| کد خبر: 148716 |

باید اتهام قاچاق از مناطق آزاد را از ذهن مردم و مسئولان بزداییم

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مورد زدن اتهام قاچاق کالا به مناطق آزاد گفت: ما در مورد رعایت مقررات تجاری، بیش از همه مدعی هستیم و باید تلاش کنیم شائبه قاچاق از مناطق آزاد را از ذهن مردم و مسئولان ب...

تین نیوز

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مورد زدن اتهام قاچاق کالا به مناطق آزاد گفت: ما در مورد رعایت مقررات تجاری، بیش از همه مدعی هستیم و باید تلاش کنیم شائبه قاچاق از مناطق آزاد را از ذهن مردم و مسئولان ب...

به گزارش ایرنا، مرتضی بانک در نشست اعضای هیات مدیره منطقه آزاد ارس با وی در شهر جلفا همچنین با اشاره به موضوع تجارت چمدانی در مناطق آزاد افزود: در واردات کالاهای تجاری در قالب تجارت چمدانی پایبند به مقررات گمرک هستیم.

وی با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی برای تداوم روند خوب سرمایه گذاری های انجام شده در منطقه آزاد ارس، دستاوردهای این منطقه در شاخص های اقتصادی را مثبت و موفقیت آمیز ارزیابی کرد.

مشاور رییس جمهور گفت: امروز نشاط و بالندگی را در فعالیت های منطقه حس کردیم.

مرتضی بانک افزود: خوشبختانه رقم بالای اشتغال در منطقه آزاد ارس، نشانه تحرک خوبی است و در صنایع فعال نیز سرمایه گذاری بخش خصوصی در منطقه ارزشمند است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: برنامه ریزی برای تقویت این روند ضروری است تا خیز صنعتی منطقه آزاد ارس در آینده نیز تداوم یابد.

وی، سرمایه گذاری شرکت های خارجی در منطقه آزاد ارس را نویدبخش همکاری های خوب تجاری با شرکای خارجی دانست و افزود: در حوزه گردشگری هم فعالیت های خوبی انجام شده و باید با استفاده از برندهای بین المللی در جهت جذب گردشگر بیشتر اقدام شود.

مرتضی بانک ادامه داد: نباید در موضوع گردشگری، خودمان را با کشورهای همسایه همچون ترکیه مقایسه کنیم، ولی باید هدف گذاری بلندمدت و برنامه ریزی جامعی برای توسعه گردشگری در مناطق آزاد داشته باشیم.

وی، همچنین فعالیت های منطقه آزاد ارس در حوزه کشاورزی به ویژه بخش گلخانه ای را ارزشمند خواند و گفت: خوشبختانه در این بخش از علوم و فناوری روز استفاده شده است و مجتمع گلخانه ای 50 هکتاری ارس می تواند در مناطق دیگر کشور الگو شود.

مشاور رییس جمهور، تلاش های انجام گرفته برای بومی کردن فناوری تولیدات گلخانه ای در این منطقه را حائز اهمیت خواند.

مرتضی بانک افزود: نگاه سرمایه گذار در مناطق آزاد تنها نباید تولید برای مصرف در داخل باشد، بلکه رویکرد اصلی در این مناطق باید تولید صادرات محور باشد.

وی گفت: طراحی منطقه آزاد ارس با منطق صنعتی صادراتی هم درست به نظر می رسد، هر چند در راستای توسعه پایدار نباید از فعالیت های فرهنگی خدماتی و شهری غافل بود، زیرا توسعه صرف اقتصادی ممکن نیست و باید به توسعه مناطق آزاد با لحاظ توسعه همزمان شهرستان های واقع در محدوده آنها نگریست.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: با توجه به حجم سرمایه گذاری انجام شده در بخش های صنعتی منطقه آزاد ارس، پیش بینی تولید انرژی برق مناسب برای آینده منطقه ضروری است.

مرتضی بانک، دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور در راستای سفر 2 روزه خود به استان های آذربایجان غربی و شرقی از منطقه آزاد ارس بازدید کرد.

منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس در آذربایجان شرقی (شهرستان‌های جلفا، کلیبر و خداآفرین) و شمال غرب ایران واقع شده ‌است.

بنا بر ارزیابی‌های انجام شده از سوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ایران، منطقه آزاد ارس پس از منطقه آزاد کیش، دومین منطقه آزاد توسعه یافته و در حال رشد کشور است.

این منطقه در مجاورت دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان قرار گرفته است.

شهر جلفا به عنوان مرکز این ناحیه صنعتی تجاری، در زمینه تجاری و گمرکی دارای پیشینه‌ای 100 ساله بوده و مرز مشترک ایران و جمهوری خودمختار نخجوان در جلفا به عنوان پرترددترین مرز مسافری ایران پس از فرودگاه‌های تهران مطرح است.

هم اکنون 117 واحد تولیدی در بخش های مختلف صنعتی، کشاورزی و خدماتی با اشتغالزایی برای 12 هزار و 600 نفر در منطقه آزاد ارس در حال فعالیت و بیش از 150 واحد نیز در حال ساخت است.

گفته می شود تاکنون بیش از 56 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی و افزون بر چهار هزار میلیادر ریال نیز سرمایه گذاری خارجی در منطقه آزاد ارس انجام شده است.

مرتضی بانک، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشورمان در سفر خود به منطقه آزاد ارس از برخی جاذبه های گردشگری و تاریخی و نیز شماری از واحدهای تولیدی در حوزه های کشاورزی و صنعتی بازدید کرد.

بانک و هیات همراهش در این سفر همچنین با حضور بر سر مزار شهدای گمنام دفاع مقدس و شهدای مرزی، فاتحه و گل نثار آنان کرد.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.