| کد خبر: 175696 |

مدیرکل فرودگاه مهرآباد در گفتگو با «حمل‌ونقل» مطرح کرد؛

◄ مسافرکش‌های غیرقانونی مشکل اصلی مهرآباد

شاید کم‌تر فرودگاهی را در جهان پیدا کنید که مشکلات حمل‌ونقل زمینی آن فراتر از مشکلات حمل‌ونقل هوایی آن باشد؛ فرودگاه مهرآباد یکی از آن فرودگاه‌ها است.

تین نیوز
شاید کم‌تر فرودگاهی را در جهان پیدا کنید که مشکلات حمل‌ونقل زمینی آن فراتر از مشکلات حمل‌ونقل هوایی آن باشد؛ فرودگاه مهرآباد یکی از آن فرودگاه‌ها است. کافی است چنددقیقه‌ای در فضای ترمینال فرودگاه مهرآباد قدم بزنید و ببنید چندین نفر به شما می‌گویند، مسیرتان کجاست؟ ارزان می‌بریم؛ و بخواهند چمدانتان را از دستتان بگیرند و به‌زور شما را سوار خودرو خود کنند. این روزها یکی از مشکلات اساسی در فرودگاه مهرآباد بحث تاکسی‌های اینترنتی مانند اسنپ و تپسی و حتی مسافرکش‌های در سطح شهر هستند که اغلب بعد از اتمام کار خود به فرودگاه می‌روند و به دنبال جابه‌جایی مسافران فرودگاه هستند تا شاید بتوانند در کنار کار اصلی خود منبع درآمد دیگری هم پیدا کنند.

اما یکی از دلایل رونق‌گرفتن استقبال مردم از تاکسی‌های اینترنتی پایین‌تر بودن نرخ آن‌ها به نسبت تاکسی‌های رسمی در فرودگاه است. اما ممنوعیت ورود مسافرکش‌ها و تاکسی‌های اینترنتی به محوطه فرودگاه باعث شده تا آن‌ها ماشین‌های خود را خارج از محوطه و نزدیک به پارکینگ فرودگاه پارک کنند و خودشان نزدیک ترمینال به دنبال مسافران باشند که در این میان برخی از مسافران با قیاس نرخ‌ها استقبال خوبی نسبت به تاکسی‌های اینترنتی نشان می‌دهند. برای این شماره از هفته‌نامه «حمل‌ونقل» قصد تهیه یک گزارش میدانی از وضعیت فرودگاه مهرآباد را داشتیم که بعد از هماهنگی با روابط عمومی فرودگاه مهرآباد، حراست، سپاه و... بالاخره موفق شدیم وارد سالن ترانزیت فرودگاه شویم.

اولین چیزی که در ابتدای ورود به سالن ترانزیت به چشم می‌خورد صندلی‌های خالی از مسافر بود که می‌توانست اتمام پیک سفرها و افزایش قیمت بلیت هواپیما از دلایل موثر بر آن باشد. آن روز یکی از روزهای آرام فرودگاه مهرآباد بود که به دلیل تعداد کم پروازها، تمام پروازها طبق زمان‌بندی انجام شد و تاخیری نداشت اما لازم بود که برای جویاشدن از دلایل وجود این تعداد تاکسی‌های مسافرکش که منجر به ایجاد یک فضای نامناسب برای مسافر بعد از خروج از ترمینال‌ها شده بود به سراغ میرسعید صفی‌نیا، مدیرکل فرودگاه بین‌المللی مهرآباد، برویم و دلایل این مشکل را از او سوال کنیم.

آقای صفی‌نیا آیا شما برآوردی از میزان رضایت مردم نسبت به ارائه سرویس در فرودگاه مهرآباد دارید؟

ما یکسری بررسی‌هایی در راستای میزان رضایتمندی مسافران از میزان سرویس‌دهی در فرودگاه مهرآباد داریم تحت عنوان «ASQ». بر اساس این طرح همکاران من در فرودگاه مهرآباد به‌صورت هر چهار ماه یک‌بار (فصلی) یکسری پرسشنامه را بر اساس ایکائو و انکس‌ها به مسافران می‌دهند تا این فرم‌ها را پر کنند که درنهایت این فرم‌ها در اختیار ACI یکی از معتبرترین سازمان‌های بین‌المللی در صنعت فرودگاهی قرار می‌گیرد و آنها بر اساس این فرم‌ها نتیجه را اعلام می‌کنند. این اقدام به‌منظور دستیابی به معیارهای جهانی و استاندارد، تعیین نقاط ضعف و قدرت و درنتیجه ارتقاء خدمات فرودگاهی جهت جلب بیش‌تر رضایت‌مندی مسافران صورت گرفته است.

وضعیت فرودگاه مهرآباد در راستای میزان رضایتمندی مسافران بر مبنای طرح «ASQ» قابل‌قبول بوده است؟

بله، خوشبختانه در سه دوره گذشته این طرح، حدود ۹۰‌درصد از مسافران فرودگاه مهرآباد از ارائه سرویس‌های خدماتی در این فرودگاه رضایت داشته‌اند.

آیا در این بررسی‌ها مشخص شده است که درحال‌حاضر در کدام بخش‌ها مردم از نحوه خدمات‌دهی فرودگاه رضایت ندارند؟

درحال‌حاضر تنها موضوعی که مسافران نسبتا از آن نارضایتی دارند بحث حمل‌ونقل زمینی است. درحالی‌که یکسری آژانس‌های حمل‌ونقلی در فرودگاه مهرآباد وجود دارد اما مردم به‌تازگی از مسافرکش‌های غیرقانونی و اینترنتی استفاده می‌کنند.

تاکسی‌های اینترنتی مانند تپسی و اسنپ و مسافرکش‌های در سطح شهر اخیرا مشکلاتی را برای فرودگاه مهرآباد ایجاد کرده‌اند و در اطراف فرودگاه مهرآباد و مکان‌هایی که ورود آن‌ها مطلقا ممنوع است می‌ایستند و به دنبال سوارکردن مسافران هستند و اخیر هم چند مورد آتش‌سوزی در فرودگاه مهرآباد برای ما ایجاد کرده‌اند. مسافرکش‌های سطح شهر نیز بعدازظهرها وارد مجموعه فرودگاه می‌شوند و به شکلی که در شأن فرودگاه نیست اقدام به مسافرکشی می‌کنند. از همین‌رو ما با پلیس فرودگاه‌های کشور و دادستانی فرودگاه هماهنگ کردیم تا ورود این تاکسی‌ها را ضابطه‌مند و قانون‌مند کنیم؛ البته گزارش خاصی از نارضایتی مردم به ما ارائه نشده است.

بحث تاخیرهای پروازی هم همواره یکی از موضوعاتی بوده که نارضایتی مسافران را در فرودگاه‌ها در برداشته است. درست است؟

بله؛ یکی از موضوعاتی که مسافران در فرودگاه نسبت آن نارضایتی دارند بحث تاخیرهای پروازی است؛ اما باید به این نکته توجه داشت که این موضوع خارج از بحث فرودگاهی است.

تاخیرهای پروازی متاثر از دو موضوع شرایط جوی و مشکلات فنی است که درنهایت منجر به تاخیر در پروازها می‌شود.

زمانی که شخصا مشکلات و نارضایتی مردم را نسبت به سرویس‌دهی مسافران بررسی می‌کنم به‌غیراز دو موضوع مسافرکش‌های غیرقانونی و بحث تاخیرها نارضایتی خاصی از مردم نمی‌بینیم و همان‌طور که خدمتتان عرض کردم بین ۸۰ تا ۹۰ درصد مردم از ارائه سرویس‌های فرودگاه مهرآباد رضایت دارند.

آیا سیاست شما حذف تاکسی‌های اینترنتی از فرودگاه مهرآباد است؟

ما نمی‌گوییم که باید تاکسی‌های اینترنتی حذف شوند و به دنبال بریدن نان کسی هم نیستیم اما باید ورود این تاکسی‌ها قانونمند شود. همین هفته گذشته بود که رانندگان تعدادی از همین تاکسی‌ها زیر یکی از درختان سیگار کشیده و زباله ریخته بودند که درنهایت منجر به آتش‌سوزی شد و دوربین‌های مداربسته اطراف آن محل آتش گرفتند و حدود ۶۰‌میلیون تومان خسارت به‌بار آورد؛ این بدان معناست که نه‌تنها این مسافرکش‌های غیرقانونی منجر به نارضایتی مردم شده‌اند بلکه برای فرودگاه هم مشکل‌آفرین هستند.

 ما درحال‌حاضر چهار نماینده تاکسی فعال در فرودگاه مهرآباد داریم که به‌صورت قانونی فعالیت می‌کنند و نظارت کامل و مستقیم روی هزینه و کارشان وجود دارد و رصد می‌شوند اما متاسفانه مسافرکش‌های غیرقانونی به‌ویژه در ساعت‌های بعد ظهر وارد فرودگاه مهرآباد می‌شوند و به صورتی که در شأن فرودگاه نیست اقدام به مسافرگیری می‌کنند.

آیا طرح توسعه‌ای در‌حال‌حاضر در جریان دارید؟

ما بر اساس دستورالعمل‌ها و انکس‌ها برای هر مسافری که از تاکسی پیاده می‌شود و تا لحظه‌ای که وارد هواپیما می‌شود باید ۱۵ مترمربع فضا ایجاد کنیم به همین علت در فرودگاه مهرآباد برای ایجاد این فضا یکسری جابه‌جایی‌ها انجام دادیم و در ظرف ۴ ماه گذشته تاکنون چیزی حدود ۲ هزار ۷۰۰ متر فضای اضافی در فضای ترمینال‌های ۱ و ۲ و ۶ و ۴ و بیش از ۳ هزار مترمربع فضای سبز مازاد آن فضایی که وجود داشت در فرودگاه مهرآباد ایجاد کردیم و این هم به خاطر جابه‌جایی مراکز تجاری و سایر جابه‌جایی‌هایی است که صورت گرفته است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.