| کد خبر: 185707 |

با مقصران سیل اخیر برخورد می‌شود

سخنگوی کمیسیون عمران گفت: مجلس با مقصران سیل های اخیر برخورد می‌کند.

تین نیوز

 سخنگوی کمیسیون عمران گفت: مجلس با مقصران سیل های اخیر برخورد می‌کند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از تسنیم، صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در نشست علنی امروز (یکشنبه 25 فروردین) قوه مقننه درباره گزارش این کمیسیون  از سیلاب‌های اخیر در کشور، گفت: اعضای این کمیسیون بازدید میدانی از مناطق سیل زده لرستان، خوزستان و ایلام داشتند.وی  آسیب‌های اخیر پس از جاری شدن سیل را ناشی از عدم برنامه ریزی‌های مناسب دانست و افزود: قطعاً مجلس با قاطعیت هر آنچه را که از تدبیر گذشته و منجر به عدم برنامه‌ریزی و خسارت شده است را بررسی کرده و با مقصران برخورد خواهد کرد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس از سفر اعضای کمیسیون عمران به استان گلستان برای بازدید میدانی از این استان خبر داد و اضافه کرد: این سفر در هفته جاری انجام می‌شود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: سال آبی 98-97 یکی از پربارش‌ترین سال‌ها از نظر گستردگی مکانی است. در طول دوره‌های آماری نیز این حجم از بارش بی‌سابقه بوده است. حجم بارش‌ها 181 درصد بیش از سال آبی قبل و 46 درصد بیش از سال آبی در 50 سال گذشته بوده است. از نظر علمی حجم بارش‌ها قابل پیش‌بینی دقیق بوده و انجام اقدامات به موقع می‌توانست از توسعه سیل جلوگیری کند.

بدری با بیان اینکه  با سوءمدیریت و اشکالات از سال‌های گذشته تا به امروز باعث این حجم از خسارات شده است، اظهار داشت: در خصوص پیش‌بینی خطر سیل و اعلام هشدارهای لازم سه وزارتخانه راه و شهرسازی، نیرو و کشور و سازمان هواشناسی مکلف هستند. سازمان هواشناسی وظیفه پایش مستمر شرایط اقلیمی و تهیه اطلاعات دقیق و ارائه آن‌ها را بر عهده دارد. وزارت نیرو نیز با به روز نگه داشتن اطلاعات حوزه‌های آبریز باید تدابیر لازم را اتخاذ کند. وزارت کشور نیز با ارائه هشدار به موقع باید از حجم خسارات بکاهد.

وی افزود: فارغ از پیش‌بینی به موقع هواشناسی، نکات مهمی در مقابله با سیل و کاهش خسارات حائز اهمیت است. به عنوان مثال در استان خوزستان به دلیل تجمع آب ناشی از بارندگی در استان‌های بالاتر و تغییر کاربری مسیل‌ها شاهد سیل بودیم. عدم لایروبی رودخانه‌ها در شهرستان آق‌قلا از دلایل وقوع سیل بود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در ادامه بیان کرد: عدم وجود شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی از دلایل اصلی افزایش خسارت است. مجلس برای حفظ حریم و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها قوانینی تدوین کرده است. از سوی دیگر وقوع خشکسالی‌ها و کم‌آبی پی‌درپی باعث شد تا رعایت حریم رودخانه‌ها و جلوگیری از ساخت و ساز در مجاورت آن‌ها کم‌اهمیت شده و در هنگام بارش‌های شدید با مشکل روبرو شویم. از سوی دیگر بارش‌های اخیر با دوره بازگشت حدود 50 ساله اتفاق افتاده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.