| کد خبر: 201436 |

بررسی استیضاح ۳ وزیر در دستور کار کمیسیون‌های مجلس

«اقتصاد دانش بنیان به عنوان تنها راه نجات اقتصاد کشور»، «وضعیت لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری»، «۳۸ استیضاح در کارنامه مجلس دهم» و «بررسی استیضاح ۳ وزیر در کمیسیون‌های مجلس» موضوعات مطرح سخنگوی هیات رئیسه مجلس در نشست خبری است.

تین نیوز

اسدالله عباسی در حاشیه نشست علنی امروز (سه‌شنبه 19 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در نشست خبری با موضوع «بررسی موانع راهکارهای ایجاد کسب و کارهای نوپا، نوآفرین، نوآور و شرکت های دانش بنیان»، گفت: مقرر شده بود تا جلسه امروز به صورت غیرعلنی برگزار شود، اما تصمیم تغییر کرد و شاهد برگزاری علنی این جلسه بودید. در نتیجه برخی سخنانی که قرار بود غیرعلنی بیان شود، علنی مطرح شد و برخی دیگر از سخنان نیز در این جلس مطرح نشد.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور معاون فناوری رییس جمهور، وزیر اقتصاد، وزیر علوم؛ رییس سازمان ثبت، برخی فعالین سازمانهای مردم نهاد و همچنین فعالین کسب و کارهای نوآور و نوآفرین در مجلس، افزود: امروز در کشور ۴۷۰۰ شرکت نوپا و نوآور و دانش بنیان داریم که ۹۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی این شرکتها است و ۶۰۰ هزار نفر هم به صورت مستقیم در این کسب و کارهای فعال هستند. پیش بینی می شود این شرکتها ظرفیت ایجاد ۳ تا ۴ میلیون اشتغال را نیز دارند.

عباسی با اشاره به موانع سر راه فعالیت کسب و کارهای نوپا و نوآور، تصریح کرد: برخی مشکلات کلان هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به نبود راهبرد برای توسعه این نوع از کسب و کارها، ضعف آموزش و پرورش در پروش مهارت های کارآفرینی، چند نرخی بودن ارز، فقدان برنامه های بلند مدت برای بازار داخلی اشار کرد.

سخنگوی هیات رئیسه ادامه داد: برخی موانع نیز به سطح زیست بوم برمی‌گردد که از آن موارد می‌توان از مشکلات بیمه تامین اجتماعی، عدم تعریف نظام مالی برای این مشاغل نوپا، خلا قانونی توسعه سرمایه گذاری و فقدان صندق های حمایتی نام برد.

وی تاکید کرد: تنها راه نجات اقتصاد کشور از درآمد نفت، اقتصاد دانش بنیان است و مجلس عزم جدی در حمایت از این مشاغل نوپا، نوآور و نوآفرین دارد.

عباسی در ادامه یادآور شد: ایجاد لایحه 8 منطقه آزاد تجاری هم از دیگر بوایحی است که در مجلس تصویب شده اما مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته است. نمایندگان مجلس در تلاشند تا ضمن رفع ایرادات بتوانند هر چه سریعتر نظر شورای نگهبان را تامین کنند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس در توضیح استیضاح‌هایی صورت گرفته در دوره دهم مجلس شورای اسلامی، گفت: هم اکنون استیضاح وزرای نفت، کشور و آموزش و پرورش در دستور کار مجلس قرار دارد و طی امروز یا فردا این سه وزیر با حضور در کمیسیون های مربوطه باید به نمایندگان پاسخ دهند.

عباسی ادامه داد: به طور کلی در این مجلس ۳۸ استیضاح داشتیم که بر این اساس وزیر آموزش و پرورش ۴ بار، وزیر امور اقتصادی و دارایی ۳ بار، وزیر نیرو ۴ بار، وزیر راه و شهرسازی ۳ بار، وزیر علوم و تحقیقات ۳ بار، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۴ بار، وزیر کشور ۶ بار، وزیر جهاد کشاورزی ۴ بار، وزیر نفت ۲ بار، وزیر صنعت، معدن و تجارت ۲ بار، وزیر ورزش و جوانان ۲ بار و وزیر امور خارجه ۱ بار در مجلس دهم استیضاح شده اند.

وی افزود: وزرای اطلاعات، ارتباطات و فناوری اطلاعات، دادگستری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهداشت و درمان و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این مجلس استیضاح نشده اند.

عباسی یادآور شد: از مجموع ۳۸ استیضاحی که در مجلس دهم مطرح شده است، نمایندگان به دو وزیر یعنی آقایان کرباسیان و ربیعی رأی اعتماد ندادند اما دو مرتبه به آقای آخوندی و یک بار به آقایان ربیعی و حجتی رأی اعتماد دادند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: همچنین آقایان بطحایی، آخوندی، حجتی و شریعتمداری ۴ وزیری بودند که در این مدت استعفا دادند. در حال حاضر هم استیضاح وزرای نفت، کشور و آموزش و پرورش در کمیسیون های تخصصی مجلس در حال بررسی است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری خانه ملت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.