| کد خبر: 1132 |

«اف بی آی» احتمال عملیات تروریستی در هواپیمای مسافربری مالزی را بررسی می‌کند

تین نیوز | تاز‌ه‌ترین گزارش‌ها درباره عملیات جست‌وجوی هواپیمای مسافربری خطوط هوایی مالزی حاکی از آن است که این هواپیما اندکی پیش از ناپدید شدن مسیر خود را عوض کرده است. اف بی آی نیز وارد جریان تحقیقات شده است.

یکی از دست‌اندرکاران تیم جست‌وجو در یک نشست خبری در کوالالامپور گفت، علائمی روی دستگاه رادار وجود دارند که نشان می‌دهند، بوئینگ ۷۷۷ پیش از آنکه ناپدید شود، مسیری خلاف جهت را در پیش گرفته است. این احتمال مطرح شده که شاید هواپیمای ناپدید شده در حال بازگشت از مسیر اولیه به سوی فرودگاه اصلی بوده است.

این خبر در حالی اعلام شده که بنا بر یافته‌های قبلی، خلبان این هواپیما چند دقیقه پیش از ناپدید شدن، در تماس خود با برج مراقبت به بروز هیچ‌گونه مشکلی اشاره نکرده و همچنین هیچ درخواستی مبنی بر کمک اضطراری از هواپیما به تیم کنترل پرواز ارسال نشده است.

گفته می‌شود خلبان این هواپیما با تجربه بوده و هنگام ناپدید شدن هواپیما نیز مشکل آب و هوایی در منطقه وجود نداشته است. اطلاعات منتشرشده از سوی تیم عملیات جست‌وجو تا کنون در مواردی ضد و نقیض بوده است. پیش از این گزارش شده بود، احتمالا دو فرد مظنون در میان مسافران این هواپیما بوده‌اند، اما وزیر حمل و نقل مالزی روز یکشنبه از وجود چهار فرد مظنون در این هواپیما خبر داد. اندکی پس از اعلام این خبر، سازمان حمل و نقل هوایی مالزی گفت که تحقیقات همچنان بر سر وجود دو فرد مظنون در حال انجام است.

  افراد مظنون در میان مسافران
یافته‌های اولیه حاکی از آن هستند که این دو مرد با پاسپورت‌های ربوده شده یک شهروند اتریشی و یک شهروند ایتالیایی سوار هواپیما شده‌اند. این دو همچنین بلیت‌های خود را با این پاسپورت‌های جعلی و به طور همزمان خریده‌اند.

به گفته هشام‌الدین حسین، وزیر حمل و نقل مالزی، سازمان‌های امنیتی کشور و یگان‌های مبارزه با تروریسم وارد جریان تحقیقات شده‌اند و آمریکا نیز شماری از مأموران اف بی آی را برای پیشبرد تحقیقات به تیم جست‌وجو اضافه کرده است.

 یک مقام آمریکایی به روزنامه لس‌انجلس تایمز گفته است که در حال حاضر احتمال یک پس‌زمینه بالقوه تروریستی وجود دارد و از آنجا که چند شهروند آمریکایی نیز در این هواپیما بوده‌اند، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در حال بررسی این موضوع هستند.

این روزنامه به نقل از مقامات دولت آمریکا نوشته است که مأموران "اف بی آی" قرار است ویدئوهای ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته در فرودگاه مبدأ در کوالالامپور را ارزیابی کرده و همچنین تصاویر مسافران را با داده‌های موجود در بانک‌‌های اطلاعاتی برای شناسایی اعضای احتمالی گروه‌های افراطی تطبیق داده‌اند.

  معمای حل نشده
یک کارشناس امنیتی مالزی ناپدید شدن این بوئینگ ۷۷۷ مسافربری را با سقوط هواپیمای پان آمریکن ۱۰۳ بر فراز شهر لاکربی در سال ۱۹۸۸ مقایسه کرده است. در آن زمان این هواپیما با ۲۶۱ مسافر بدون هیچ‌گونه پیش‌زمینه‌ای به ناگهان از روی رادار ناپدید شد.

بعدها مشخص شد که یک بمب در این هواپیما منفجر شده و تمامی سرنشینان آن کشته شده‌اند. با این همه وزیر حمل و نقل مالزی نسبت به حدس و گمان‌های زودهنگام هشدار داده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.