| کد خبر: 174050 |

◄ تدوین دستورالعمل‎ها، استانداردسازی فرودگاه‎ها و مدیریت بحران در آیینه اقدام و عمل

تاکنون تمرین‎های دوسالانه مذکور که الزام ملی و بین‎المللی است در فرودگاه‎های اهواز، خرم‎آباد، بجنورد و شهرکرد انجام‌شده است و در حال برنامه‎ریزی برای اجرای تمرین دوسالانه طرح اضطراری در 13 فرودگاه دیگر در شش‌ماهه دوم سال 97 هستیم.

تین نیوز

مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اقدامات اساسی در حوزه استانداردسازی فرودگاه ها و مدیریت بحران گفت: در شش ماه اول سال 97 قرارداد مطالعات طرح جامع 15 فرودگاه کشور منعقد و به مشاوران ذی‎صلاح ابلاغ شده است. همچنین فرآیند انتخاب مشاور خارجی برای مطالعات طرح جامع فرودگاه‎های بین‎المللی مهرآباد، مشهد، اصفهان و شیراز نیز شروع شده است.

به گزارش تین نیوز و به نقل از روابط ‎‎عمومی شرکت فرودگاه ‎ها و ناوبری هوایی، فرشید گلیج ایران ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و شهدای جنگ تحمیلی گفت: درزمینه مطالعات طرح جامع پیش گفته، طبق برنامه زمان بندی، مقرر شد فصل اول آن در مهرماه سال جاری به سرانجام برسد.

وی هم چنین در مورد مانورهای طرح اضطراری فرودگاه‎ها گفت: تاکنون تمرین‎های دوسالانه مذکور که الزام ملی و بین‎المللی است در فرودگاه‎های اهواز، خرم‎آباد، بجنورد و شهرکرد انجام شده است و در حال برنامه‎ریزی برای اجرای تمرین دوسالانه طرح اضطراری در 13فرودگاه دیگر در شش ماهه دوم سال 97 هستیم.

گلیج در مورد انجام ممیزی از فرودگاه‎های کشور گفت: این دفتر براساس استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری در بحث پیش ممیزی از فرودگاه‎ها، در شش ماهه اول سال موفق به انجام ممیزی از فرودگاه‎های اصفهان، کرمان و همدان شده است و در ادامه هم پیش‎بینی می‎شود که ممیزی فرودگاه‎های رشت، ارومیه، بیرجند و تبریز نیز تا پایان سال انجام شود.

وی در مورد طرح‎های اضطراری و نظامنامه فرودگاهی افزود: در نیمه اول سال جاری با همکاری فرودگاه‎ها، طرح اضطراری و نظامنامه فرودگاه‎های ارومیه، تبریز، رشت، زاهدان، کرمان و لارستان تهیه و به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال شده است و نظامنامه و طرح اضطراری تعدادی از فرودگاه‎ها نیز در دست تهیه و یا بازنگری است که به محض آماده شدن تا پایان سال به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال خواهد شد.

مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل ضمن اشاره به انعقاد قرارداد با مشاور ذی‎صلاح برای طراحی سطوح پروازی و ابنیه فرودگاه جدید اهواز به عنوان برنامه در دست اقدام سال جاری این دفتر، در مورد صدور و تمدید گواهینامه فرودگاهی افزود: در فرودگاه‎ها اقدامات اساسی برای رفع مغایرت‎های اعلام شده از طرف سازمان هواپیمایی انجام شده است که به دلیل وجود بعضی از موانع مانند تجهیزات و امکانات نظامی فرودگاه‎های مشترک، هنوز گواهینامه‎های مربوطه صادر نشده است که با توجه به اقدامات گسترده و هزینه‎های انجام شده از طرف شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران و پیگیری سازمان هواپیمایی کشوری در آینده نزدیک شاهد حذف موانع و به تبع آن تمدید یا صدور گواهینامه‎های تعدادی از فرودگاه‎ها خواهیم بود.

وی افزودند: در راستای هم‎افزایی، انسجام و هماهنگی بین ادارات کل وزارت راه و شهرسازی در حوزه‎های مسکن و حمل ونقل به منظور پیشگیری، آمادگی و افزایش تاب‎آوری و مقابله، بازسازی و بازتوانی، با توجه به ساختار جدید و تعریف ستاد مدیریت بحران در وزارت راه و شهرسازی و معرفی جانشین وزیر در ستاد مذکور مقرر شد تمامی مدیران کل حوزه‎های صف و ستاد وزارتخانه در کارگاه آموزشی مدیریت بحران که احتمالا در هفته سوم آبان ماه سال جاری در چند گروه به صورت شبانه روزی برگزار خواهد شد، شرکت کنند.

گلیج بابیان این که هدف از این کارگاه شناخت، هماهنگی و احصای ظرفیت‎های منابع انسانی، تجهیزات و امکانات و نحوه امداد‎رسانی و همکاری سازمان‎های حوزه وزارت راه و شهرسازی با یکدیگر است، گفت: با توجه به اینکه مُدهای مختلف حمل ونقل، به ویژه حمل ونقل هوایی و فرودگاه‎ها در موضوع برون رفت و مدیریت بحران یا بلایای طبیعی نقش بسیار برجسته‎ای دارند، حضور مدیران کل فرودگاه‎ها و مدیران کل مرتبط ستاد شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران در این دوره ضروری و مورد تاکید مقام عالی وزارت است.

وی برنامه دیگری که در دستور کار این دفتر است را تدوین و ابلاغ کلیات دستورالعمل عملیات زمستانی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران به فرودگاه‎های هدف (ازنظر آب و هوایی) عنوان کرد و افزود: این دستورالعمل نکات اساسی و کلیدی کلیات پیش‎بینی برنامه آموزشی، پیش‎بینی تامین نیروی انسانی کارآمد، پیش‎بینی کفایت تجهیزات و هم چنین برنامه بازدیدها، جلسات دوره‎ای به منظور مواجهه با پدیده بارش‎های شدید زمستانی که موجب اختلال در عملکرد عملیات هوانوردی و فرودگاهی ‎است را شامل می‎شود که در پی آن برخی از فرودگاه‎ها نسبت به تهیه و بازنگری دستورالعمل عملیات زمستانی اختصاصی و همچنین اقدامات عملی در برگزاری جلسات هماهنگی فرودگاه خود را این دفتر ارسال کرده‎اند.

وی در مورد تدوین دستورالعمل فرودگاه‎های یاری‎جو و یاری‎رسان (معین) نیز گفت: کلیات دستورالعمل فرودگاه‎های یاری‎جو و یاری‎رسان به منظور اصلاح و بازنگری به فرودگاه‎ها و ادارات کل ستادی ارسال شد که در حال بررسی برای تعیین وظایف فرودگاه‎ها و ادارات کل ستادی هستیم و با تکمیل شدن آن این دستورالعمل نیز در آینده نزدیک ابلاغ خواهد شد.

مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در این رابطه افزود: در این دستورالعمل نحوه تامین نیروهای صلاحیت‎دار یاری‎رسان، آموزش آن ها، تمرین سالانه برای حضور در فرودگاه‎های یاری‎جو، شناسایی تاسیسات و تجهیزات فرودگاه‎های یاری‎جو و همچنین تهیه تفاهم نامه های میان فرودگاه‎های یاری‎جو و یاری‎رسان و بخش‎های برون سازمانی دیده شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.