هم باشند و از آن لذت ببرند، فرودگاه بین‌المللی هنگ‌کنگ امکان انجام بازی شبیه‌سازی‌شده آن را برای مسافرانش فراهم آورده‌ است. در این فرودگاه ١٨ فضای بازی گلف تعبیه شده تا مسافرانی که ساعت‌های انتظارشان را می‌گذرانند به تفریح و یادگیری تکنیک این بازی لوکس بپردازند.

 تجربه حمام سنتی در فرودگاه

تا به حال در برخی مقاصد سفر، حمام‌های سنتی به‌عنوان جاذبه گردشگری به مسافران پیشنهاد می‌شد، اما فرودگاه بین‌المللی Chubu Centrair در شهر Tokoname ژاپن دست به ابتکار جالبی زده و گرمابه‌ای در فضای داخلی فرودگاه ایجاد کرده است تا مسافران در دمایی گرم و مطبوع کمی آرامش بیابند و سپس از استخر سرد و سونا و دیگر استخرها بهره ببرند. تصور اینکه در حمامی گرم پرواز و فرود هواپیماها را تماشا کنید، کم‌نظیر است.

 هتلی برای حیوانات خانگی در فرودگاه

ژاپنی‌ها در ارایه خدمات در فرودگاه‌ پیشرو بوده‌اند و این‌بار در فرودگاه بین‌المللی Kansai در اوزاکا، هتلی برای حیوانات خانگی ایجاد کرده‌اند. برای آنان که با حیوان خانگی سفر می‌کنند شاید هیچ چیز از این دلپذیرتر نباشد که در فرودگاه مکانی بیابند تا به راحتی خدمات مورد نیازشان را ارایه دهد. برای استفاده از این هتل باید از چهارماه قبل وقت گرفت، اما در عوض هنگام انتظار در فرودگاه می‌توان از خدمات آن بهره برد.

 سرتان را با بازی اسکواش گرم کنید

به نظر می‌رسد فرودگاه بین‌المللی قطر کم‌کم خود را برای میزبانی ورزشکاران آماده می‌کند. این فرودگاه زمین‌های بازی اسکواش را برای استفاده عموم مهیا کرده است تا مسافران بتوانند انرژی خود را هنگام انتظار در این زمین‌های بازی تخلیه کنند.

 نمایش‌ کابوکی در فرودگاه ژاپن

ژاپن در فرودگاه بین‌المللی Narita گالری‌ای فراهم کرده است که در آن نمایش کابوکی - یکی از نشانه‌های فرهنگ ژاپن در دنیا - اجرا می‌شود. در این گالری می‌توان لباس‌های سنتی ژاپنی را بر تن مانکن‌ها یافت و از فروشگاه محصولات فرهنگی و هنری سوغاتی به یادگار خرید.

 تمرین خوشنویسی در فرودگاه تایپه

هیچ فکر می‌کردید در طول سفر و در فرودگاه فرصت کنید خوشنویسی یاد بگیرید؟! اما فرودگاه بین‌المللیTaipei Taoyuan دست به اقدامی فرهنگی زده و در محوطه این فرودگاه مجموعه‌ای از آیین‌ها و فعالیت‌های سنتی تایپه را به نمایش گذاشته است. یکی از این قسمت‌ها به خوشنویسی سنتی چین اختصاص دارد.

خوابی راحت در سالن ترانزیت

بسیاری اوقات هم پیش می‌آید مسافر خسته‌تر از آن است که به گشت و گذار و سرگرم‌شدن در فرودگاه بپردازد و ترجیح می‌دهد از زمان انتظارش برای پرواز استفاده و کم‌خوابی‌اش را جبران کند؛ اینجاست که فرودگاه Osaka KONSAI ژاپن به متقاضیان پتوهای رایگان می‌دهد تا خواب راحت‌تری داشته باشند. این فرودگاه فضایی برای این مسافران در نظر گرفته است تا در طول ٢٤ ساعت شبانه‌روز بتوانند از دوش‌ سکه‌ای بهره ببرند و پس از آن پتو بگیرند و استراحت کنند.

از فضای جنگلی داخل فرودگاه لذت ببرید

فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور در مالزی، ازجمله فرودگاه‌های مطرح دنیاست که هر ساله جوایزی را برای ارایه خدمات از آنِ خود می‌کند. یکی از ابتکارهای معمار آن، اختصاص دادن بخشی از آن به جنگل استوایی است. درختان بلند و کهن آن منطقه حس قدم زدن و لذت بردن در جنگل استوایی را در مسافران ایجاد می‌کند. همچنین با تماشای درختان نخل معروف منطقه در این جنگل، می‌توان خود را در اقامتگاه ساحلی سرسبز و زیبایی تصور کرد.

خوابی متفاوت در فرودگاه هند

فرودگاه جدید ایندیرا گاندی در دهلی هند برای آنان که بی‌هیچ چون و چرایی قصد خوابیدن در فرودگاه دارند، پیشنهاد جدید و هیجان‌انگیزی دارد. این فرودگاه کابین‌هایی برای خواب و استراحت مسافران در نظر گرفته است که خدماتی مثل اینترنت و حتی تلویزیون دارد؛ درست مثل اینکه در وسط فرودگاه اتاقی از هتلی رزرو کرده باشید. این اقدام گامی به سوی تغییر شکل خدمات در آینده است.

در فرودگاه هنگ‌کنگ به راحتی به تماشای فیلم بنشینید

برای سفر خانوادگی به همراه کودکان، فرودگاه بین‌المللی هنگ‌کنگ هر چیزی که برای سرگرم کردن کودکان نیاز است، فراهم کرده است؛ برای مثال سالن نمایشی با عنوان Imax امکان تماشای فیلم را تا زمان پرواز به مسافران می‌دهد. سالنی که گفته می‌شود یکی از بزرگ‌ترین‌ سالن‌ها در چین است.

ربات‌ خدمات‌دهنده در فرودگاه کره جنوبی

این روزها تکنولوژی بیش از پیش به خدمت صنعت گردشگری درآمده است و حالا فرودگاه بین‌المللی Incheon ناوگانی از ربات‌ ایجاد کرده است تا به مشتریان در فرودگاه خدمات بدهد. این ربات‌ها که محصول کمپانی LG هستند و «Troika»  نامیده می‌شوند، از طریق ارایه سیستم تلفن‌های همراه در صورت‌هایشان قابل استفاده برای مشتریان هستند. این فرودگاه بزرگ‌ترین فرودگاه کره و یکی از پرکارترین فرودگاه‌های دنیاست. از ‌سال ٢٠٠٥ این فرودگاه هرساله در رتبه بهترین فرودگاه‌های دنیا قرار گرفته است.

سرسره بازی در فرودگاه

وقتی می‌گویند فرودگاه سنگاپور یکی از بهترین‌ها در دنیاست شاید یکی از دلایلش این باشد که سرسره‌ای چهارطبقه دارد تا مسافران را هنگام انتظار سرگرم کند. چه با کودکان سفر کنید، چه به تنهایی، نمی‌توان از لذت سرسره‌بازی آن هم در فرودگاه چشم پوشید، به‌خصوص آن که چندساعتی هم وقت داشته باشید.

 لباس‌هایتان را به خشک‌شویی فرودگاه بسپارید

ممکن است در طول سفر و انتظار در فرودگاه با خود فکر کنید کاش می‌شد لباس‌ها را شست و اتو کرد. اینجاست که فرودگاه بین‌المللی Narita در ژاپن به این خواسته شما پاسخ می‌دهد و امکان استفاده از خدمات خشک‌شویی را برای مسافران در فاصله ساعات ٩ صبح تا ٨ شب فراهم می‌کند تا مسافران با لباس‌های پاک و تمیز به مقصد برسند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.