| کد خبر: 230114 |

حمل و نقل عمومی پایه مبادله‌های بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی است

سخنگوی فراکسیون شوراها و مدیریت شهری و روستایی گفت: سوءمدیریت‌ها منجر شده است تا مسائل شهری دستخوش مسائل سیاسی قرار گرفته و کمبودها نمود بیشتری پیدا کنند.

تین نیوز

 سخنگوی فراکسیون شوراها و مدیریت شهری و روستایی گفت: سوءمدیریت‌ها منجر شده است تا مسائل شهری دستخوش مسائل سیاسی قرار گرفته و کمبودها نمود بیشتری پیدا کنند.

به گزارش تین نیوز، مجتبی یوسفی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص روز ایمنی حمل و نقل عمومی گفت: در بازه‌های زمانی متفاوت اقدامات موثری در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی از مسیرهای ریلی گرفته تا هوایی صورت گرفته شده است؛ اگر در حمل و نقل عمومی خواسته‌های مردم برطرف نشود بدون شک مردم از خودروهای شخصی فاصله نخواهند گرفت.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: حمل و نقل از جمله زیر ساخت‌های اقتصادی به شمار می رود که فرآیند توسعه یافتگی در تمام زمینه‌ها به ویژه اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ به بیانی پایه مبادله‌های بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی است. به همین جهت حمل و نقل را یکی از مؤلفه‌های اصلی در تشخیص رشد جوامع دانست. در کنار این خصوصیات مزایایی همچون به صرفه بودن هزینه استفاده از آن، ایمنی به لحاظ کیفی و در دسترس بودن به جهت کمی در کنار هزینه‌های مناسب استفاده از آنها از مولفه‌های دیگر آنها محسوب می‌شود.

در دوره‌هایی اتفاقات خوشایندی در خصوص حمل و نقل عمومی رخ داد به گونه‌ای که در کنار رضایت عمومی شاهد توسعه وسیع حمل و نقل عمومی بودیم

سخنگوی فراکسیون شوراها و مدیریت شهری و روستایی در مورد حمل و نقل درون شهری تاکید کرد: در دوره‌هایی اتفاقات خوشایندی در خصوص حمل و نقل عمومی رخ داد به گونه‌ای که در کنار رضایت عمومی شاهد توسعه وسیع حمل و نقل عمومی بودیم. اما متاسفانه در طی 8 سال گذشته هیچ گونه حمایتی در این زمینه از طرف دولت صورت نگرفته است و لذا ماده 12 قانون عنوان می‌کند 80 درصد هزینه خرید یک اتوبوس بر عهده دولت بوده و مبلغی هم بر دوش شهرداری بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت خرید اتوبوس به میزان 8 میلیارد تومان رسیده است و دولت در این زمینه ریالی هم از حمل و نقل عمومی حمایت نمی‌کند٬ حتی در زمینه توسعه ریلی دولت تعهد کرده 50 درصد پرداخت کند که متاسفانه شاهد هستیم در این زمینه هم حمایتی از طرف دولت صورت نگرفته است.

یوسفی در ادامه یادآور شد: کمبودها در زمینه حمل و نقل عمومی منجر شده تا با فرسودگی بیشتر این ناوگان روبرو باشیم. متاسفانه دولت تعهدات خود را در این زمینه به درستی انجام نداده است٬  کمیت و کیفیت ناوگان حمل و نقل عمومی تاثیر مستقیمی در شکل گیری معضلات آلودگی هوا تا ترافیک را به همراه داشته که همگی تهدیدی برای سلامت جسمی و روحی جامعه هستند.

بودجه کلان شهرداری صرف کجا شد؟

عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم ادامه داد: شوراها یک نهاد خدماتی، تخصصی و اجرایی هستند و افرادی که برای این سمت انتخاب می‌شوند باید افراد متخصصی باشند. با توجه به اینکه شهر یک کالبد زنده است که در درون آن تخصص‌ها وجود دارد٬ قطع به یقین شورای شهر نباید به سمت سیاسی بازی پیش رود و افراد سیاسی انتخاب شوند که تمام کارآمدی مسائل شهری را تحت تاثیر قرار می‌دهند .

یوسفی اظهار کرد: بودجه اختصاص داده شده به شهرداری نسبت به 5 سال گذشته قابل مقایسه با دوره‌های قبل نیست. از طرفی سوءمدیریت ها منجر شده که مسائل شهری دستخوش مسائل سیاسی قرار گرفته و کمبودها نمود بیشتری پیدا کنند با تمام این تفاسیر اقداماتی که در حوزه توسعه حمل و نقل ریلی صورت گرفته بسیار چشم گیر است. به فرض مثال در سایه تلاش مهندسان داخلی توسعه ریلی از 17 کیلومتر به 250 کیلومتر و از یک خط به 7 خط اصلی ارتقا پیدا کرده است.

توسعه در مباحث عمرانی به موضوعات زیرساخت توسعه حمل و نقل عمومی اشاره می‌کند که زندگی در شهر ادامه دارد

نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: توسعه در مباحث عمرانی به موضوعات زیرساخت توسعه حمل و نقل عمومی اشاره می‌کند که زندگی در شهر ادامه دارد٬ اما زمانی که سمت سیاسی کاری حرکت کنیم بدون شک از ماهیت شهرها دور می‌شویم و امیدواریم مردم در انتخابات با شناخت کافی پای صندوق انتخابات شورای شهرها بروند تا عنان مدیریت شهری در دست افراد متخصص باشد تا از مسیر توسعه شهر ی دور نشویم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: دولت باید تعهدات خود را در زمینه حمل و نقل عمومی دورن شهری انجام دهد تا شاهد توسعه و رشد زیر ساخت‌های درون شهری باشیم. توسعه حمل و نقل برون شهری با کوچک شدن جیب مردم سخت ممکن است و این رشد بی سابقه تورم نیازمند حمایت‌های دولتی است.

یوسفی در پایان خاطر نشان کرد: حمل و نقل در کل کشور بر عهده وزارت راه و شهرسازی و درون شهری از مترو تا بی آر تی بر عهده شهرداری است، اما موضوع ایمنی در آن به صورت کامل اجتماعی است؛ یعنی اینکه بخشی از لوازم ایمنی در حوزه سخت افزاری بر دوش وزارت راه و شهرسازی است به فرض مثال این وزارتخانه باید مولفه جاده سازی را بر مبنای معیارهای فنی و مهندسی شده انجام دهد. چرا که جاده مقوله ایمنی در حمل و نقل است. در این بین صنعت خودروسازی باید از معیار استانداردهای جهانی در ساخت و ساز استفاده کند اما مهمترین و تاثیرگذارترین عامل در ایمنی٬ مقوله انسانی است که بیش از ۷۰ درصد در موضوع ایمنی اثر دارد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.