| کد خبر: 133398 |

پای صحبت مدیرکل فرودگاه‌های استان گلستان در نخستین برنامه کارنامه آقای مدیر در سال 1396

90 دقیقه در گلستان همراه با راز افزایش کم‌نظیر پروازها و چالشی به نام ترمینال مسافری(1)

تین نیوز

19 سال و یک هفته پس از یک شوک شدید و رنج‌آور؛ 19 سال و یک هفته بعد از یک خاطره تلخ و جانکاه؛ 19 سال و یک هفته پس از یک سقوط! حالا تو هستی و یک فرودگاه و یک شوک دیگر؛ یک شوک که نه تلخ است و نه رنج‌آور و نه جانکاه؛ که اتفاقا شیرینی‌اش جانت را فرا می‌گیرد، وقتی درمی‌یابی افزایش حتی بیش از 100 درصدی را و اینکه استان گلستان اکنون می‌تواند به آینده ترانزیت هوایی‌اش امیدوارتر از همیشه باشد.

 

سعید سعیدی- برنامه کارنامه آقای مدیر؛ تو و عکاس باتجربه روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران را به فرودگاه گرگان می‌کشاند تا ورق بزنی کارنامه مدیریتی رامین آذری، مدیرکل فرودگاه های استان گلستان را و ببینی آنچه را تاکنون درباره فرودگاه‌های این استان(گرگان و کلاله) شنیده‌ای و نقل خبر کرده‌ای.

 

چطور می‌شود در کمتر از هشت ماه، آمار پرواز در یک فرودگاه را به گونه‌ای افزایش داد که حتی در برهه‌ای به بالاتر از 100 درصد برسد؟ این یکی از سوالاتی است که وقتی از فراز رشته کوه البرز و ابرهای نصفه و نیمه پشت آن عبور می‌کنی، ذهنت را درگیر ساخته‌ است.

 

به یاد داری که چطور در جریان حادثه هواپیمای یاک ۴۰ در ساعت ۶ بامداد پنجشنبه؛ ۲۷ اردیبهشت سال ۱۳۸۰ (۱۷ مه ۲۰۰۱) هواپیمای روسی در جنگل‌های روستای خرچنگ در جنوب ساری سقوط کرد، همان پروازی که برای انجام مأموریت اداری و گشایش فرودگاه گرگان بود و وزیر فقید راه، تعدادی از نمایندگان مجلس و مقامات سازمان هواپیمایی ایران بر اثر آن جان به جان آفرین تسلیم کردند و به دیار باقی شتافتند. خیلی تلخ بود آن حادثه و حالا تو و عکاس روابط‌عمومی، در هوایی بسیار دلپذیر وارد فرودگاه گرگان می‌شوید و با استقبال گرم همکاران این استان به سمت اتاق مدیرکل می‌روید. آذری؛ هنوز هم طراوت روزهای شلوغ فرودگاه مهرآباد را دارد و البته در قد و قامتی بلندتر از نظر مدیریتی، سرگرم خدمت است. او می‌داند که تو در کار خودت کاملا جدی هستی و این برنامه، یک برنامه کاملا شهودی و جدی است و تو نیز می‌دانی که این مرد؛ کارش را جدی‌تر از هر چیز دیگری در زندگی‌اش می‌داند. پس دل می‌دهی به یک گفت‌گوی داغ و دیالوگی برابر و نتیجه‌اش...

 

بهتر است حدود 90 دقیقه گفتمان با رامین آذری، مدیرکل فرودگاه‌های استان گلستان را بخوانید و دریابید که در این خطه از کشور، حال و روز صنعت فرودگاهی چگونه است.

 

- حکم انتصاب جنابعالی 6 مهر 95 ابلاغ شد و با این ابلاغ، جوانترین مدیرکل فرودگاهی ایران منصوب شد.

از بابت اعتمادی که به من شد و این مسئولیت را روی دوش من گذاشتند، تشکر می‌کنم. تمام تلاش و سعی من بر این است که بتوانم با عملکردم این اعتماد را به بهترین شکل جواب بدهم.

 

- فکر می‌کردید در 37 سالگی مدیرکل شوید ؟

من همیشه و در همه مسئولیت‌هایم، نهایت سعی و تلاش خود را کرده‌ام و زیاد به نتیجه و سایر جنبه‌های آن فکر نکرده‌ام. در انتصابم به سمت مدیرکلی هم از دوستانی که به من اعتماد کردند و این فرصت را برای من فراهم آوردند، کمال تشکر و قدردانی را دارم و امیدوارم بتوانم به نحو مطلوبی پاسخگوی این اعتماد باشم .

 

- آیا همانطور که به شما در اعطای مسئولیت اعتماد شد، شما هم به جوان‌های مجموعه خودتان اعتماد می‌کنید؟ یعنی احتمال دارد که به فردی جوان و در عین حال توانمند، مسئولیت بدهید ؟

فکر می‌کنم این موضوع در این اداره‌کل کاملاً ملموس و به عینه قابل مشاهده است. ما جوان‌های خوب و توانایی داریم که خوب کار می‌کنند و من هم سعی می‌کنم کاری کنم که زحمات آنها خوب دیده شود تا شرکت نیز بتواند با استفاده از توانمندی و ظرفیت‌های این جوانان شایسته، به سمت اهداف عالی خود حرکت کند. اکنون برخی از همکاران این اداره‌کل در پروژه تربیت نسل آینده مدیران فرودگاهی شرکت کرده‌اند و با طی کردن مراحل مختلف این طرح، در حال حرکت به سمت پیشرفت و تعالی سازمانی هستند.

 

- دو فرودگاه گرگان و کلاله زیرمجموعه اداره‌کل فرودگاه‌های استان گلستان قرار دارند. آیا تعادلی بین اختصاص دادن منابع به فرودگاه گرگان و کلاله؛ البته با توجه به ظرفیت‌هایشان وجود دارد ؟ نگاه شما به فرودگاه کلاله چگونه است ؟

ما پروازهای فرودگاه کلاله را از نخستین روزهای حضور در استان پیگیری و راه‌اندازی کردیم. نخستین کاری که انجام دادیم، از سرگیری پروازهای کلاله بود. سه ماه پروازهای کلاله را با وجود کمبود مسافر ادامه دادیم، سه ماه شرکت پویا پروازهای تهران کلاله را انجام داد، ولی به دلیل کمبود مسافر و مشکلی عملیاتی که هواپیمای شرکت پویا داشت، باعث شد تا این پروازها بعد از سه ماه کنسل بشود.

 

درباره این‌که به یک چشم هر دو فرودگاه را ببینیم نیز باید بگویم که قطعا فرودگاه کلاله جزئی از اداره‌کل فرودگاه‌های استان گلستان است و ما گرگان و کلاله را با یک چشم می‌بینیم و این را می‌شود از اعتباراتی که در سال 95 به کلاله اختصاص دادیم، فهمید. مهمترین پروژه‌های ما در فرودگاه کلاله عبارتند از: بهسازی محاوط فرودگاه کلاله با اعتباری بالغ بر 40 میلیون تومان، نمای کامپوزیت برج فرودگاه با اعتباری بالغ بر 130 میلیون تومان، ساخت و راه‌اندازی موتورخانه برق اضطراری فرودگاه با اعتباری افزون بر 400 میلیون تومان.

 

علاوه بر این، با حمایت دکتر باقریان(عضو هیات مدیره و معاون عملیات هوانوردی) برای سال 96 هم فقط در پروژه‌های بهسازی٬ رقم بی‌سابقه یک و نیم میلیارد تومان برای فرودگاه کلاله در نظر گرفتیم که بعد از انتخاب پیمانکار عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد. اکنون فرودگاه کلاله کاملاً عملیاتی است و امیدواریم هواپیماهای جدیدی که به ناوگان کشور اضافه می‌شود، مخصوصا هواپیماهای ATR، بتواند در فرودگاه کلاله مورد استفاده قرار بگیرد و مشکل پروازهای کلاله هم حل شود.

 

- یکی از مواردی که در حکم انتصاب شما آمده، بحث "ارتقای سطح خدمات فرودگاهی است که رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت هم تاکید زیادی روی این مبحث داشته و دارد. " شما تا چه اندازه در این زمینه اقدام کردید و حضور و مسئولیت شما در پرترددترین فرودگاه کشور(مهرآباد) در زمان اجرای این طرح به‌صورت پایلوت کشوری، چه کمکی به شما در این زمینه در استان کرده است؟

ما این پروژه را در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد شروع کردیم و تجربه خوبی در این زمینه داشتم. لذا با بهره‌گیری از این تجربیات، اقداماتی را در فرودگاه گرگان انجام دادیم که بتوانیم رضایت مسافران را جلب کنیم. از جمله این اقدامات می‌توان به بهسازی نمازخانه‌های سالن عمومی و ترانزیت، بهسازی سرویس‌های بهداشتی سالن عمومی و ترانزیت، تکمیل جدول‌کشی و رنگ‌آمیزی بلوار ورودی با اعتباری به مبلغ 40 میلیون تومان، انجام روکش چرم برای صندلی انتظار سالن عمومی با اعتباری معادل 9 میلیون تومان، اجرا و نصب تابلوهای جدید راهنمای مسافر(Signage)  با اعتباری به مبلغ 53 میلیون تومان، راه‌اندازی مرکز تماس، سامانه جامع اطلاع‌رسانی با اعتباری معادل 130 میلیون تومان، جایگزینی تاکسی‌های فرسوده و مدل پایین و الزام پیمانکار به تهیه لباس متحدالشکل برای رانندگان تاکسی و سازماندهی تاکسیرانی فرودگاه، اصلاح ورودی پارکینگ خودرو، مکانیزه کردن تردد به پارکینگ، ساماندهی و خط‌کشی پارکینگ خودرو، بروزرسانی و تغییر پوسته پورتال فرودگاه گرگان و کلاله در راستای بهبود و تسهیل فرآیند اطلاع‌رسانی به مسافران، تغییر بستر ارتباطی فرودگاه از کابل مسی به فیبر نوری با اعتباری معادل 12 میلیون تومان و افزایش پهنای باند ارتباطی اینترنت از 4M به  34Mبا اعتباری معادل 20 میلیون تومان که یکی از نتایج آن استفاده از این پهنای باند در انتقال تصاویر مانور طرح کامل اضطراری و ارتباط مستقیم با مرکز مدیریت بحران شرکت بود، زیرسازی و آسفالت محوطه‌های فرودگاهی، رنگ‌آمیزی جداول و خط‌کشی معابر فرودگاهی، تعویض فنس‌های محوطه برای زیباسازی فضای فرودگاه، برگزاری جلسات متعدد کمیته تسهیلات سفر برای بررسی راه‌های خدمت‌رسانی بهتر به مسافران، استقرار راهنمای مسافر و میز خدمت در سالن ترمینال برای راهنمایی مسافران، تزئین سالن و برپایی سفره هفت‌سین در ایام نوروز و مناسبت‌ها، نصب دستگاه‌های عطرافشان در سالن برای تلطیف فضای ترمینال، ایجاد محل بازی و سرگرمی کودکان برای پرکردن اوقات کودکان در زمان انتظار برای پرواز، تهیه خط چهار رقمی به سر شماره 3122 ، راه‌اندازی تلفن گویای 199، راه‌اندازی سامانه پیام کوتاه به شماره 100010199 و در اختیار قرار دادن تعداد 250 چرخ‌دستی، زیباسازی و محوطه‌سازی مقابل ترمینال با اعتبار 160 میلیون تومان که با وجود شروع دیر پروژه در تعطیلات نوروز این پروژه را به سرانجام رساندیم. همه اینها را برای جلب رضایت مسافران و سرویس‌دهی بهتر و آبرومندانه به مسافران فرودگاهی راه‌اندازی کردیم تا خاطره خوبی از وضعیت ترمینال‌های ما داشته باشند.

 

- اگر بخواهید از نگاه یک مسافر نگاه کنید، بزرگترین مشکلی که ممکن است هنگام ورود به فرودگاه و حضور در آن با آن برخورد کنید، چیست؟

متاسفانه کمبود فضای ترمینالی، بزرگترین مشکل و چالش ماست. حدود 4500 مترمربع فضای ترمینالی در اختیار داریم که به‌طور مشترک برای سالن عمومی داخلی و خارجی و ترانزیت داخلی و خارجی و ورودی داخلی و خارجی از آن استفاده می‌شود. این موضوع در زمان پروازهای خارجی مشکلات زیادی را به خصوص در سالن عمومی برای مسافران ایجاد می کند که بزرگترین چالش ماست. یکی از مواردی که در ابلاغ من آمده، تسریع تکمیل ترمینال جدید است که امیدواریم هر چه زودتر ترمینال جدید را به بهره برداری برسانیم. دکتر باقریان حمایت‌های خیلی خوبی برای تسریع در انجام این پروژه داشتند و خوشبختانه پروژه با سرعت خوبی در حال اجراست و امیدواریم امسال این پروژه که 9500 مترمربع است و از محل اعتبارات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ساخته می‌شود، به بهره‌برداری برسد .

 

 - این پروژه از چه تاریخی شروع شده است ؟

نزدیک به سه سال پیش این پروژه شروع شد و کمی از برنامه زمانبندی عقب است. این پروژه باید سال گذشته به بهره‌برداری می‌رسید، ولی با توجه به مشکلاتی که رخ داد، این کار انجام نشد. سعی ما بر این است که تا پیش از پایان سال 96 پروژه ساخت ترمینال جدید به بهره‌برداری برسد و در نوروز سال 97 با فضای بهتر و مناسب‌تری در خدمت مردم عزیز استان گلستان و سایر هموطنانمان باشیم.

 

 - این نخستین و بزرگترین چالش از نگاه مسافر بود که از دریچه چشمان شما مشاهده شد. اگر نگاه مسافر را دنبال کنید، به نظرتان چه چیز دیگری باعث خستگی و رنجش مسافر می‌شود؟

با توجه به اقدامات خوبی که در زمینه ارتقای سطح خدمات فرودگاهی انجام شده است، فکر نمی‌کنم مشکل خاص دیگری مطرح باشد؛ مگر تاخیرات پروازی که در این باره هم ما سعی کرده‌ایم شرایط اطلاع‌رسانی را بهبود بدهیم و مسافران پیش از این‌که به فرودگاه بیایند، از شرایط پروازشان اطلاع داشته باشند و برنامه‌ریزی زمانی خود را انجام دهند.

 

 - راه‌های ارتباطی شما و مسافران چیست ؟

ما سامانه جامع اطلاع‌رسانی 199 را راه‌اندازی کردیم که از هر نقطه از استان، هم از طریق تلفن ثابت و هم از طریق تلفن همراه و بدون گرفتن پیش شماره، می‌توان با مرکز تماس فرودگاه ارتباط پیدا کرد و به صورت کاملا مکانیزه به اطلاعات پرواز مورد نظر دسترسی داشت. ما در این زمینه هم از جمله معدود فرودگاه‌هایی هستیم که سیستم کاملا مکانیزه اطلاع‌رسانی را بدون دخالت کاربر راه‌اندازی کرده‌ایم. پرتال فرودگاه گرگان به شنانی اینترنتی www.gorgan.airport.ir، سامانه پیامکی به شماره 100010199 و کانال اطلاع رسانی تلگرام را به نشانی @GBTAiport را راه‌اندازی کرده‌ایم تا مسافران راحت‌تر به اطلاعات پروازی دسترسی داشته باشند .

 

 - درباره برقراری ارتباطات و تعاملات با مقامات استانی به ویژه شخص استاندار چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

اگر بگویم که ارتباطات استانی ما بسیار عالی است، سخن گزافی نگفته‌ام. خوشبختانه با نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز روابط بسیار خوبی داریم و آنها هم نهایت حمایت و مساعدت را از اداره‌کل فرودگاه‌های استان دارند. به تازگی در دیداری که با حضور دکتر مه‌آبادی و مسئولان فرودگاهی در مجمع نمایندگان استان در مجلس داشتیم، نمایندگان استان حمایت کامل از فرودگاه آمادگی خود را برای پیشبرد طرح‌های توسعه فرودگاه اعلام کردند. استاندار نیز پیگیر فرودگاه و طرح‌های فرودگاهی است و از روند اجرای پروژه‌ها اعلام رضایت دارد. معاونین استاندار و مدیران کل استان نیز تعامل و همکاری خوبی با فرودگاه دارند و شرایط و وضعیت بسیار خوبی است .

 

- این ارتباط خوب و تعامل استانی چه منافعی را برای صنعت فرودگاهی به ارمغان می‌آورد ؟

قطعا شناساندن فرودگاه به عنوان موتور محرک استان و تاکید بر نقش و اهمیت فرودگاه اثرات مثبتی را برای ما دارد و می‌تواند باعث جذب و تخصیص بیشتر منابع استانی در پروژه‌های فرودگاهی شود. خوشحالیم که توانسته‌ایم با افزایش پروازها، در زمینه حمل‌ونقل استان پررنگ‌تر ظاهر شویم و زمینه توسعه استان را فراهم آوریم که در نهایت سود و منفعت این کار برای مردم منطقه و استان خواهد بود و این برای ما بهترین نتیجه است .

 

-درباره بحث استقرار سیستم مدیریت ایمنی در فرودگاه که در حکم شما آمده است، توضیح دهید.

در حوزه استقرار مدیریت ایمنی کارهای مهم و ارزشمندی انجام شده که از آن جمله می‌توان تکمیل و اخذ تاییدیه نهایی پروژه ارتینگ و سرج پروتکشن ایستگاه فرستنده و تکنیکال بلاک، تهیه و تدوین دستورالعمل حوادث غیرمترقبه ATS Contingency Plan و تایید توسط اداره‌کل مراقبت پرواز شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، تهیه و تدوین دستورالعمل توافق بین مراقبت پرواز با ادارات عملیاتی فرودگاه گرگان در راستای بهینه سازی فرایندها و تایید توسط اداره‌کل مراقبت پرواز، تهیه و تدوین دستورالعمل توافق با خدمات ویژه(کشاورزی) و هلال احمر استان گلستان برای امدادرسانی و تایید توسط اداره کل مراقبت پرواز، انجام مانور محدود طرح اضطراری و برگزاری مانور کامل طرح اضطراری فرودگاه گرگان با حضور کلیه ارگان‌ها و دوایر فرودگاهی و ارزیابی آمادگی دوایر، بروزرسانی کتاب طرح اضطراری و نظامنامه فرودگاهی، تکمیل استریپ‌سازی سطوح پروازی، تامین اعتبار جاده حفاظتی از محل اعتبارات استانی به مبلغ 500 میلیون تومان(195 میلیون تومان در سال 95 هزینه شد)، پیگیری و تخصیص فرکانس‌های اضطراری 121.5 در برج مراقبت پرواز و درج در کتاب AIP کشور، نصب سیستم اعلان حریق در واحدهای برج مراقبت پرواز، شبکه پیام‌های هوانوردی و اتاق ضبط مکالمات الکترونیک هواپیمایی و نصب و راه‌اندازی سیستم اعلان حریق در ساختمان اداری اشاره کرد. همچنین باید از پیگیری جمع‌آوری سایت "هزارپیچ" که پروازهای تفریحی و آموزشی بدون هماهنگی در آن انجام می‌گرفت و داخل CTR فرودگاه گرگان قرار داشت، یاد کرد. با تعاملات خوبی که با شورای تامین استان داشتیم، مصوب شد که این سایت که در داخل محدوده پروازی فرودگاه گرگان قرار داشت و یکی از موارد و یافته‌های کمیته ایمنی ما بود، جمع‌آوری شود و از سایت ایمن‌تری که در خارج از محدوده فرودگاه وجود دارد، در این راستا استفاده شود. این اقدام مهم و خوبی بود که پس از چندین سال پیگیری در نهایت با تعامل با شورای تامین به نتیجه رسید و موجبات ایمنی بیشتر پروازها را فراهم آورد.

 

  -برای نگهداری زیرساخت‌های اصولی فرودگاه‌های استان چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

یکی از ماموریت‌های من، بحث زیرساخت‌های فرودگاهی و تجهیزات ناوبری و کمک ناوبری است. با توجه به شرایط اقلیمی استان همواره یکی از خواسته‌های اصلی مسئولان و مردم استان، تجهیز صنعت هوانوردی به‌ویژه نصب دستگاه کمک ناوبری ILS در فرودگاه گرگان بوده که این مهم با حمایت‌های مدیر عامل شرکت، پیش رفته و اکنون این دستگاه به فرودگاه گرگان تخصیص یافته است. از آذر ماه سال گذشته عملیات عمرانی نصب دستگاه ILS و DVOR را شروع کردیم و طی دو و نیم ماه با اعتباری معادل 330 میلیون تومان به نتیجه رساندیم. اکنون این دستگاه به طور کامل در فرودگاه گرگان نصب شده است و افتتاح نهایی آن پس از تنظیم و تست فلایت چک احتمالا در شهریور ماه انجام خواهد شد. دستگاه DVOR فرودگاه گرگان هم‌اکنون در گمرک بندرعباس است و در چند روز آینده ترخیص و به گرگان منتقل خواهد شد. عملیات Civil Work این سایت را با اعتباری معادل 120 میلیون تومان به اتمام رساندیم و آماده نصب دستگاه هستیم. برای برق‌رسانی به این دو ایستگاه (ILS , DVOR) حدود 30 کیلومتر کابل‌کشی با اعتباری افزون بر 420 میلیون تومان انجام شده است. علاوه بر این، ما حدود 13 کیلومتر فیبر نوری را در اطراف فرودگاه کار کردیم تا از این بستر هم برای انتقال دیتای سایت‌های مذکور و هم برای مصارف امنیتی و دوربین مدار بسته استفاده خواهیم کرد. اجرای پروژه چراغ‌های Precision Approach را نیز در دستور داشتیم با اعتباری افزون بر 400 میلیون تومان و توسط پرسنل فرودگاه گرگان انجام شده. این پروژه اکنون آماده نصب چراغ‌های Precision Approach برای بهره‌برداری نهایی است.

 

-اگر بخواهید اداره‌کل فرودگاه‌های استان گلستان را با دو استان شرقی و غربی خود مقایسه کنید، بگویید که اولاً آیا از آنها جلوترید یا عقب‌تر هستید و ثانیا از لحاظ تخصیص بودجه در چه جایگاهی قرار دارید؟

با توجه به فاصله نزدیک ما با فرودگاه ساری، قطعا در بازار همدیگر تاثیر می‌گذاریم. ممکن است در فرودگاه ساری افزایش پرواز و برقراری مسیر جدید داشته باشیم و این بر بازار فرودگاه گرگان تاثیرگذار باشد و بالعکس. بیشترین تاثیر را در اداره‌کل فرودگاه‌های استان مازندران داریم. همسایه شرقی ما فرودگاه نیز بجنورد در استان خراسان شمالی است که به لحاظ فاصله زیاد دو فرودگاه، تاثیر زیادی را در بازار همدیگر نداریم .

 

 - حالا که بحث عملکرد پروازی و مسافری شد، آمار مقایسه‌ای از قبل و بعد از حضور خود در اداره‌کل فرودگاه‌های استان ارائه دهید.

من از 14 مهرماه سال گذشته کارم را در فرودگاه گرگان شروع کردم. آبان 94 تعداد 156 پرواز داشتیم که در سال 95 این تعداد با رشد 53 درصدی به رقم 238 پرواز رسید و در زمینه اعزام و پذیرش مسافر هم رشد 90 درصدی را شاهد بودیم. آذر ماه رشد 18 درصدی پرواز و 73 درصدی در مسافر داشتیم و دی ماه رشد پرواز 45 درصدی و 93 درصدی مسافر را شاهد بودیم. بهمن ماه پرواز 42 درصد و مسافر 75 درصد رشد داشت و اسفند ماه اوج کار ما بود که رشد پرواز 106 درصدی و رشد مسافر 145 درصدی را تجربه کردیم و در بین فرودگاه‌های کشور بالاترین میزان رشد پرواز و مسافر را شاهد بودیم. فروردین ماه امسال هم رشد پرواز 33 درصدی و رشد مسافر 60 درصدی را رقم زدیم.

 

-دلیل اصلی این رشد چه بوده است؟

دلیل اصلی این رشد و افزایش پرواز، برقراری مسیرهای جدید پروازی بوده که به عنوان اولین هدف من در فرودگاه گرگان مد نظر قرار داشت. در واقع، برای دستیابی یه این هدف از یک هفته پیش از معارفه‌ام به عنوان مدیرکل استان، برنامه‌‌ریزی کرده بودم. یکی از دغدغه‌های اصلی مردم و مسئولان استان برقراری پروازهای صبحگاهی در فرودگاه گرگان بود و مدت‌ها پیگیر این امر بودند. نبود این پرواز باعث هدر رفتن هزینه و وقت مسافران هوایی می‌شد و حتی ما بخشی از مسافران و مشتریان خود را به دلیل نداشتن پرواز صبحگاهی از دست می‌دادیم. خوشبختانه ما پرواز شب‌خواب را همان روزهای اول در فرودگاه گرگان برقرار کردیم. ابتدا با شرکت کیش‌ایر و بعد از آن با قشم‌ایر ادامه دادیم و فرودگاه گرگان مرکز پروازهای شب‌خواب تهران شد. ما الان در روز حداقل چهار پرواز به تهران داریم که بعضی روزها به شش پرواز هم می‌رسد و مسافران ما می‌توانند با برنامه‌ریزی از زمان‌های مناسب برای پرواز استفاده کنند. این موضوع باعث رقابت ایرلاین‌ها با هم و شناور شدن نرخ‌ها و در نهایت، کاهش نرخ‌ها و استقبال مردم در استفاده از سفرهای هوایی شد. من همچنین برقراری مسیرهای جدید را که در ابلاغم بود، به صورت جدی پیگیری کردم. خوشبختانه دو مسیر جدید اصفهان و کیش را در فرودگاه گرگان راه‌اندازی کردیم و مسیر زاهدان از دو پرواز در هفته به چهار پرواز در هفته رسید و الان هفت شرکت هواپیمایی در فرودگاه گرگان فعال هستند. در بحث افزایش درآمد عوارض مسافری حدود 61 درصد رشد داشتیم که این موضوع گویای رشد پرواز و مسافر است و تاثیر خوبی بر درآمدهای هوانوردی ما دارد. در بحث اجاره اماکن نیز حدود 270 درصد رشد داشتیم که یک بخش آن به دفاتری که به ایرلاین‌های جدید واگذار شده برمی‌‌گردد، یعنی با افزایش پرواز و مسافر فرودگاه را متحول کردیم. درست است که تعداد پرواز و مسافر ما قابل مقایسه با فرودگاه‌های بزرگ نیست، ولی باید بگویم که افزایش پروازها در فرودگاه‌های کوچک بسیار سخت‌تر از فرودگاه‌های بزرگ است و پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. ما تعداد 42 پرواز در هفته را به 84 پرواز رساندیم و شاهد رشد 100 درصدی پروازهای هفتگی در فرودگاه گرگان هستیم. رضایتمندی خوبی هم به واسطه افزایش پروازها از جانب مسافران داشتیم. در تعطیلات نوروز و سفرهای هوایی رشد خوبی را در این زمینه تجربه کردیم و آمار نیز رشد بیش از 40 درصدی را نشان داد. سعی می‌کنیم مسیرهای جدید و پروازهای جدید را به برنامه پروازی اضافه کنیم. یکی از مسیرهای جدید با توجه به نیاز مردم استان، مسیر استانبول است که امیدواریم بعد از ماه رمضان برقرار خواهد شود و پیش‌بینی می‌کنیم که استقبال خوبی از این پرواز بشود.

 

-یکی از پیش‌نیازهای ورود سرمایه‌گذار به هر منطقه، وجود پروازهای منظم در فرودگاه آن منطقه است و یکی از مهمترین دغدغه‌های فرودگاهی نیز پذیرایی و میزبانی از شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی در فرودگاه است. تا چه اندازه تکمیل و راه‌اندازی CIP و VIP در فرودگاه گرگان در برنامه‌های شما دیده شده است و الان وضعیت این پروژه چگونه است ؟

یکی از دغدغه‌های ما، ساختمان VIP فرودگاه گرگان است. اجرای این پروژه از محل اعتبارات استانی آغاز شده و تا الان حدود 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، ولی چون تزریق منابع مالی در زمان مناسب انجام نشد، این پروژه تاکنون به سرانجام نرسیده است. البته با حمایت‌های استاندار و پیگیری‌های وی، در بودجه سال 96 اعتبار تکمیل پاویون فرودگاه گرگان دیده شده است و امیدواریم بتوانیم در سال 96 این پروژه را به سرانجام برسانیم .

 

- استان گلستان و به‌ویژه شهر گرگان از شهرهای زیبای شمال کشور به حساب می‌آید، اما اکثر مسافران و گردشگران از ریل و جاده برای سفر به استان گلستان استفاده می‌کنند. شما برای توسعه سفرهای هوایی در گردشگری استان چه برنامه‌ای دارید؟

با سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری جلسات خوبی داشتیم و خواستیم نقش خودمان را در گردشگری استان پر رنگ‌تر کنیم. با اتاق بازرگانی نیز نشست‌های خوبی داشتیم و حتی آنها متقاعد شدند تا در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند. در بحث جذب گردشگر٬ پروازهای این فرودگاه خیلی کمک می‌کند.

 

- شما در خلال صحبت‌هایتان اشاره کردید که پیش از تودیع و معارفه برای برنامه‌ها و پروژه‌های فرودگاه گرگان برنامه‌ریزی می‌کردید. اگر از شما بخواهم راز موفقیت خودتان را در فرودگاه گرگان بیان کنید، چه خواهید گفت؟

اگر بخواهم در یک جمله و به صورت کلی بیان کنم، باید بگویم که "تجربیات فرودگاه مهرآباد به من خیلی کمک کرد". مهرآباد فرودگاه بزرگی است و کار کردن در آن سخت و دشوار، ولی تجربیات فعالیت در آن راهگشاست و من از آن تجربیات برای پیشرفت فرودگاه گرگان استفاده کردم.

 

 

- به این موضوع فکر کردید که یک مهرآباد کوچک در گرگان بسازید؟

خیلی سخت است، زیرا مهرآباد یکی است و فکر نمی‌کنم بشود در جای دیگری یک نمونه از آن را ساخت.

 

- تاکنون با خود اندیشیده‌اید که یک روز باز به مهرآباد برگردید و دوباره در آنجا مشغول کار شوید؟

خیر. کار کردن در مهرآباد خیلی سخت است. شما در مهرآباد باید یک فدایی باشید تا بتوانید کار را پیش ببرید. از زندگی و دیگر مسائل غیر از کار باید گذشت تا بتوان کار کرد. تنها منفعت مهرآباد برای مدیرانش، تجربه خوبی است که به یادگار می‌ماند.

 

-با توجه به حضور مهاجران از استان خراسان رضوی در این استان و همچنین سفر مردم استان گلستان به مشهد مقدس، چه برنامه‌یی برای افزایش پروازها به مشهد دارید؟

فعلا سه روز در هفته پرواز مشهد داریم؛یکشنبه، سه‌شنبه و پنج‌شنبه. بعد از ماه مبارک رمضان هم به امید خدا دو پرواز دیگر را در روزهای سه‌شنبه و جمعه به این پروازها اضافه خواهیم کرد. فکر می‌کنم پنج پرواز در هفته جوابگوی نیاز ما باشد.

 

-تخصص شما در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات چقدر در مسئولیت فعلی شما موثر بوده است و به چه میزان به آن اهمیت می‌دهید؟

در دنیای امروز حرف اول و آخر را فناوری اطلاعات می‌زند. شما می توانید از بستر IT استفاده کنید و خدمات بهتری را به مشتریان خود بدهید. ما می‌توانیم از بستر IT برای ارائه بهتر خدمات و اطلاع‌رسانی به مشتریان خود بهره ببریم. من سعی کرده‌ام از این دانش خودم بیشتر استفاده کنم. راه‌اندازی و فعالیت سامانه جامع اطلاع‌رسانی و مرکز تلفن 199 ما نیز در همین راستاست. تغییر پوسته پورتال، تغییر بستر ارتباطی اداره‌کل به فیبر نوری و تغییر در شیوه‌های اطلاع‌رسانی به مسافران، از جمله سامانه پیامک و کانال شبکه اجتماعی، شواهدی بر این ادعاست.

 

-رُک و پوست کنده و بدون تعارف می‌پرسم؛ قضیه فرودگاه کلاله چه خواهد شد؟ بالاخره این فرودگاه چه زمانی شاهد پروازهای برنامه‌ای خواهد بود؟

از نظر منِ فرودگاهی و مدیرکل، فرودگاه کلاله عملیاتی است. ما تمام تجهیزات و پرسنل مورد نیاز برای عملیاتی شدن فرودگاه کلاله را در فرودگاه کلاله داریم، کما این‌که الان هم پروازهای تفریحی و آموزشی در این فرودگاه نشست و برخاست می‌کنند. مثلا همین چند روز گذشته ما عملیات چتربازی را در فرودگاه کلاله داشتیم. ما برای اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاه کلاله هیچ مشکلی نداریم. من یک روز بعد از معارفه‌ام، به فرودگاه کلاله رفتم و از آن فرودگاه بازدید داشتم. اصلا انتظار دیدن همچین فرودگاه مناسبی را نداشتم و در همان روزهای اول استارت پروازهای کلاله را زدیم، ولی بنا به دلایلی که گفتم، پروازها پایدار نبود. ما باز هم پیگیر برقراری مجدد پروازها هستیم و رایزنی و برنامه‌ریزی‌های زیادی را برای برقراری مجدد پرواز انجام داده‌ایم و می دهیم. مقامات محلی و نمایندگان منطقه هم به جدّ پیگیرند و اگر یک چارترکننده خوب پیدا کنیم، پروازهای این فرودگاه از سر گرفته می‌شود.

 

- برنامه شما برای اقدامات عمرانی فرودگاه کلاله چیست ؟

ما ساختمان و موتورخانه برق اضطراری فرودگاه کلاله را با اعتباری افزون بر 400 میلیون تومان راه‌اندازی کردیم و در بحث بهسازی فرودگاه کلاله نیز یک و نیم میلیارد اعتبار برای این فرودگاه اعتبار داریم. این فرودگاه در فاصله 120 کیلومتری شرق فرودگاه گرگان واقع شده و هیچ مشکلی از نظر ابنیه و ساختمان ندارد و می تواند مرکز پروازهای تفریحی استان بشود .

 

-اگر بودجه خوبی در فرودگاه گرگان به شما بدهند، نخستین کاری که می‌کنید، چه خواهد بود ؟

غیر از تکمیل ترمینال جدید، قطعا توسعه اپرون و تاکسی‌وی موازی جزء پروژه‌های اولویت‌دار من خواهد بود، چراکه با بهره‌برداری از ترمینال جدید، نیاز به توسعه اپرون احساس خواهد شد. علاوه بر آن، اکنون برخی روزها که با ترافیک پروازی مواجه می‌شویم، مشکلاتی را در پذیرش هواپیما در اپرون داریم. ما بعضی روزها پنج پرواز را در سه استند و جایگاه، پارک می‌کنیم که زیاد استاندارد و ایمن نیست.

 

- این پروژه چقدر اعتبار نیاز دارد ؟

هزینه این پروژه را ما از طریق مشاور، برآورد اعتبار کردیم و به این نتیجه رسیدیم که اجرای آن به حدود 17 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد .

 

- طرح خاصی هم برای آن تهیه شده است ؟

خوشبختانه امسال اعتبار مطالعات این پروژه به میزان 200 میلیون تومان در سر جمع اعتبارات ما دیده شده است و امیدواریم بعد از مطالعه دقیق به انجام این پروژه برسیم.

 

- چه افقی را برای فرودگاه گرگان در ذهن دارید؟ دوست دارید بعد از اتمام خدمت در فرودگاه گرگان وقتی به مسیر خدمت خود در اداره‌کل فرودگاههای استان گلستان می‌نگرید، چه چیزی ببینید؟

دوست دارم رضایتمندی مردم استان را ببینم و کارنامه‌یی داشته باشم که بعد از من، نام نیک از من در فرودگاه و استان به یادگار بماند.

 

-چنین افقی چطور حاصل می‌شود؟

با همت و تلاش و فعالیت همکارانم و البته با توجه به خواسته‌ها و نیازهای مردم و کار و تلاش و پیگیری برای برآورده کردن نیازهای آنان و توجه خداوند رحمان ممکن خواهد بود.

 

- به طور یقین در هر دورانی روزهای خوش و سخت وجوددارد. از روزهای سخت کاری در استان گلستان بگویید. مثلا تاکنون پیش آمده است که به اصطلاح، کم بیارید؟

خوشبختانه به این مرحله نرسیده‌ام، ولی اتفاقی که برای معدن آزادشهر افتاد، روزهای سخت کاری را برایم رقم زد. خودِ حادثه تلخ و ناگوار بود و هماهنگی‌های و کارهایی که باید به سرعت انجام می‌شد، تحت تاثیر تلخی حادثه، برای من بد و سخت خیلی بود.

 

-و روزهای خوب کاری در فرودگاه گرگان... ؟

به ثمر نشستن تلاش‌ها برای افزایش پروازها و لبخند رضایت مردم از برقراری پروازهای جدید همواره از خاطرات خوب و شیرین من در اداره‌کل فرودگاه‌های استان گلستان بوده است. اجازه بدهید خاطره‌ای از روز برقراری اولین پرواز کیش را برایتان بگویم. روز افتتاحیه پرواز کیش، یک زن و شوهر کهنسال به سراغ من آمدند و مرتب تشکر می‌کردند. من فکر کردم که آنها مسافرند و می‌خواهند از طبیعت و زیبایی‌های جزیره کیش استفاده کنند و برای همین هم تشکر می‌کنند، ولی وقتی که پرواز نشست، متوجه شدم که دخترشان در کیش زندگی می‌کند و رفت و آمد به کیش خیلی برایشان سخت بوده است. آنها زمانی که دخترشان را دیدند، اشک شوق در چشمانشان نشست و آن لحظه و آن روز یکی از روزهای خوب من در فرودگاه گرگان بود.

 

 - یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری و همچنین مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت، مبارزه پدیده زمین‌خواری است. با همت دفتر اسناد و مستغلات شرکت اقدامات خیلی خوبی در این زمینه انجام شده و مهمترین گام در این زمینه مستندسازی اراضی فرودگاهی است. شما در این زمینه چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

اتفاقا ما به تازگی میزبان رفیعی سرپرست اداره‌کل املاک و مستغلات شرکت بودیم و مشکلاتی را که داشتیم، با ایشان مطرح و پیرامون آنها بحث کردیم. خوشبختانه تمام اراضی ما در فرودگاه گرگان و فرودگاه کلاله دارای سند تک برگی هستند. فقط چند مشکل درباره اراضی موقوفه داریم و خوشبختانه در بحث زمین‌خواری مشکل خاصی نداریم.

 

 -حکم ماموریت شما در فرودگاه گرگان دوساله است. طی نزدیک به هشت ماهی که از زمان مدیریت شما در این اداره کل می‌گذرد، چند درصد از اهداف و برنامه‌های شما محقق شده است ؟

ما هنوز ابتدای راهیم و من سعی می‌کنم این‌طور تصور کنم که کل آن 100 درصد باقی مانده است و من و همکارانم در اداره‌کل باید نهایت سعی و تلاشمان را بکنیم تا بتوانیم خدمات بیشتری به مسافران ارائه بدهیم. فرض من بر این است که در ابتدای راهیم و هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است .

 

 - پس انرژی کافی برای ادامه راه دارید ؟

بله ، قطعاً.

 

  -از همکارانتان راضی هستید ؟

واقعا خوشحالم در فرودگاهی کار می‌کنم که اینچنین جوّی دارد؛ جوّی صمیمانه و دوستانه و بدون کمترین تنش و حاشیه و من از آنها کاملا راضی هستم و از این‌که در کنار آنها مشغولم، واقعاً خوشحالم.

 

 - عملکرد مدیر قبلی را چقدر در کسب موفقیت‌های خود موثر می‌دانید ؟

آرزوی سلامتی دارم برای امیری که از دوستان خوب من است و خیلی در فرودگاه گرگان زحمت کشید. بسیاری از پروژه‌ها را ایشان شروع کردند و پیش بردند. مثلا همین پروژه استریپ‌سازی را زمانی که من تحویل گرفتم، بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشت. لذا قطعا وی در موفقیت‌های امروز نقش مهمی دارد و ما به نوعی ادامه دهنده راه وی، با ایده‌های جدید هستیم. امیدوارم در هر جایی که هستند سلامت و پیروز باشند.

 

   -قدری درباره خودتان و زندگی شخصی خودتان بگویید؟

من کارم را از سال 82-83 با سمت کاردان مخابرات هواپیمایی در فرودگاه یزد شروع کردم و خاطرات خوبی از آن فرودگاه دارم. بعد از آن به فرودگاه تبریز منتقل شدم و مدت نسبتا طولانی را در فرودگاه تبریز بودم. کارشناس مخابرات هواپیمایی، سرکشیک مخابرات، مسئول فناوری اطلاعات و ارتباطات فرودگاه تبریز و مشاور مدیرکل فرودگاه‌های استان آذربایجان شرقی بودم. سس به فرودگاه مهرآباد منتقل شدم. ابتدا به عنوان مشاور اجرایی مدیرکل و پس از مدتی به عنوان معاون تسهیلات و تجهیزات فرودگاهی منصوب و مشغول به فعالیت شدم. استان گلستان هم چهارمین استانی است که افتخار خدمت در فرودگاهش را دارم و به عنوان مدیرکل فعالیت می‌کنم. درباره زندگی شخصی‌ام هم باید بگویم که متاهلم و یک دختر 6 ساله دارم که مثل همه دخترها بابایی هست

منبع: سايت خبری شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.