| کد خبر: 166156 |

ئیس کمیته حمل‌ونقل کمیسیون عمران:

◄ احتمال به تعویق افتادن قرارداد با ایرباس

متأسفانه عدم اخذ ضمانت‌های اجرایی در حین عقد قرارداد با این دو شرکت اکنون سرنوشت هواپیماهای خریداری شدن را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

تین نیوز

سیداحسن علوی رئیس کمیته حمل‌ونقل کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به وضعیت هواپیماهای خریداری‌شده از بوئینگ و ایرباس پس از خروج آمریکا از برجام، گفت: متأسفانه عدم اخذ ضمانت‌های اجرایی در حین عقد قرارداد با این دو شرکت اکنون سرنوشت هواپیماهای خریداری شدن را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

علوی بابیان اینکه قرارداد ما با ایرباس 19 میلیارد دلار و با بوئینگ نیز 16.6 میلیارد دلار بوده است، افزود: براساس اقدامات اخیر دولت آمریکا دستور معلق شدن تحویل بوئینگ مطرح‌شده است.

رئیس کمیته حمل‌ونقل کمیسیون عمران، با تأکید بر اینکه تحت‌فشار قرار دادن فرانسه برای لغو قرارداد تحویل ایرباس به ایران محتمل است، تصریح کرد: باید منتظر اعلام موضع اتحادیه اروپا پس از خروج آمریکا از برجام باشیم اما پیش‌بینی‌ها حاکی از پایبندی طرف‌ها به برجام است.

نماینده سنندج در مجلس، بابیان اینکه در خصوص معامله با این دو شرکت بخش‌خصوصی در ایران طرف قرارداد بوده است، گفت: از 120 فروند هواپیمای خریداری‌شده از ایرباس و ای‌تی‌آر تاکنون 11 فروند آن به کشور رسیده و مابقی آن‌ها نیز طبق قرارداد طی 10 سال باید تحویل ایران شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تأکید بر اینکه فرانسه خواهان ادامه روابط اقتصادی با ایران است، افزود: اما اگر پای منافع فرانسه با تحریم آمریکا باز شود قراردادها با ایران را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

علوی بابیان اینکه در حال‌حاضر به تعویق افتادن قرارداد با ایرباس محتمل است، تصریح کرد: رایزنی برای قراردادهای انجام‌شده جهت خرید هواپیما باید از سوی بخش‌خصوصی ادامه داشته باشد تا با ضمانت‌های اجرایی قراردادها به مرحله اجرا نزدیک شود.

به گزارش خانه ملت، این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: تا زمانی که فرانسه راغب به ادامه روابط با ایران است باید چند فروند دیگر از ایرباس‌ها را تحویل بگیرد زیرا باگذشت زمان امکان عقب‌نشینی فرانسه نیز وجود دارد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.