| کد خبر ۱۵۲۲۲۱
کپی شد

صادرات هوایی ایران مربوط به دهه 60 و 70 است

رییس اتحادیه محصولات کشاورزی گفت: صادرات ما در بخش حمل و نقل با مشکلات زیرساختی مواجه است، به طوری که صادرات هوایی ما به رونق دهه ۶۰ شمسی برمی گردد.

صادرات هوایی ایران مربوط به دهه 60 و 70 است
تین نیوز |

رییس اتحادیه محصولات کشاورزی گفت: صادرات ما در بخش حمل و نقل با مشکلات زیرساختی مواجه است، به طوری که صادرات هوایی ما به رونق دهه ۶۰ شمسی برمی گردد.

 

 سید رضا نورانی در گفت وگو با بولتن نیوز با بیان اینکه صادرات ما مشکلات زیرساختی دارد که مسئولان و دولتمردان باید برای حل این مشکلات تلاش کنند، اظهارداشت: به عنوان مثال بازار عراق یکی از بازار های تجاری است که طی سالهای گذشته اگرچه صادرکننده های ایرانی توانسته اند، جا پای خود را محکم کنند، اما نفوذ تجار و صاحبان کالا ترکیه و چین بیش از تجار ایرانی است.

صادرات هوایی ایران مربوط به دهه 60 و 70 است

این فعال تجاری با بیان اینکه در یک دوره واردات سیب گلاب از ایران را ممنوع اعلام کردند، بنابراین، این محصول به کویت می رفت و از این کشور به عراق صادر می شد، یادآورشد: ما پروتکل های تعرفه ترجیحی نداریم و این باعث شـده مشکلاتی در صادرات داشته باشیم. چنین مشکلاتی نه فقط در صادرات به عراق بلکه در صادرات به دیگر کشورها هم وجود دارد و باید برای پایان دادن به آن از سیستم فعلی خارج شویم.

وی افزود: تعرفه ترجیحی باید دوسویه و دوطرفه باشد؛ زیرا جاده تجارت یک جاده دوطرفه است. ناملایمات ایجادشده صادرکنندگان ایران را آزار می دهد.

نورانی با اشاره به اینکه صادرات ما مشکلات زیرساختی دارد که مسئولان و دولتمردان باید برای حل این مشکلات تلاش کنند، خاطرنشان کرد: مشـکلات زیرساختی صادرات ایران موارد متفاوتی را دربر می گیرد که اولین مشکل در صادرات محصولات کشاورزی این است که ما هواپیمای کارگو یا هواپیمای باری نداریم.

وی ادامه داد: نیاز است که دولت در خرید برای ناوگان هواپیمایی کشور به این مسئله مهم توجه داشته باشد. صادرات هوایی ما باید به رونق دهه ۶۰ و ۷۰ شمسی بازمی گردد، یعنی زمانی که در بازارهای اروپایی جایگاه مناسبی داشتیم.

رییس اتحادیه محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه در بخش کانتینر و زیرساخت های حمل و نقل جاده ای با مشکلات زیادی مواجهیم، متذکرشد: هزینه حمل و نقل جاده ای ما بالاست؛ کانتینرهای یخچالی در ایران گران است و مشکلات دیگری مثل بالا بودن نرخ سود بانکی دست به دست هم می دهند تا در این بخش نتوانیم صادرات را حمایت کنیم.

وی اضافه کرد: کانتینر یخچالی در بخش دریایی ضعیف اسـت. اگر بخواهیم صادرات کنیم باید به کشور ثالث برویم و این قیمت تمام شده محصولات را افزایش می دهد.

این فعال تجاری گفت: در بخش ریلی هم واگن یخچالی مناسب نداریم در نتیجه حمل و نقل محصولات کشاورزی و صادرات آن در ایران با سختی صورت می پذیرد. صادرکنندگان ما فرآیند بسته بندی محصولات را به شکل سنتی دنبال می کنند و این در حالی است که رقبای ما به دستگاه ها و ماشین آلات در این مورد مجهزند و بسته بندی را به شکل اتومات و در حجم وسیع انجام می دهند؛ اما نبود این دستگاه ها در کشورمان صادرات ایران را کند کرده است.

 

منبع: بولتین نیوز
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.