| کد خبر: 131028 |

بهره برداری از فرودگاه ماکو اقدامی جهادی برای توسعه جوانترین منطقه آزاد کشور

تین نیوز

فرودگاه منطقه آزاد ماکو در روزهای اخیر به صورت رسمی آغاز به کار کرد تا جوان ترین منطقه آزاد کشور که در دولت یازدهم راه اندازی شده است به دنبال یک اقدام جهادی از زیرساختی ارزشمند در زمینه حمل و نقل هوایی بهره مند شود.

 

به گزارش ایرنا این منطقه به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور شاهد خوش قولی دولت یازدهم در احداث فرودگاه در کنار دیگر دستاوردهای دولت در زمینه تسهیل تجارت و توسعه متوازن است؛ فرودگاهی که این منطقه را به عنوان دروازه اروپا در مسیر بالندگی اقتصادی قرار می دهد.

 

احداث این فرودگاه در خرداد سال 1393 شمسی آغاز شد و امروزه با پرواز مسافری رسمی شماره 4324 بوئینگ 737 شرکت هواپیمایی سپهران در مسیر تهران – ماکو و بالعکس به بهره برداری رسیده است.

 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با ابراز خرسندی از تحقق وعده انجام پروازهای مرتب در فرودگاه ماکو گفت: این فرودگاه یکی از زیربنایی ترین عناصر تشکیل دهنده تجارت و گردشگری این منطقه است که نقش کلیدی در توسعه اقتصادی استان دارد.

 

حسین فروزان افزود: احداث فرودگاه در منطقه آزاد ماکو به علت فاصله زیاد این منطقه با تبریز و ارومیه و در راستای پاسخ به نیاز شهروندان و سرمایه گذاران در دستور کار قرار گرفت.

 

وی با اشاره به اینکه تمامی تجهیزات این فرودگاه در امنیت کامل با هزینه ای بالغ بر 200 میلیارد ریال از اروپا خریداری شده و دارای استانداردهای بین المللی است، گفت: حدود 600 میلیارد ریال از محل اعتبارهای سازمان منطقه آزاد ماکو در این فرودگاه هزینه شده و اعتبار تمام شده این طرح یکهزار و 200 میلیارد ریال برآورد شده است.

 

معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد ماکو نیز گفت: امروز شاهد برقراری پروازهای فرودگاه ماکو با همکاری شرکت سپهران هستیم که چشم انداز جهانی شدن بخش های بازرگانی و گردشگری را در این منطقه به دنبال دارد.

 

ارسلان ازهاری با اشاره به اینکه احداث این فرودگاه از ماندگارترین اقدامات دولت تدبیر و امید است، گفت: این فرودگاه می تواند به عنوان فرودگاه معین، فرودگاه نخجوان جمهوری آذربایجان و شهرهای هم مرز ترکیه با ایران را تحت پوشش قرار دهد تا اتباع این کشورها بتوانند از این فرودگاه برای مسافرت در داخل ایران و از ایران به کشور خودشان استفاده کنند.

 

وی ادامه داد: به برکت این فرودگاه کاهش هزینه حمل و نقل و به تبع آن کاهش هزینه عرضه کالای تولیدی به بازارهای مصرف نقش زیادی در تحقق اقتصادی مقاومتی، تولید و اشتغال خواهد داشت.

 

مدیر فرودگاه منطقه آزاد ماکو نیز گفت: فروش بلیط پرواز های تهران - ماکو و بالعکس به صورت اینترنتی توسط شرکت هواپیمایی سپهران از روز شنبه 16 اردیبهشت سال جاری در وب سایت www.sepehr.sanamparvaz.net در دسترس مسافران قرار گرفته است.

 

علیرضا جمشیدی با بیان اینکه تجهیزات فرودگاهی و هوانوردی این فرودگاه دارای استانداردهای بین المللی بوده و مطابق با آخرین تکنولوژی روز دنیاست، افزود: فرودگاه ماکو در زمینی به مساحت 400 هکتار احداث شده و مساحت سطوح پروازی این محوطه 200 هکتار و طول باند آن سه هزار و 270 متر است.

 

وی افزود: این فرودگاه برای هواپیماهای ایرباس A320 طراحی شده و دارای هشت هزار مترمربع ترمینال اصلی و 800 مترمربع سالن تشریفات است و ارتفاع برج مراقبت بالغ بر 32 متر بوده و ساختمان های جنبی از قبیل ایمنی آتش نشانی و هواشناسی و سپاه حفاظت و پلیس فرودگاه ه در حال احداث است.

 

معاون توسعه و تجارت بین الملل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز گفت: اندیـشمندان اقتصادی دنیا معتقدند که اگر در آغـاز قـرن 21 کـشورهای در حال توسعه به صنعت حمل و نقل هوایی توجه لازم را نداشـته باشـند، رشد و توسعه این کشورها به حداقل می رسید.

 

ناصر صابر افزود: با توجه به شرایط اقلیمـی و جغرافیـایی منطقه آزاد ماکو، نقش این صنعت را در توسعه همه جانبه این منطقه به خـوبی می توان تبیین کرد.

 

وی ادامه می دهد: علاوه بر این، موقعیت ژئواستراتژیک و ژئوپلیتیکی منطقه آزاد ماکو این امکان را مـی دهـد که بتواند به عنوان قطب اصلی حمل و نقل منطقه ای بـه ایفای نقش ترانزیتی بپردازد.

 

وی افزود: منطقه آزاد ماکو به عنوان قطب اقتـصادی و صـنعتی شمال غرب کشور با احداث فرودگاه می تواند به قطـب توریـستی منطقه نیز تبدیل شود.

 

یکی از مسافران پرواز ماکو – تهران نیز گفت: فرودگاه از با ارزش ترین زیرساخت های جوامع پیشرفته محسوب می شود و به دلیل برخورداری از پتانسیل های مختلف در رشد اقتصادی کشورها، نقش مهمی در توسعه پایدار دارد.

 

بابک هاشم آبادی فرودگاه ها را لوکوموتیو اقتصادی هر کشور توصیف کرد و افزود: وجود فرودگاه های پررونق و کارآمد عامل رشد اقتصادی و توسعه‌ پایدار است.

 

وی با اشاره به اینکه جاده های منتهی به این منطقه حادثه خیز است، افزود: وجود فرودگاه در این منطقه در امر امداد و نجات نیز بسیار موثر است و وجود فرودگاه در بم در حادثه زلزله کمک خوبی در امدادرسانی کرد.

 

به گزارش ایرنا منطقه آزاد ماکو با پنج هزار کیلومتر مربع مساحت شامل شهرستان های ماکو، شوط و پلدشت است که در 24 مرداد سال 1389 تصویب شده و با توسعه زیرساخت های صنعتی و تجاری در سال های اخیر به موقعیتی ممتاز برای سرمایه گذاری در مقایسه با سایر نقاط کشور رسیده است. 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.