| کد خبر: 251989 |

چراغ سبز دولت برای ورود خودروهای مناطق آزاد به داخل کشور

خودرو‌هایی که در مناطق آزاد تردد می‌کنند این مجوز را خواهند داشت که شماره‌گذاری شوند و در کل کشور مورد استفاده قرار بگیرند.

تین نیوز
در حالی که در هفته‌های پایانی سال هستیم و نمایندگان مجلس در حال چکش کاری لایحه بودجه سال آینده هستند، با دو خبر خودرویی از دولت و مجلس، بازار در آستانه یک تصمیم مهم قرار گرفته است؛ اقدامی که می‌تواند به تقویت سمت عرضه در بازار کمک کند.
به گزارش تین نیوز، امروز فاطمی امین، وزیر صمت در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در زمینه خودرو طرحی در دولت بررسی و نهایی شده است که جزئیات آن به زودی اعلام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس این طرح، خودرو‌هایی که در مناطق آزاد تردد می‌کنند با شرایطی که هفته آینده به دقت اعلام خواهم کرد، این مجوز را خواهند داشت که شماره‌گذاری شوند و در کل کشور مورد استفاده قرار بگیرند که می‌تواند کمکی باشد برای افزایش عرضه در بازار. 

این خبر وزیر صمت در شرایطی است که در ماه‌های اخیر، دولت با رفع موانع واردات خودرو و با همکاری مجلس، تلاش داشته تا بتواند پس از سال‌ها ممنوعیت واردات خودرو، سمت عرضه خودرو از بخش خارجی را تقویت کند، به گونه‌ای که پس از هفته‌ها بحث و نظر و انتظار، سرانجام با تایید متقاضیان و شرکت‌های واردکننده خودرو، ثبت سفارش برای واردات خودرو آغاز شد و گفته شده در هفته‌های آتی، عرضه آن‌ها در بورس کالا کلید خواهد خورد.

در این باره، کمتر از یک ماه قبل، سخنگوی وزارت صمت در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی گفت: تا امروز حدود ۴۰ هزار ثبت سفارش برای واردات خودرو انجام شده است. امید قالیباف افزود: تمام مجوز‌های لازم برای فروش و شماره گذاری خودرو‌های خارجی انجام شده است و اکنون هیچ مانعی برای واردات، ترخیص، شماره گذاری و فروش خودرو وجود ندارد.
 

احتمال صدور مجوز واردات خودرو‌های دست دوم

در شرایطی که وزیر صمت از برنامه دولت برای ورود خودرو‌های مناطق آزاد به داخل کشور خبر داده است، روز گذشته نیز روح الله عباس پور، نماینده مجلس در تشریح نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: در جلسه امروز پیشنهادهای اعضای کمیسیون درباره لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار گرفت.

 

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به یکی از پیشنهادهای مصوب در نشست کمیسیون صنایع و معادن، اظهار داشت: در یکی از این پیشنهادها به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه داده شد برای توسعه حمل و نقل، تنظیم بازار و کاهش مصرف سوخت، خودروی دست دوم با عمر کمتر از پنج سال وارد شود. این نماینده مردم در مجلس یازدهم در تشریح مزایای این پیشنهاد، توضیح داد: از آنجا که این خودرو‌ها از پیش تولید شده، فرآیند واردات آن نسبت به خودرو‌های نو کوتاه‌تر است. از سوی دیگر، قیمت این خودرو‌ها نسبت به خودروی نو کمتر است؛ بنابراین، تعداد خودرو‌های وارداتی افزایش می‌یابد.
 

تقویت عرضه خودرو نیاز اصلی بازار

همان طور که می‌دانیم در یک سال اخیر، قیمت‌ها در بازار خودرو با روند صعودی روبه رو بوده و بسیاری از متقاضیان خرید نیز همچنان بدون خودرو هستند. این در حالی است که عرضه و تقاضا به دلیل مشکلات بسیار در زمینه تولید خودرو در سال‌های اخیر، همچنان ناتراز است و سمت تقاضا بیشتر از عرضه است. حال دولت با ارائه پیشنهادی تلاش دارد، با استفاده از ظرفیت خودرو‌های مناطق آزاد، امکان عرضه آن‌ها به بازار داخلی را فراهم کند تا در کنار ورود خودرو‌های صفر کیلومتر خارجی در هفته‌های پایانی سال و سال آینده، کفه عرضه را نسبت به تقاضا، بالا ببرد.  

پیشتر سخنگوی وزارت صمت گفته بود: طبق برنامه ریزی انجام شده در سه ماهه باقی مانده امسال، ۱۰۰ هزار دستگاه و به همین تعداد هم در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲ خودرو از طریق واردات تامین می‌شود. قالیباف تاکید داشته است: پیش‌بینی ما این است که طی شش ماه پیش روی (سه ماهه زمستان و سه ماهه بهار ۱۴۰۲)، حدود ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود و در این مدت مقرر شده که ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو هم وارد شود؛ بنابراین، در مجموع طی شش ماه آینده، ۹۰۰ هزار تا یک میلیون دستگاه خودرو وارد بازار خواهد شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: سايت خبری تابناک

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.