| کد خبر: 150511 |

ایران در صنعت تعمیر و نگهداری هواپیما پتانسیل بالایی دارد

اورهال هواپیما در حقیقت چک اساسی هواپیما است بدین معنی که هواپیما به مدت یک سال در آشیانه می‌خوابد و چکهای گوناگونی بر روی آن انجام می‌شود، بدین معنی که بسیاری از قسمتهای هواپیما برای بازرسی خوردگی آن باز شده و بسیاری از قطعات آن تعویض می‌شود.

تین نیوز

اورهال هواپیما در حقیقت چک اساسی هواپیما است بدین معنی که هواپیما به مدت یک سال در آشیانه می‌خوابد و چکهای گوناگونی بر روی آن انجام می‌شود، بدین معنی که بسیاری از قسمتهای هواپیما برای بازرسی خوردگی آن باز شده و بسیاری از قطعات آن تعویض می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صنعت هوایی کشور در طول سال‌های دفاع مقدس تجربیات ارزنده‌ای در این زمینه کسب کرده و سرمایه‌گذاری‌های صنعتی گسترده‌ای توسط ارگان‌های مختلف در زمینه طراحی، ساخت، مونتاژ، تعمیر و نگهداری هواپیماهای مختلف صورت گرفته است.

صنعت نگهداری و تعمیر یکی از صنایع مهم و زیرساختی بخش حمل و نقل هوایی محسوب می شود این صنعت با بهره گیری از روش های استاندارد و دستورالعمل های فنی موجود که از سوی شرکت های سازنده وسیله هوایی و برنامه ریزان نگهداری و تعمیر ارائه می شود، هواپیما را همیشه آماده خدمت رسانی کرده و قابلیت اطمینان کارکرد هواپیما را تضمین می کند، منابع مورد نیاز این صنعت شامل منابع سرمایه ای، انسانی و کارفرمایی است و درست همین منابع نیز در حال حاضر جزء چالش های این صنعت در کشور محسوب می شود.

با ورود هواپیما به کشور ایران که از دهه اول سال 1300 شروع شد، به تبع آن، مراکز نگهداری و تعمیر احداث و با ورود هواپیماهای بزرگ تر و سنگین تر دارای ساختار و تشکیلات سازمانی نیز شد. در حال حاضر تعداد قابل توجهی از مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما در کشور وجود دارد که این مراکز با داشتن نیروی انسانی متخصص و تسهیلات مورد نیاز تجربیات خوبی در این زمینه دارند.

این مراکز چک های نوع A ، B و C و در برخی موارد نوع D ناوگان هوایی کشور را انجام می دهند و فقط پاسخگوی نیاز داخلی کشور بوده و جای ایران در بازار صنعت نگهداری و تعمیر دنیا و بازارهای منطقه ای در سطح بین المللی با توجه به پتانسیل های بالا خالی است.

چالش های موجود در این صنعت در ایران شامل منابع انسانی و سرمایه ای، منابع انسانی کارفرمایی و سن ناوگان هوایی می شود که در زمینه منابع انسانی و سرمایه ای می توان گفت، از آنجاییکه منابع انسانی به کار گیرنده سایر عوامل این صنعت هستند اهمیت بسیار زیادی دارد، اگر نیروی انسانی آموزش ببیند به گونه ای که آموزش مذکور موجب افزایش سهم کار در اقتصاد این صنعت شود در آن صورت سرمایه انسانی به وجود می آید.

منابع سرمایه ای شامل ابزار، ماشین آلات، ساختمان، مواد اولیه، موجودی کالا و قطعات در انبار و غیره می شود که با عامل انسانی ترکیب شده تا خدمات نگهداری و تعمیر به مشتریان ارائه شود.

منابع انسانی کارفرمایی نیز در این صنعت اهمیت بالایی دارد و در صورت نبودن این منابع، صنعت مذکور به نتیجه نرسیده و لنگ خواهد زد و بالا رفتن سن میانگین ناوگان هوایی کشور به بالای بیست سال درصد از کار افتادگی و خرابی های پیش بینی نشده را بالا برده و ایرلاین ها را با چالش مواجه کرده است.

طبق برآوردهایی که صورت گرفته است هزینه تعمیر و نگهداری یک هواپیما در دوران عمرش چندین برابر (2تا3 برابر) قیمت اولیه هواپیما است، اهمیت و ارزش تعمیرات نگهداری به گونه‌ای است که از پارامترهای مهم و کلیدی در انتخاب و بهره‌برداری هواپیماها در خطوط هوایی دنیا است.

اهمیت تعمیرات و نگهداری در برخی از صنایع به حدی است که در صورت عدم رعایت آن جان افراد به خطر خواهد افتاد، لذا دراینگونه موارد تمهیدات بسیاری در جهت انجام عملیات تعمیرات و نگهداری صورت می گیرد و گاهی اوقات این امر آنقدر اهمیت پیدا می کند که یک رشته دانشگاهی اختصاصی به آن بوجود آمده و متقاضیات پذیرش در اینگونه رشته ها نیز از میان افراد خاص و متعهد و بعد از گذراندن مصاحبه های خاص مورد پذیرش قرار می گیرند و یکی از صنایع حساسی که در آن به دلیل اهمیت جان انسان ها تعمیرات و نگهداری از اهمیت ویژه برخوردار است صنعت هواپیمایی است.


 

منبع: ایسکانیوز

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.