| کد خبر: 136799 |

◄ بورس فرصت از یاد رفته شرکت‌های هواپیمایی

امروزه صنعت حمل‌ونقل هوایی یک تجارت راهبردی در کشورهاست، به همین جهت هرروزه شاهد گسترش این صنعت در جهان هستین؛ گسترش شتابان این صنعت درجهان به دلیل جایگاه ویژه‌ای که در برنامه‌های توسعه‌ای کشورها از جمله اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، تکنولوژی دارد باعث شده تا اغلب کشورها سرمایه‌گذاری‌های کلانی بر روی این صنعت داشته باشند.

تین نیوز

امروزه صنعت حمل‌ونقل هوایی یک تجارت راهبردی در کشورهاست، به همین جهت هرروزه شاهد گسترش این صنعت در جهان هستین؛ گسترش شتابان این صنعت درجهان به دلیل جایگاه ویژه‌ای که در برنامه‌های توسعه‌ای کشورها از جمله اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، تکنولوژی دارد باعث شده تا اغلب کشورها سرمایه‌گذاری‌های کلانی بر روی این صنعت داشته باشند.

پس از برجام و توافق هسته‌ای با گروه 5+1 دریچه تازه‌ای به روی صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور گشوده شد؛ بیش از سه دهه صنعت هوانوردی ایران با تحریم‌های ظالمانه دست‌وپنجه نرم کرد و متخصصان و دلسوزان این صنعت در سخت‌ترین شرایط اقتصادی کشور از صنعت هوایی پاسداری و ایمنی را به مردم هدیه کردند.

در این سه دهه تحریم، شرکت‌های هواپیمایی نتوانستند با رقبای خود در منطقه و جهان رقابت کنند و سهم خود را از صنعت هوایی از دست دادند و تنها کام شرکت‌های هواپیمایی دیگری از  بازار بکر ایران شیرین شد اما برجام روح تازه‌ای به صنعت هوانوردی ایران دمید و امید را به این صنعت بازگرداند.

با این حال به عقیده کارشناسان و صاحب‌نظران صنعت هوایی تنها رفع تحریم نمی‌تواند شرکت‌های هواپیمایی را به بازار رقابت در منطقه بازگرداند؛ متاسفانه یکی از غفلت‌های صنعت حمل ونقل هوایی کشور در سال‌های اخیر عدم حضور شرکت‌های هواپیمایی در بورس است این در حالی است که کشورهای همسایه مانند ترکیه سال‌هاست که بزرگترین ایرلاین‌ خود را در بازار بورس می‌بینند.

حضور شرکت‌های بزرگ صنعت هوایی مانند شرکت‌های هواپیمای در بورس می‌تواند تاثیر شایانی در توسعه و رشد اقتصادی آنها داشته باشد، حضور شرکت‌هایی حمل‌ونقل هوایی در بورس می‌تواند باعث بروزرسانی ارزش واقعی شرکت‌ها شود که این امرتوانایی ارایه خط مشی مدیریتی به مجموعه مدیران شرکت‌های بورسی را در راهبرد اهداف خود فراهم خواهد کرد.

حضور شرکت‌های هواپیمایی در بازار سرمایه به عنوان یکی از ارکان اقتصاد کشور، نقش مهمی در جذب پس‌اندازها و منابع مالی کوچک مردم و تخصیص آنها در جهت تامین مالی طرح‌های بزرگ اقتصادی دارد. تردیدی نیست که رشد اقتصادی، توسعه رفاه و عدالت اجتماعی و گسترش ساز و کارهای تامین مالی در گرو رشد بازار سرمایه به تناسب سایر اجزای سیستم اقتصادی است. ورود شرکت‌ها به بورس ضمن کمک به رشد بازار سرمایه، به تعالی و رشد آنها در فضایی رقابتی و شفاف منجر شده، و نام و اعتبار آنها را در جامعه ترقی می‌بخشد.

حتی سال گذشته مدیرعامل فرابورس از ورود  چند شرکت‌های هواپیمایی به بازار بورس خبرداد و عنوان کرد در حال حاضر با خلاء حضور برخی صنایع در بازار مواجهیم. بر این اساس مذاکراتی را با برخی شرکت‌های هواپیمایی و صنایع برای ورود به فرابورس ایران و پذیرش آنها انجام داده‌ایم.

در حالی یکسال از خبر حضور برخی از شرکت‌های هواپیمایی در بورس می‌گذرد که تاکنون این موضوع به جایی نرسیده است.

در همین راستا علیرضا منظری معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با پایگاه تحلیلی-خبری صنعت حمل‌ونقل «تین‌نیوز» با بیان اینکه تاکنون هیچ شرکت هواپیمایی در بورس حضور نداشته عنوان کرد: نظام شرکت‌های هواپیمایی داخلی یک نظام تعریف شده نیست؛ این شرکت‌ها دفاتر مالی که سود و زیان را به صورت واقعی نشان بدهد ندارند.

وی در این‌باره ادامه داد: در ایران شرکت‌های هواپیمایی دفاتر مالی که به صورت شفاف سود وزیان را نشان بدهد ندارند و صورت هرگز صورت حساب مالی سالانه خود را منتشر نمی‌کنند.

این کارشناس صنعت هوایی یکی دیگر از مشکلات عدم حضور شرکت‌های هواپیمایی در بازار بورس سهامی خاص بودن این شرکت‌ها دانست و گفت: اغلب شرکت‌های هواپیمایی سهامی خاص هستند و به افراد خاصی تعلق دارند لذا برای حضور این شرکت‌ها در بورس باید به سهام عام تبدیل شوند تا سهام آنها قابل خرید و فروش شود.

وی افزود: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» برای حضور در بورس اقداماتی را انجام داده است ولی تا این لحظه به جایی نرسیده است.

منظری در توضیح مزایای ورود شرکت‌های هواپیمایی در بازار بورس، گفت: یکی از مهم‌ترین مزایای حضور ایرلاین‌ها در بورس به دست آوردن سرمایه است. ایرلاین‌ها می‌تواند سرمایه خود را از طریق مردم تامین کنند.

معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری، ابراز داشت: چندی پیش شرکت هواپیمایی ماهان کار ابتکاری انجام داد آن هم استفاده از سیستم صکوک بود؛ این شرکت هواپیمایی توانست سیستم بورس را توجیه کند که سیستم‌های حسابداری و مالی این شرکت بر اساس مقررات است و از طریق سیستم بانکی هواپیماهای خود را به تضمین گذاشت و از طریق اجاره صکوک پول دریافت کرد و این موضوع برای اولین بار در کشوری روی داد.

وی با بیان اینکه حضور شرکت‌های هواپیمایی در جذب فاینانسر برای خرید هواپیما به شرکت‌های هواپیمایی کمک بسیاری خواهد کرد، اظهار داشت: حضور ایرلاین‌ها در بورس نشانه قوت آنهاست؛ اگر سیستمی مانند بورس نظام مالی و سرمایه‌ای یک شرکت را تائید کند مردم برای سرمایه‌گذاری ترغیب خواهند شد. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.