| کد خبر: 221799 |

رونق اقتصادی شرق کشور با افتتاح راه آهن خواف - هرات

نماینده مردم مهریز در مجلس شورای اسلامی در آستانه افتتاح خط ریلی خواف- هرات گفت: بهره‌برداری از این مسیر در افزایش مراودات اقتصادی با کشورهای آسیای میانه و رونق اقتصادی شرق کشور اهمیت زیادی دارد.

تین نیوز

نماینده مردم مهریز در مجلس شورای اسلامی در آستانه افتتاح خط ریلی خواف- هرات گفت: بهره‌برداری از این مسیر در افزایش مراودات اقتصادی با کشورهای آسیای میانه و رونق اقتصادی شرق کشور اهمیت زیادی دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، محمدرضا صباغیان بافقی توسعه و تکمیل خطوط ریلی را فرصت‌ اقتصادی بسیار مهم برای توسعه کشور عنوان کرد و گفت: توسعه خطوط ریلی در داخل و خارج از کشور همواره مورد توجه مدیران وزارت راه و شهرسازی و راه آهن قرار داشته و نمایندگان هم در مراحل مختلف اجرای برخی از خطوط و مطالعه و راه اندازی خطوط جدید پیگیر بوده اند.

نماینده مردم مهریز، بافق، بهاباد، ابرکوه و خاتم یادآور شد: بر اساس برنامه ششم توسعه باید ۳۰ درصد از حمل بار کشور توسط صنعت حمل و نقل ریلی صورت بگیرد که دستیابی به این هدف نیازمند احداث و توسعه زیرساخت‌ها و ناوگان ریلی است.

وی حمایت از پروژه‌های ریلی را جزو رویکردهای اساسی مجلس یازدهم خواند و یادآور شد: نظارت بر اجرای برنامه ششم توسعه و تصویب بودجه‌ مورد نیاز توسعه و تکمیل پروژه‌های ریلی از مواردی است که در مجلس بر آن تأکید فراوانی شده است و با توجه به این که از نظر هزینه، صنعت حمل و نقل ریلی بسیار مقرون به صرفه است، باید توجه بیشتری به آن شود.

صباغیان در بخش دیگر اظهاراتش بر لزوم توسعه خطوط ریلی توسعه ترانزیت با کشورهای همسایه تاکید کرد و گفت: افتتاح راه آهن خواف- هرات نقش مهمی در نزدیک‌تر کردن دو ملت ایران و افغانستان و افزایش مراودات اقتصادی با کشورهای آسیای میانه حائز خواهد داشت.

 وی با اشاره به سیاست‌های تحریمی چند سال اخیر آمریکا علیه کشورمان گفت: برای مقابله با چنین سیاست‌های خصمانه ای باید توسعه همکاری با کشورهای همسایه را در دستور کار قرار داد. در این راستا ایجاد راه‌های ارتباطی جدید و تقویت صادرات و واردات و تعریف شغل‌های جدید و رونق اشتغالزایی جوانان نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند.

نماینده مردم مهریز با تاکید بر لزوم ایجاد خطوط برگشت ریلی برخی مسیرها  از جمله خط بافق - یزد گفت: در برخی خطوط فقط به صورت یک طرفه به مردم خدمات ارائه می‌دهیم که جوابگوی نیاز مردم نیست و این مسئله بارها از نماینده‌ها خواسته شده است. از طرفی با توجه به مقرون به صرفه بودن قطار و ایمنی بالایی که در مقایسه با سفرهای جاده‌ای دارد اگر بودجه بیشتری به تکمیل و توسعه خطوط ریلی اختصاص دهیم در کاهش هزینه‌ها و صرفه جویی برای اقتصاد کلان کشور بسیار موفق عمل کرده‌ایم.

به گزارش ایرنا راه آهن خواف-هرات به طول ۱۳۹ کیلومتر، به صورت یک خطه ساخته شده است و خواف در استان خراسان رضوی را به هرات شهر پرجعیت در غرب افغانستان متصل خواهد کرد.

از جمله اهداف راه اندازی این مسیر ریلی، اتصال کشور افغانستان به شبکه ریلی، توسعه اقتصادی، ترانزیت کالا توسط کریدور شرقی-غربی از طریق مرز آستارا به اروپا، تسهیل در ترانزیت و کاهش ترافیک در گمرک زمینی دوغارون و ... عنوان شده است. قرار است که افتتاح این پروژه در نیمه دوم آبان ماه امسال توسط مسوولان عالی کشوری به صورت رسمی انجام شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.