| کد خبر: 20207 |

◄ تشکیل کمیته بررسی سانحه هوایی؛ کاربران تین نیوز: کار بررسی به نهاد مستقل از دولت سپرده شود

تین نیوز | پس از درج اظهارات علیرضا منظری نماینده سابق ایران در ایکائو در مورد سانحه سقوط هواپیما ایران 140 با این مضمون که " گروه بررسی سانحه هواپیمایی باید تیم مستقلی باشد، یعنی‌ افرادی که برای بررسی سانحه تعیین می‌شوند هیچ وابستگی و یا گرایشی به هریک از طرفین‌ نداشته باشند"، برخی کاربران تین نیوز نیز با ارایه نظرات خود، این دیدگاه را تایید کردند.
نظرات کاربران تین نیوز را در زیر بخوانید:

1- جناب آقای .. قبل از اینکه مسئول تیم سانحه باشند خود مسئول بخش قابلیت پرواز بوده‌اند که این کار و انتخاب ایشان تخلف بزرگی می‌باشد. 

2- یک نهاد مستقل از سازمان هواپیمایی کشوری و دولت باید کار بررسی را انجام دهد تا مستقل عمل نماید. مثلا در کشور آمریکا نهاد بررسی کننده سوانح که به NTSB مشهور است زیر نظر مجلس آن کشور است نه دولت. متاسفانه نبود چنین ساختاری در کشور و ضعف به لحاظ ساختاری و نیروی انسانی خواه ناخواه منجر به استفاده از افرادی خواهدشد که در برخی از زمینه‌ها ممکن است خود مرتبط با پرواز بوده و این موضوع شاید منجر به جهت گیری گردد.
اولین چیزی که در سوانح هوایی باید مورد بررسی قرار گیرد فرهنگ ایمنی است. بررسی قضایی بیشتر برای حالت‌های خرابکاری و عمل تروریستی است. طبق تعریف ضمیمه 13 کنوانسیون ایکائو تنها هدف از بررسی سوانح و حوادث هوایی، پیشگیری بوده و نه مقصر نمودن و برخورد با افراد، موضوع بحث just culture می‌باشد که طرح آن در این فرصت نمی‌گنجد.
متاسفانه مشکل بزرگی که گریبانگیر صنعت هوانوردی ما شده نگاه کلیشه‌ای و آماتور به هوانوردی در همه بخش‌های آن است. یک شبه همه کارشناس شده و احضار و عزل و نصب و.... در دستور کار قرار می‌گیرد. تا وقتی این فرهنگ وجود داشته باشد که ایمنی یعنی قطعه و هواپیمایی که وارد ناوگان هوانوردی می‌شود و اینکه نشست و برخاست هواپیما تحت هر شرایطی باشد، آنگاه وضع هواپیمایی ما همین خواهد بود. سانحه پشت سانحه. متاسفانه با مشکلات سطحی برخورد می‌شود تا روزی که سانحه ای رخ دهد بعد از آن ممکن است اقدام موثری صورت پذیرد. 

3- متاسفانه توجیه غلط در ایران فرهنگ شده است. مقوله شهامت و درستی که ما از حضرت امام علی و امام حسین آموخته ایم فراموش شده و فقط در زمان عاشور اشعارش باقی مانده است که قرار این نبود. آقایان دولتی با حقوق دولتی کاری جز توجیه و طرفداری به ناحق بلد نیستند. !!!!! 

4- متاسفانه علیرغم سوانح متعددی كه داشته ایم باز هم شاهد انتخاب تیم سانحه براساس رابطه و نظرات سنتی هستیم و متاسفانه تر اینكه رئیس سازمان هواپیمایی هم بر اساس نظر همین نظرات عمل كرده است و از افراد خبره و باسابقه چندانی در تیم سانحه خبری نیست و به این سانحه هم همانند سایر سوانح قبلی از دیدگاه گذراندن یك تكلیف و انجام یك سری ماموریت داخلی و خارجی نگاه می‌شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حسین 0 0

    مهم اینه که یک خلبان مثل خلبان جنگنده F۴ که الان خلبان همواپیمای مسافربری باشه در جلسه اعلام نتیجه حضور داشته باشد و سوالات خبرنگاران را جواب دهد!