مدیرعامل سازمان منطقه آزاد: قشم نیاز به ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه دارد
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: برای پاسخ به نیازهای حمل ونقل و رسیدن به استاندارد جهانی باید ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در بزرگ ترین جزیره ایران ساخته شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم روز دوشنبه با تشریح وضعیت زیرساخت های جاده ای این جزیره اظهار کرد: در حالی که قشم سال ها از کمبود راه های استاندارد رنج می برد، امروز نهضت اتوبان سازی آغاز شده و طول مسیرهای بزرگراهی جزیره به طور چشمگیری افزایش یافته است.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه آزاد قشم، عادل پیغامی با اشاره به عقب ماندگی تاریخی قشم در حوزه راهسازی ادامه داد: در طول حدود ۴۰ سال گذشته، این جزیره تنها ۴۰ کیلومتر بزرگراه در مسیر قشم تا درگهان داشت، در حالی که این میزان پاسخگوی نیازهای جمعیتی و ترافیکی جزیره نبود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم توضیح داد: امروز با اقدامات انجام شده، ۲۵۰ کیلومتر بزرگراه در این جزیره در حال ساخت است، اما برای رسیدن به استاندارد جهانی و پاسخگویی کامل به نیازهای حمل ونقل، جزیره حداقل به ۳۰۰ کیلومتر اتوبان نیاز دارد.
پیغامی با تاکید بر ضرورت توسعه متوازن زیرساخت ها تصریح کرد: جاده، آب، مدرسه و سایر خدمات زیربنایی را نمی توان متوقف کرد تا فقط یک پروژه اجرا شود؛ زندگی روزمره مردم جزیره به همه این زیرساخت ها وابسته است.
جزیره قشم دارای ۵۸۱.۱۹ کیلومتر راه شامل ۲۷.۲ کیلومتر بزرگراه، ۱۶۳.۳ کیلومتر راه اصلی، ۶۵.۵ کیلومتر راه فرعی درجه دو، ۳۰۳.۳ کیلومتر راه روستایی و آسفالته، ۴.۸ کیلومتر راه خاکی و ۱۷ کیلومتر راه شوسه (جاده ای که عملیات زیرسازی آن انجام شده باشد و به جای آسفالت روی آن شن ریخته باشند) است.
جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.
این جزیره که بزرگ ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فرا ساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک ترین جزایر ایران و خلیج فارس است.
از سوی دیگر، ویژگی های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.
منطقه آزاد تجاری - صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می شود.
این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین المللی شرق - غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.
اهداف و محورهای اصلی فعالیت های این منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک های انرژی است.