| کد خبر: 142688 |

حرکت مناطق آزاد کشور در مسیر شفافیت

شورای هماهنگی مدیران حقوقی سازمان های مناطق آزاد تجاری صنعتی در منطقه آزاد ارس برگزار شد.

تین نیوز

شورای هماهنگی مدیران حقوقی سازمان های مناطق آزاد تجاری صنعتی در منطقه آزاد ارس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرینا از منطقه آزاد ارس، این نشست با حضور محمدرضا توسلی معاون حقوقی و امور مجلس و علیرضا زنجانیان مشاور دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، جلیل افلاکی رییس دادگستری شهرستان جلفا، سونیا اندیش عضو هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد ارس، اسدالله علیزاده معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد ارس، محسن پور احمدی مدیر امور حقوقی، رسول حسین زاده مدیر امور حقوقی سازمان منطقه آزاد ارس، محمدرضا محمد یوسفی مدیر امور مجلس و کارشناسان مدیریت حقوقی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و مدیران حقوقی سازمان های مناطق آزاد کشور در منطقه آزاد ارس برگزار شد.
محمدرضا توسلی معاون حقوقی و امور مجلس دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این نشست گفت: اولین منطقه آزاد در دنیا با محوریت فعالیت های «گمرکی» 50 سال پیش در هامبورگ تاسیس شد. در 10 سال اخیر مناطق آزاد با محوریت فعالیت های «پولی بانکی» آغاز به کار کردند که اولین آنها در دوبی فعالیت می کند.
وی افزود: مناطق آزاد کشور هنوز وارد نسل چهارم این مناطق نشده اند و یکی از برنامه های این مناطق در دولت دوازدهم ورود به این نسل از مناطق آزاد است.
توسلی با اشاره به اینکه با توجه به تمامی مشکلات پیش رو؛ عملکرد مناطق آزاد در دولت یازدهم قابل قبول است ادامه داد: تمامی مناطق آزاد جدید معرفی شده به مجلس شورای اسلامی با محوریت تولید و صادرات فعالیت خواهند کرد و بحث کالاهای همراه مسافری در این مناطق جدید موضوعیت ندارد.
او ادامه داد: فعالیت های «پولی بانکی» در مناطق آزاد یکی از مهم ترین محورهای فعالیت صنعتگران؛ فعالان اقتصادی و سرمایه گذاری است. قیمت تمام شده «پول» در کشور بالاست این در حالی است که مناطق آزاد نیاز دارند این قیمت تمام شده «پایین» باشد تا صاحبان سرمایه و فعالان اقتصادی بتوانند با صرفه بیشتری در این مناطق کار کنند.
معاون حقوقی و امور مجلس دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار داشت:
مناطق آزاد پایلوت توسعه در کشور هستند. برون رفت از قوانین پیچیده سرزمین اصلی یکی از راهکارهای رسیدن به رشد و توسعه در مناطق آزاد است.
توسلی درباره تاثیر قیمت تمام شده در فعالیت های تولیدی گفت: دنیا در حال رقابت برای پایین آوردن قیمت تمام شده است و یک نمونه موفق این موضوع در منطقه آزاد ارس و سرمایه گذاری های انجام شده در بخش تولید محصولات کشاورزی ارگانیک و گلخانه ای است.
او افزود: امروز رشد و توسعه اقتصادی در شفافیت است و مناطق آزاد در این مسیر حرکت می کنند. باید سلایق شخصی را کنار گذاشته و بر اساس قواعد و سیستم های تعریف شده مدیریت کرد.
توسلی تاکید کرد: موفقیت مناطق آزاد در گروی پیروی از قراردادها و قواعد بین المللی و رفتار استاندارد در مدیریت حقوقی است. مناطق آزاد کشور باید خود را با تعاریف و قواعد بین المللی تطبیق دهند و از رفتارهای شخصی و سلیقه ای به ویژه در بخش های حقوقی و قانونی پرهیز داشته باشند

جلوی فرار سرمایه گذاران را بگیریم
جلیل افلاکی رییس دادگستری شهرستان جلفا هم در این نشست گفت: تعامل و رابطه خوبی میان نمایندگان حقوقی منطقه آزاد ارس با سیستم قضایی مستقر در منطقه وجود دارد.
وی تاکید کرد: مناطق آزاد تلاش کنند در موضوعات مرتبط با سرمایه گذار و مسائل مالی و واگذاری ها انعطاف و یا همکاری و تعامل نشان دهند تا با ایجاد دعاوی در محاکم در نهایت با فرار سرمایه گذاران مواجه نشویم.

کارشناسان حقوقی را با آخرین قوانین آشنا کنیم
سونیا اندیش عضو هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد ارس هم در این نشست بر ضرورت بازآموزی کارشناسان و نمایندگان حقوقی در سازمان های مناطق آزاد و گذراندن دوره های آموزشی جدید و آشنایی کامل با قوانین و مقررات تاکید کرد.
او افزود: در سرمایه گذاری های خارجی از مشاوره سازمان های مشاور بهره برداری کنیم.
عضو هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد ارس ادامه داد: دقت در تنظیم قراردادها و لحاظ کردن تمامی استعلام ها و شرایط عقد قراردادها موجب کاهش هزینه های سازمانی و دعاوی در دستگاه های قضایی است.
در ادامه این نشست دو روزه نحوه تامین منابع درآمدی پایدار و شیوه جذب سرمایه گذاری خارجی، جایگاه مناطق آزاد در نظام اداری حقوقی ایران و تعریف حقوقی ارزش سهام و سرمایه سازمان، نحوه ثبت اموال و دارایی ها و نحوه تملک اراضی در اختیار در این نشست دو روزه مورد بررسی قرار می گیرد.
منطقه آزاد ارس میزبان این نشست است و مدیریت حقوقی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هماهنگی برگزاری آن را بر عهده دارد.

منبع: پايگاه اطلاع رسانی فرینا (پایگاه خبری مناطق آزاد ویژه اقتصادی)

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.