| کد خبر: 183342 |

بازگشایی پرونده بزرگترین معمای تاریخ هوانوردی

همزمان با پنجمین سالگرد حادثه سقوط هواپیمای هواپیمای ام اچ 370 مالزی با 239 سرنشین از جمله دو جوان ایرانی که پرونده آن بسته شده بود،دولت مالزی اعلام کرد که آماده از سرگیری عملیات جستجو برای یافتن این هواپیمای گمشده است.

تین نیوز

همزمان با پنجمین سالگرد حادثه سقوط هواپیمای هواپیمای ام اچ 370 مالزی با 239 سرنشین از جمله دو جوان ایرانی که پرونده آن بسته شده بود،دولت مالزی اعلام کرد که آماده از سرگیری عملیات جستجو برای یافتن این هواپیمای گمشده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، این خبر در سالگرد این واقعه تلخ درحالی مطرح شده که پرونده تحقیق در مورد علت سرنگونی MH370 مالزی با 239 سرنشین از جمله دو تبعه ایرانی در مرداد ماه امسال رسما بسته شد و نتیجه تحقیقات سازمان هوانوردی بین المللی «ایکائو» نیز نتوانست از این بزرگترین راز تاریخ هوانوردی جهان رمزگشایی کند.

خانواده های قربانیان این حادثه در تمام مدت 5 سال گذشته همواره خواستار تداوم عملیات جستجو برای رسیدن به یک نتیجه واقعی دراین زمینه بوده اند و دولت مالزی را به خاطر بستن پرونده جستجو مورد سرزنش و انتقاد قرار داده اند.

اما وزیر حمل و نقل مالزی همزمان با برگزاری پنجمین سالگرد این واقعه توسط خانواده های قربانیان در این کشور اعلام کرد که درصورتی که شرکت های جستجو تمایل به ادامه عملیات برای یافتن اثری از این هواپیما باشند، این پرونده برای یافتن نتیجه، دوباره باز می شود.

آخرین گزارش تحقیقات این پرونده که توسط بازرسان و محققان ایکائو انجام منتشرشد، بر بی تقصیر بودن خلبان این هواپیما در مفقودشدن آن تاکید داشت.

دکتر ' کوک سو چون' Kok Soo Chon رئیس گروه 13 نفره تحقیقات ایمنی پرواز ام چ 370 سازمان بین المللی هوانوردی ایکائو در مرداد ماه سال جاری تاکید کرد: این گروه به رغم جستجوهای طولانی و بسیار، قادر به پاسخ در مورد علت دقیق ناپدید شدن این هواپیما نیست.

سرپرست محققان این گروه از 8 کشور از جمله استرالیا تاکید کرد: هواپیما هنگام سانحه تحت کنترل خلبان بوده و از مسیر اصلی خود خارج شده به سمت اقیانوس هند حرکت کرده و سرانجام ناپدید شده ، اما به نظر این گروه خلبان در مفقود شدن هواپیما دخالت نداشته است.

این گزارش در واقع خلاف نظریه برخی محققان و کارشناسان صنعت پرواز در استرالیا بود. گروه پنج نفره تحلیلگران و متخصصان ارشد هوانوردی استرالیا در یکی از برنامه های تلویزیونی این کشور در سال گذشته نظریه ای را مطرح کردند که براساس آن کاپیتان ' احمد شاه' 53 ساله اقدام به شیرجه مرگ در آبهای اقیانوس هند در سال 2014 میلادی کرده و تمام مسافران و خدمه پرواز، قربانی این خودکشی هولناک شده اند.

پرواز 'ام اچ 370' به مقصد کوالالامپور- پکن در روز 8 مارس 2014 (17اسفند 92) ، کمی بعد از خروج از پایتخت مالزی در مسیرش از کوالالامپور به مقصد پکن ناپدید شد تا یکی از بزرگترین رازهای تاریخ هوانوردی را درجهان رقم بزند.

حدود 3 سال پیش استرالیا، چین و مالزی پس از اقدامات گسترده اما ناموفق و صرف حدود بیش از 140میلیون دلار هزینه اعلام کردند که به عملیات جستجوی این هواپیما پایان دادند.

یک گروه مشترک جستجو از این سه کشور قریب به 120 هزار کیلومتر مربع از اعماق جنوب اقیانوس هند را مورد بررسی قرار دادند و در ژانویه 2017 میلادی پس از آن که صرفا قطعاتی کوچک از هواپیما را در اقیانوس پیدا کردند، این عملیات را به اتمام رساندند.اما گروه اکتشاف از دولت مالزی خواست تا عملیات جستجو به 25 هزار کیلومتر مربع در آبهای این اقیانوس گسترش یابد.

سه ماه بعد دولت پیشین مالزی با پرداخت 70 میلیون دلار به شرکت آمریکایی 'ابدیت اقیانوس' برای یافتن هواپیمای گمشده ام اچ 370 نیز موافقت کرد، اما پرداخت به این شرکت مشروط به آن بود که بتواند اثری از این هواپیما ظرف مدت 90 روز پیدا کند، که این اقدام نیز ناکام بود و هیچ یک از کاوشگران نتوانستند جعبه سیاه هواپیما را به عنوان شاه کلید رفع مهر از این پرونده پر رمز و راز به دست آورند.

این شرکت سرانجام در ماه می 2018 ( خرداد سال جاری) اعلام کرد که عملیات جستجو را پایان داده است.

آنتونی لوک وزیر حمل و نقل دولت ماهاتیر محمد روز گذشته در آستانه پنجمین سالگرد این واقعه پس از دیدار با تعدادی از خانواده های قربانیان این حادثه اعلام کرد که درصورتی که شرکت های جستجوگر بین المللی تمایل به تداوم عملیات جستجو داشته باشند ، می توانند این پروژه را جلو ببرند اما دولت صرفا درصورتی که آنها در عملیات خود به نتایج واقعی و یافتن هواپیمای گمشده دست پیدا کنند، هزینه اقدامات را پرداخت خواهد کرد.

این رویکرد در دولت پیشین مالزی نیز در قبال عملیات جستجوی شرکت آمریکایی ابدیت اقیانوس در پیش گرفته شده بود.

البته این شرکت آمریکایی تمایل خود را برای شروع عملیات جدید جستجو نیز اعلام کرده است. 'اولیور پلانکتگ مدیر این شرکت اظهار کرد که ما هنوز ناامید نشدیم و این شرکت با استفاده از فناوری های جدید و پیشرفته در یک زیردریایی کوچک آرژانتینی آماده ازسرگیری عملیات یافتن هواپیمای گمشده در آبهای عمیق اقیانوس هند است.

وزیر حمل و نقل مالزی در واکنش به این اظهارات گفت که درصورتی که این طرح جدید و تجهیزات نوین شرکت بتواند راهی برای حل این معمای هوایی ایجاد کند ، دولت از آن استفاده خواهد کرد.

محققان مختلف عملیات جستجوی این هواپیما با اتفاق اعلام کردند که تازمانی که جعبه سیاه این هواپیماه پیدا نشود نمی توان بزرگترین معمای صنعت هوانوردی جهان را حل کرد.

شرکت های بین المللی جستجوگر تاکنون توانسته اند 30 قطعه از مدل هواپیمای Boeing 777-200ER در آبهای اقیانوس هند را پیدا کنند ، اما کارشناسان فقط سه قطعه از آن را متعلق به هواپیمای گمشده ام اچ 370 دانسته اند.

خانواده قربانیان روز یکشنبه گذشته در مراسم خود دو قطعه از آن را به نمایش عموم گذاشتند. این افراد معتقدند یافتن قطعات بیشتر می تواند مالزی و دنیا را به یافتن علت سقوط راهنمایی کند.

این درحالی است که برخی دیگر از کارشناسان صنعت هوانوردی گذشتن 5 سال از این سانحه هواپیمایی را مهمترین عامل کندی عملیات جستجو و احتمال ناموفق بودن دوباره عملیات جستجو اعلام کرده اند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.