| کد خبر: 248014 |

تاکید بر محیط زیست در نشست محاسبه ردپای کربن در صنعت حمل و نقل؛

◄ مدیریت سبز باید در سازمان ها اجرایی شود

هرکجا کالایی تولید شود، منابع طبیعی مصرف شده است و به واسطه مصرف منابع طبیعی، گازهای گلخانه ای تولید می شود. مدیریت سبز برای کنترل گازهای گلخانه ای ضروری است.

تین نیوز

نشست محاسبه ردپای کربن در صنعت حمل و نقل در حاشیه هجدهمین نمایشگاه حمل و نقل؛ عمران و خدمات شهری شهر هوشمند، مدیریت جامع شهری ماشین آلات و صنایع وابسته برگزار شد. این نشست در سومین روز از برگزاری نمایشگاه یادشده در روز جمعه، 29 مهرماه 1401 برگزار شد.

 لزوم اجرای دائمی مهندسی خطوط

هجدهمین نمایشگاه حمل و نقل و خدمات شهری از نگاه دوربین تین

در این نشست از چگونگی مدیریت سبز که همان کاهش مصرف منابع طبیعی است، گفته شد. همچنین در رابطه با هوش سبز که ایجاد حساسیت برای مصرف بهینه منابع است نیز توضیحاتی ارائه شد. از سویی دیگر ردپای کربن باید در جهان شناسایی شده و اقداماتی به منظور کاهش تولید گازهای گلخانه ای صورت بگیرد. هر کالایی که تولید می شود، منابع طبیعی برای تولید آن مصرف می شود. مصرف منابع طبیعی نیز منجر به تولید گازهای گلخانه ای می شود.

 

شیوه حل مشکلات زیست محیطی

به گزارش « تین نیوز »، محمد حسن امامی، رییس انجمن مدیریت سبز ایران در نشست محاسبه ردپای کربن در صنعت حمل و نقل گفت: برای حل مشکلات زیست محیطی باید چند عامل مهم را بدانیم؛ نخستین امر شیوه محاسبه درست و دقیق مصرف منابع و ضررات آن است.

او افزود: مورد دوم روش حل مساله است. سومین مورد نیز آگاهی به محرک اقتصادی  در برطرف کردن مشکلات زیست محیطی است.

امامی بر این باور است که باید دنیای جدید را بشناسیم تا بتوانیم متناسب با آن فعالیت کنیم. به گفته او نسل امروز خواهان موفقیت است و نه خوشبختی. نسل جوان امروزه دستاوردهای آنی را می خواهد و همین نسل بیانگر تغییراتی است که در دنیای پیرامونمان به وجود آمده است.

امامی گفت: برای رفع مشکلات زیست محیطی، موفقیت کاری، فروش موفق، و در هر حوزه ای باید نخست جهان پیرامون را به خوبی بشناسیم. این جهان با 10 سال قبل تفاوت های بسیاری دارد.

او با تاکید بر اینکه برای رفع مشکلات زیست محیطی باید تعارض محیط زیست با حمل و نقل را رفع کنیم، بیان کرد: هر نوع آلودگی زیست محیطی به واسطه مصرف منابع زیست محیطی ایجاد می شود. موفقیت ها نیز بر اساس مصرف منابع طبیعی به وجود می آیند. زمانی که مصرف بیش از حد شود، توان تولید کالا نیز از بین می رود.

امامی با اشاره به اینکه مشکلات خشکسالی، معضلات جدی در تولید فولاد کشور به وجود آورده است، گفت: زمانی که زاینده رود دچار خشکسالی شد، تولید فولاد اصفهان به میزان قابل توجهی کاهش یافت. فولاد خوزستان از 3 ماه تعطیلی در تابستان استقبال کرد چراکه تولید آن به شدت کاهش یافته بود.

 

تولید گازهای گلخانه ای توسط تاکسی ها

او افزود: چندین هزار تاکسی در سطح کشور روزانه 16 ساعت کار می کنند، مونواکسید کربن تولید می کنند و منجر به افزایش گازهای گلخانه ای می شوند. گازهای گلخانه ای نیز موجب گرم شدن زمین می شوند و به همین خاطر است که ماه آبان سر رسیده اما هنوز هیچ بارانی نباریده است. اگر هم بارش باران داشته باشیم، مانند حادثه شیراز منجر به سیلاب شده و 19 نفر کشته می شوند.

امامی با اشاره به اینکه سازمان ها چاره ای به جز توجه به محیط زیست ندارند، بیان کرد: زمانی که به غرفه های این نمایشگاه نگاه کنیم، مشخص می شود روسای این سازمان ها هیچ گونه توجهی به محیط زیست ندارند. نه تنها به محیط زیست بلکه به منافع خودشان نیز فکر نکرده اند.

او در رابطه با راهکار سازمان ملل گفت: سازمان ملل راه حلی که پیدا کرده است این است که باید تعارض میان محیط زیست و اقتصاد را حل کنیم و برای حل این مشکل باید فصل مشترک آن ها را پیدا کنیم. فصل مشترک محیط زیست و اقتصاد، منابع طبیعی است.

 

مدیریت کربن

امامی در ادامه گفت: سازمان ها و بنگاه های اقتصادی اگر به راستی قصد دارند موفق شوند باید به محیط زیست توجه کنند. کارشناسان و مدیران سازمان ها باید بیاموزند که چگونه منابع را کنترل کنند. به این کار می گوییم مدیریت کربن.  

او در توضیح مدیریت کربن، بیان کرد: محاسبه ردپای کربن یا مدیریت کربن منابع را به گونه ای مدیریت می کند که آلودگی محیط زیست به کمترین حد آن برسد. اقتصاد و محیط زیست باید نگاه یکسانی به منابع و شیوه مصرف آن داشته باشند تا بتوان به مدیریت منابع مناسب دست یافت.

 

هوش سبز

امامی در رابطه با هوش سبز گفت: هوش سبز در واقع ایجاد حساسیت نسبت به میزان مصرف منابع میان افراد مختلف است. مصرف بهینه کالا، کاهش قیمت تمام شده کالا و خدمات و کاهش  مصرف منابع طبیعی از اقداماتی است که افراد دارای هوش سبز در دستور کار قرار می دهند.

او تاکید کرد: هر آلودگی که رخ می دهد به دلیل مصرف منابع طبیعی است. روشی که برای بهینه مصرف منابع طبیعی می توان در نظر گرفت، نخست شناسایی منابع طبیعی است. سپس باید مکانی که منابع در آن مصرف می شود، شناسایی شود. اولویت منابع باید مشخص شده و میزان مصرف منابع نیز باید تعیین شود. سپس باید قیمت مصرف منابع تعیین شود. به ازای هر کالا می دانیم چه میزان گاز گلخانه ای تولید می شود و همزمان باید تعیین شود مصرف هر منبع طبیعی منجر به تولید چه میزان گاز گلخانه ای می شود.

 

دانش مدیریت سبز

 امامی در رابطه با مدیریت سبز به « تین نیوز » گفت: دانش مدیریت سبز به این معناست  که هرچه تولید خود را افزایش دهیم، به همان میزان گازهای گلخانه ای را بالا می بریم. هر نوع آلودگی زیست محیطی به واسطه مصرف منابع ایجاد شده است. مدیریت سبز فصل مشترک محیط زیست و اقتصاد را که منابع است، پیدا کرده و آن را تحت کنترل می گیرد تا به واسطه مصرف بهینه منابع هم قیمت تمام شده کالا و خدمات کاهش یابد و هم آلودگی های زیست محیطی کاهش یابد.

او افزود: ایجاد سیستم مناسب برای مدیریت بهینه منابع طبیعی، انتقال دانش مربوطه و ایجاد تکنولوژی مورد نیاز، مدیریت سبز نامیده می شود.  

 

 

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.