| کد خبر: 172601 |

کلیات لایحه ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

نمایندگان مجلس با کلیات لایحه ایجاد ۸منطقه آزاد تجاری- صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی موافقت کردند. لایحه یک‌فوریتی ایجاد ۸ منطقه آزاد تجاری صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی در دستور کار جلسه علنی قرار گرفت که در نهایت با کلیات آن موافقت شد.

تین نیوز

نمایندگان مجلس با کلیات لایحه ایجاد ۸منطقه آزاد تجاری- صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی موافقت کردند. لایحه یک‌فوریتی ایجاد ۸ منطقه آزاد تجاری صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی در دستور کار جلسه علنی قرار گرفت که در نهایت با کلیات آن موافقت شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، کلیات این لایحه که پیش از این در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بررسی و تصویب قرار گرفته بود، به رای مجلس گذاشته شد که نمایندگان با ۱۲۷ رای موافق، ۵۱ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع با آن موافقت کردند.

در ماده واحده این لایحه آمده است که در راستای تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور و به منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تامین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج، به دولت اجازه داده می‌شود با رعایت مفاد قانون برنامه ششم توسعه، مناطق آزاد تجاری- صنعتی ایجاد کند.

براساس این لایحه در صورت تصویب نهایی در استان‌های گلستان (اینچه‌برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه-مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر) وکرمانشاه (قصرشیرین) منطقه آزاد تجاری - صنعتی ایجاد می‌شود. همچنین در صورت تصویب نهایی این لایحه به دولت اجازه داده می‌شود که در استان‌های فارس(فسا و لار)، یزد (ابرکوه و میبد)، زنجان (زنجان)، کهگیلویه و بویراحمد (گچساران)، آذربایجان غربی (سروارومیه)، خراسان رضوی (خواف و قوچان)، لرستان (خرم‌آباد)، قزوین(تاکستان) و اصفهان (شاهین‌شهر) منطقه ویژه اقتصادی و در استان البرز (ساوجبلاغ) منطقه ویژه اقتصادی دارویی ایجاد کند.

کلیات لایحه ایجاد ۸ منطقه آزاد و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی درحالی مورد موافقت نمایندگان مجلس قرار گرفته که دولت برای ایجاد مناطق آزاد جدید و ویژه اقتصادی سه ملاحظه را در نظر گرفته است. به‌گفته متولیان دولتی نخست؛ مناطق آزاد نباید آنچنان گسترده شوند که به یک نهاد متفاوت و دولت‌سالار تبدیل شوند، دوم؛ با وضع قوانین مختلف این مناطق آن‌قدر محدود نشوند که نتوان از ظرفیت آنها استفاده کرد و سوم اینکه نباید از توسعه منطقی و متوازن و همراه با اهداف توسعه اقتصادی کشور در ایجاد مناطق آزاد جدید غافل شد.

به اعتقاد کارشناسان، مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی یکی از ابزارهای توسعه تجارت خارجی هستند که می‌توانند به تقویت تولید صادرات‌محور و توسعه اقتصادی کشورها کمک کنند و نیز زمینه مساعدی را برای رفع موانع توسعه اقتصادی از جمله جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی فراهم آورند. تاسیس این مناطق در کشورهایی با بیشترین موفقیت همراه بوده که حرکت پیوسته و باثباتی را دنبال کردند و ورود به عرصه تولید و تجارت در جهان را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

در کشورهای موفق، ایجاد این مناطق به منزله ابزاری برای توسعه صنعتی و تقویت تولید در دستور کار قرار گرفته‌ است. آنچه مسلم است اینکه صرف ایجاد مناطق آزاد و ویژه برای افزایش صادرات، ایجاد اشتغال و جذب فناوری‌های نوین، کافی نیست و داشتن رویکرد تولیدمحور و توجه ویژه به تقویت تولید در این مناطق بسیار حائز اهمیت است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.