| کد خبر: 174673 |

◄ دادگاه لاهه: واشنگتن ملزم به لغو تحریم‌های هوانوردی ایران است

دیوان بین‌المللی دادگستری در بررسی دعوای حقوقی ایران و آمریکا ضمن تایید صلاحیت دیوان برای این دعوا، امریکا را ملزم به رفع محدودیت‌های مالی و تجاری ایران کرد.

تین نیوز

بر اساس گزارش سایت سازمان ملل، دیوان دادگستری بین المللی لاهه پس از بررسی دفاعیات نمایندگان ایران و آمریکا در خصوص شکایت تهران از واشنگتن اعلام کرد که این دادگاه صلاحیت رسیدگی به این شکایت را دارد.

به گزارش تین نیوز، دادگاه لاهه در رای خود، آمریکا را ملزم به رفع محدودیت های تعمیرات و گارانتی و بازرسی لازم برای ایمنی هوانوردی کرده است.

این دادگاه در جلسه امروز خود دستور داد که آمریکا تحریم هایی که حمل ونقل هوایی غیر نظامی را برای ایران محدود می کند و همچنین تحریم هایی که دسترسی ایران به کالاهای بشردوستانه از جمله محصولات کشاورزی، دارویی و ... را محدود می کند لغو شوند.

این دادگاه تصریح کرده است که «تحریم های آمریکا در ارتباط با قطعات یدکی هواپیما نیز خطرات ایمنی هوانوردی مسافربری در ایران را همراه خود دارد و می تواند جان مسافران را به خطر بیندازد.»

2916488

دیوان بین المللی دادگستری در رای خود عنوان کرده که واشینگتن باید «به هر طریقی که خود صلاح می داند هرگونه مانع در برابر صادرات آزاد دارو و تجهیزات پزشکی و کالاهای خوراکی و کشاورزی و قطعات هواپیما به ایران را مرتفع سازد.»

دادگاه در ادامه دستور داد: در صدور مجوز مبادلات مالی و انتقال پول مرتبط با اقلام فوق الذکر نباید هیچ مانعی ایجاد شود. طرفین باید از هر اقدامی که مناقشه را تشدید کرده و یا دامنه آن را گسترش داده و حل مناقشه را دشوارتر کنند، خودداری کنند. این تدابیر موقت و تا زمان حصول رای نهایی، الزام آور خواهند بود.

حکمی که امروز صادر شده در اصل حکم اولیه است و، به گفته کارشناسان، گرفتن تصمیم نهایی در این خصوص ممکن است چند سال به طول بینجامد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.