| کد خبر: 190717 |

غول امریکایی در یک نگاه

گلوبال هاوک هواپیمایی است بدون سرنشین با دو بال بلند بدون پس‌گرایی شبیه به بال یک گلایدر که برای سوار شدن روی هوا و کاهش مصرف سوخت در ارتفاع بالا کاربرد بسیار دارد. این هواپیما دارای دو دُم وی(V) شکل است که در میان آنها غلاف موتور توربوفن قرار دارد.

تین نیوز

گلوبال هاوک هواپیمایی است بدون سرنشین با دو بال بلند بدون پس‌گرایی شبیه به بال یک گلایدر که برای سوار شدن روی هوا و کاهش مصرف سوخت در ارتفاع بالا کاربرد بسیار دارد. این هواپیما دارای دو دُم وی(V) شکل است که در میان آنها غلاف موتور توربوفن قرار دارد. هواپیما دارای سه ارابه فرود جمع شونده با دو چرخ است.

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، این هواپیمای بدون سرنشین در قسمت جلوی بدنه (روی بدنه) دارای یک آنتن بزرگ ارتباط ماهواره‌ای است که باعث برآمدگی در قسمت جلوی بدنه شده است. هواپیما دارای مخازن سوخت داخلی در درون بال و بدنه است و از یک موتور توربوفن رولز رویس‌ ای‌یی ۳۰۰۷ اچ بهره می‌برد که با نام اف ۱۳۷ نیز شناخته می‌شود و دارای توان ۷۰۵۰ پاوند است.

این موتور روی هواپیماهای تجاری ‌ای‌آرجی ۱۴۵ برزیلی نیز نصب شده است. بدنه هواپیما آلومینیومی است. این هواپیما توان حمل یک محموله ۹۰۰ کیلوگرمی حاوی سنسورهای شناسایی را دارد.

هواپیما در زیر و جلوی دماغه دارای سنسورهای مختلفی است. از جمله سنسورهای این هواپیما می‌توان به دوربین در دماغه مجهز به دید پانورماتیک و سامانه دید حرارتی با توان تصویربرداری از فاصله ۷۰ کیلومتری از یک جسم دو متری و توان تصویر برداری در شب اشاره کرد.

همچنین این هواپیما یک رادار ارایه فازی SAR-MTI با دو دیش در دو طرف هواپیما برای تصویربرداری دو‌بعدی رادار را دارد. این رادار توان تصویر‌برداری از فاصله ۱۰۰ کیلومتری با دقت کمتر از ۶ متر و در برد ۳۷ کیلومتری با دقت ۱٫۶ متر را دارا است.

رادار و اپتیک با هم هماهنگ بوده و هدفی که توسط یکی از این دو کشف شود توسط دیگری بلافاصله رهگیری می‌شود. همچنین هواپیما دارای سامانه هشدار‌دهنده لیزری ‌ای‌وی‌آر‌۳، هشدار‌دهنده راداری‌ ای‌پی‌آر ۴۹ و پرتاب‌کننده شراره و پوشاله ‌ای‌ال‌ای ۴۹ است و دارای سرعت پرواز ۵۷۵ کیلومتر بر ساعت و برد پروازی ۱۴۰۰۰ کیلومتر است (البته بدون تجهیزات شناسایی) که مداومت پرواز آن ۲۸ ساعت است. گلوبال هاوک توان گشت هوایی در ارتفاع 18 هزار و 228 متری سطح زمین را دارد.

مشخصات عمومی

تعداد خدمه: بدون سرنشین (سه نفر خدمه روی زمین)

طول: ۴۷٫۶ فوت (۱۴٫۵ متر)

پهنای بال: ۱۳۰٫۹ فوت (۳۹٫۹ متر)

ارتفاع: ۱۵٫۳ فوت (۴٫۷ متر)

وزن خالی: ۱۴٬۹۵۰ پوند (۶٬۷۸۱ کیلوگرم)

وزن ناخالص: ۳۲٬۲۵۰ پوند (۱۴٬۶۲۸ کیلوگرم)

پیشرانه هواگرد: 1 عدد موتور توربوفن رولز رویس اف۱۳۷، با پیشرانه ۷٬۶۰۰ پوند-نیرو (۳۴ کیلونیوتن)

عملکرد

بیشینه سرعت: ۳۹۱ مایل بر ساعت (۶۲۹ کیلومتر بر ساعت؛ ۳۴۰ گره)

سرعت کروز: ۳۵۷ مایل بر ساعت (۵۷۵ کیلومتر بر ساعت؛ ۳۱۰ گره)

بُرد: ۱۴٬۱۵۴ مایل (۱۲٬۲۹۹ مایل دریایی؛ ۲۲٬۷۷۹ کیلومتر)

مداومت پروازی: بیش از ۳۲ ساعت

سقف پروازی: ۶۰٬۰۰۰ فوت (۱۸٬۰۰۰ متر)

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.