| کد خبر: 172401 |

◄ روحانی: همه‌چیز از 5 دی‌ماه 96 شروع شد/اگر اروپا به برجام عمل نکند، راه سوم را در پیش می‌گیریم

پس از ورود رئیس‌جمهور به مجلس جلسه علنی امروز مجلس با موضوعیت سوال از رییس جمهور آغاز شد.

تین نیوز

پس از ورود رئیس‌جمهور به مجلس جلسه علنی امروز مجلس با موضوعیت سوال از رییس جمهور آغاز شد.

به گزارش تین‌نیوز، جلسه سوال از رییس جمهور با سخنرانی علی لاریجانی، رییس مجلس آغاز شد.

لاریجانی رئیس مجلس ضمن تبریک اعیاد غدیر و قربان گفت: یاد شهدای بزرگوار باهنر و رجایی را گرامی می‌داریم که اسوه‌های مدیران انقلابی کشور ما بودند.

وی ادامه داد: رجایی خود را فرزند مجلس، مقلد رهبری و خادم ملت می‌دانست؛ آراستگیِ روحیِ باهنر، او را به اٌسوه ادب، تواضع و فهم انقلابی تبدیل کرده بود گرچه عمر مدیریتی آن‌ها کوتاه بود اما این دو بزرگوار در قلوب ملت ایران برای همیشه ماندگار شدند.

پس از سخنرانی رییس مجلس، نطق نمایندگان و طرح سوال از رییس‌جمهور آغاز شد.

سوالات مجلس، سوالات مردم است

رئیس‌جمهور گفت: پاسخگو بودن به‌عنوان یک نقطه‌ضعف است، بلکه بالاترین نقطه قوت مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران است که همه مسئولین باید در چارچوب وظایف خود پاسخگو باشند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از حجت‌الاسلام حسن روحانی اظهار داشت: در آغاز این روز را روز مبارکی برای دموکراسی، کشور و مردم‌سالاری دینی می‌دانم. هیچ‌کس فکر نکند که پاسخگو بودن به‌عنوان یک نقطه‌ضعف است، بلکه بالاترین نقطه قوت مسئولان نظام است که همه مسئولین در چارچوب وظایف خود و قانون پاسخگو باید باشند. هیچ‌کس از مردم شریف ایران از دوستان ما در جهان فکر نکنند امروز آغاز شکافی بین دولت و مجلس است، بلکه این تصور کاملا اشتباه است.

او ادامه داد: مجلس و دولت هدف بسیار بزرگی را بر عهده دارند و بار این مسئولیت را با همکاری یکدیگر به مقصد برسانند. سوالات نمایندگان، سوالاتی از دولت یازدهم و دوازدهم است و از نظر من ایرادی ندارد گرچه این دو دولت دو شخصیت حقوقی مجزا دارند.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که همواره تلاشم این بوده بین دولت و مجلس ارتباط نزدیک و برادرانه باشد و به نظرم اینچنین بوده، تصریح کرد: بسیاری از نمایندگان در سال ۹۶ در انتخابات حضور فعال داشتند و در کابینه دولت دوازدهم نمایندگان عزیز کمک کردند. ممکن است گله‌ای از دولت داشته باشید و یا ما گله داشته باشیم، اما دوستانه و برادرانه است.

روحانی  گفت: به نظرم سوال نمایندگان محترم که در پنج بند تدوین شده، سوالات ملت ایران هم هست. نه‌تنها یک‌چهارم نمایندگان امروز مجلس این سوالات را دارند، بلکه بسیاری از مردم هم این سوالات را دارند که چرا بیکاری، وضع بانکی، قاچاق، رکود، رشد قیمت ارز و رونق این وضعیت را دارد.

چرا امید مردم تغییر کرد؟

روحانی افزود: چرا در ۷-۸ ماه اخیر ناگهان شرایط نویی ایجاد شد؟ ممکن است شما بگویید که این شرایط جدید به دلیل اشتغال، ارز، سیستم بانکی و یا قاچاق بود؛ به نظر بنده اشکال از تصور مردم و ترسیم ملت ایران نسبت به آینده ایران بوده است. ناگهان تصور مردم نسبت به آینده ایران دچار تغییر شد که درد بزرگی است. اشتغال و بیکاری دردهای بزرگی هستند، نابسامانی بانکی، رونق و ارز موضوع مهمی است؛ اما همه این‌ها در برابر اعتماد و امید مردم ناچیز است.

او گفت: چرا امید مردم تغییر پیداکرده و نسبت به آینده ایران دچار تردید شده‌اند و حتی عده‌ای نسبت به عظمت و قدرت نظام، رشد و توسعه آینده دچار شک شده‌اند؟ این شک را باید درمان کنیم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که باید با زبانی درست و صحیح به‌گونه‌ای با مردم سخن بگوییم که قانع شوند این مشکلات در این چندماهه زودگذر است، خاطرنشان کرد: کلید مسئله در همین است و باید برای مردم توضیح دهیم از این مشکلات با هدایت رهبر معظم انقلاب، هماهنگی سه قوه و نیروهای مسلح عبور خواهیم کرد. باید به ملت بگوییم نخواهیم گذاشت توطئه‌های آمریکا پیروز شود و مطمئن باشید. نمی‌گذاریم یک‌مشت ضد ایرانی که در کاخ سفید جمع شده‌اند علیه ما توطئه کنند.

کاخ سفید خوشحال نباشد

روحانی گفت: کاخ سفید فکر نکند از پایان جلسه امروز خوشحال خواهد بود، بداند از پایان جلسه امروز بسیار اندوهگین خواهد بود، چراکه پایان این جلسه اتحاد بالاتر بین دولت و مجلس، قوه قضائیه، نیروهای مسلح است.

او بابیان این‌که ترسی از آمریکا و مشکلات نداریم و از آن‌ها به‌خوبی عبور خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: از دستگاه‌های مربوطه در خصوص پنج سوال نمایندگان گزارش گرفته‌ام. بر مبنای پنج سوال نمایندگان عزیز، اولین سوال این است که درزمینه قاچاق کالا و ارز چرا دولت موفق نبود؟ همه شما می‌دانید موضوع قاچاق کالا و ارز در سال ۸۱ بافرمان مقام معظم رهبری مبارزه با آن شروع شد و بعد هم نمایندگان محترم مجلس در سال ۹۲ قانون مربوطه را نوشتند و ابلاغ کردند و دولت نیز همه آیین‌نامه‌های آن را تدوین کرد و ۶۰۰ میلیارد تومان پول برای تشکیل سامانه‌های مبارزه با قاچاق تهیه کردیم.

قیمت پایین ارز قاچاق را بالا می‌برد

روحانی ادامه داد: چرا قاچاق ایجاد می‌شود؟ دلیل آن چیست؟ چرا جنس از بیرون می‌آید و کالای ما به بیرون منتقل می‌شود؟ وقتی ما برای کالاهایی یارانه می‌دهیم در داخل و وقتی قیمت، قیمت متعادل نیست و یارانه‌ای است، خود به خود این کالا تمایل پیدا می‌کند به خارج برود چون قیمت داخل و خارج نامتعادل می‌شود. هرچه قیمت ارز پایین بیاید، واردات قاچاق بیش‌تر می‌شود. هر چه قیمت ارز بالا برود، واردات قاچاق و کالا کم‌تر می‌شود و به عکس، خروجی‌اش بیش‌تر می‌شود.

وی با بیان این‌که اساس برای جلوگیری از قاچاق، تولید با کیفیت داخلی است، تصریح کرد: همه باید به تولید داخلی و خدمات در داخل کمک کنیم. اگر این‌ها را به پا کنیم از لحاظ کیفیت کمیت و قیمت، معنی ندارد قاچاق از خارج وارد شود. حالا اگر برخی جنس‌ها که از لحاظ فرهنگی ما به سمت آن نمی‌توانیم برویم گوشه‌ای کسی متقاضی باشد آن بحث دیگری است.

قاچاق را نصف کردیم

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما چطور توانستیم از ۲۵ میلیارد دلار قاچاق برسیم به ۱۲ و نیم میلیارد دلار در عرض چهار سال و خرده‌ای. این تحول بزرگ چطور ایجاد شد؟ چون شما می‌دانید که ستاد مبارزه با قاچاق و کالا و ارز مخصوص قوه اجرایی تنها نیست؛ فراقوه‌ای است،  سه قوه‌ای است. نمایندگان محترم مجلس و قوه قضائیه هم هستند. نیروهای مسلّح هم نماینده‌شان در آن ستاد حضور دارد. مبارزه با قاچاق تنها کار دولت نیست، همه با هم داریم تلاش می‌کنیم.

وی با بیان این‌که آمار و ارقامی که این ستاد به کمک دانشگاه‌ها در سال ۹۲ تهیه کرد می‌گفت قاچاق ۲۵ میلیارد دلار است، اظهار داشت: این ۲۵ میلیارد دلار به ۱۷ رسید و به ۱۵ رسید و بعد به ۱۲ رسید. حالا اگر بخواهید به تفصیل سال به سال آن موجود است؛ نمی‌خواهم وقت گرفته شود والا همه را می‌گویم.

روحانی ادامه داد: در قاچاقِ خروجی که عمدتا سوخت است و عمدتا قاچاق می‌شده و هنوز هم می‌شود یعنی بنزین، گازوییل، نفت سفید، نفت کوره و موارد دیگر، دولت با برنامه‌ریزی که انجام داد برای کنترل پیمایش خودروها و دادن گازوئیل بر مبنای پیمایش، و کنترل‌هایی که انجام گرفت، قاچاق 7/8دهم میلیارد در سال ۹۲ تبدیل به نیم میلیارد در پایان سال ۹۵ تبدیل شد. یعنی هفت میلیارد و دویست میلیون دلار جلوی قاچاق خروجی گرفته شد.

رقم بیکاری قابل قبول نیست

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که هنوز بیکاری فراوانی داریم، گفت:‌بیکاری مزمن چند ساله داریم و این درست است، رقم بیکاری ما ۱۲.۱ است که بسیار زیاد است و قابل قبول نیست.

روحانی تصریح‌کرد:‌ اگر دولت یازدهم و دوازدهم مثل دولت نهم و دهم کار می‌کرد امروز رقم بیکاری ما ۲۲‌درصد بود به جای 12درصد.

مردم از ما راضی نیستند

رئیس جمهور افزود: شما می توانید به آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی و دیگر آمارهای موجود مراجعه کنید و شرایط را خودتان ببینید. البته که اشتغال شرایط مناسب داخلی و خارجی می خواهد، شرایط خاص سکون و آرامش سیاسی می خواهد، اما با این حال در زمینه اشتغال ما موفقیت بزرگی را داشته ایم و در بهار ۹۷ بیش از آنچه که داوطلب کار بوده‌اند ما اشتغال ایجاد کرده‌ایم.

روحانی گفت: ۷۱۱ هزار نفر جویای کار بودند و ۷۵۶ هزار اشتغال درست شده است که این هم برای اولین بار است که اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: علی‌رغم کارنامه درخشان دولت در این زمینه، اما مردم ما راضی نیستند که این هم حرف درستی است. چرا که هنوز بیکاری فراوانی داریم و این بیکاری مزمن چندین سال است که وجود دارد. خانواده‌های فراوانی هستند که هنوز از این موضوع رنج می برند.

رئیس جمهور بیان کرد: ما دولتی هستیم که با رشد منفی ۷.۷‌درصد در سال ۹۱ روی کار آمدیم و در سال ۹۲ هم متاسفانه رشد منفی اقتصادی ادامه داشت اما در سال ۹۳ این رشد اقتصادی مثبت شد. سال بعد از آن به دلیل کاهش قیمت نفت چندان وضع خوبی نداشتیم اما از آخرین فصل سال ۹۴ تا به امروز همه فصول ما که به عبارتی ۹ فصل می شود، رشد مثبت اقتصادی را به طور متوالی تجربه کرده است.

وی گفت: ما در سال ۹۵ میزان ۱۲.۵ درصد رشد اقتصادی داشتیم که در دنیا کم نظیر بوده و رشد متوسط ما در طول این پنج سال بالای چهاردرصد است. شما می‌دانید که برای آن‌که رکود در شرایط اقتصادی یک کشور لحاظ شود، باید دو یاسه دوره متوالی رشد منفی اقتصادی در آن کشور باشد که چنین چیزی در ایران نبوده است و همین راه را هم باید ادامه بدهیم و البته تا آن رونق مطلوب مدنظر مردم فاصله زیادی باقی مانده است. 

اگر به مسافر ارز ندهیم از کوچه و خیابان می‌خرد

رئیس جمهور در خصوص بازار ارز و نوسانات آن اظهار داشت: باید در ابتدا این مسئله را پرسید که چرا شرایط ارز به این ترتیب که امروز شاهد هستیم، درآمد. آیا عامل آن سیاسی بود یا روانی و یا اقتصادی و یا تلفیقی از همه این عوامل؟ من می گویم در مسئله ارز، مسائل اجتماعی، روانی، سیاسی، سیاست خارجی، آثار بیشتری داشته است تا مسائل اقتصادی.

روحانی ادامه داد: اجماع اقتصاددان‌ها بر این بود که در ۲۰ فروردین باید نرخ واحدی را اعلام می‌کردیم. هرچند که می‌دانستیم می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند و این‌که برخی می‌گویند چرا به مسافرین ارز می دهید، خوب اگر به مسافر ارز ندهیم او می رود از کوچه و خیابان ارز می گیرد و همین تبدیل می شود به یک نرخی که بر روی زندگی مردم و کسبه تاثیر منفی می گذارد. بنابراین این سیاست ما برای کنترل التهاب بازار ارز بوده است. هرچند که در هر شرایط جدیدی سوءاستفاده‌هایی انجام می گیرد که اینها همه جای بحث و بررسی بیش‌تر دارد.

برجام برای این آمد که بگوید برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است

وی افزود: سؤال بعدی باید این باشد که چرا تحریم‌های بانکی هم‌چنان باقی‌مانده است. من از شما می‌پرسم که برجام برای چه بود؟ برجام برای این بود که ما به دنیا بگوییم که فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای که آن‌ها به‌دروغ می‌گفتند غیر صلح‌آمیز است و بر مبنای همین دروغ و اتهام ناروا، قطعنامه‌های فراوانی را علیه ما تصویب کردند و در ذهن دنیا این‌گونه جا انداختند برنامه هسته‌ای ایران برای صلح و امنیت جهان خطر است و لذا ما را به فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد بردند، برجام برای این آمد که بگوید برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.

رئیس‌جمهور گفت: قطعنامه گذشته شورای امنیت این است که ایران صلح و امنیت را تهدید می‌کند و بعد از برجام، قطعنامه ۲۲۳۱ می‌گوید که ایران حق دارد فعالیت هسته‌ای داشته باشد و از دنیا هم می‌خواهد که در کنار ایران باشد.

وی اظهار داشت: ما دستاوردهایی اعم از اخلاقی، سیاسی و بین‌المللی داشتیم که هیچ‌گاه از بین نمی‌رود. تحریم تسلیحاتی کشور را که این تحریم می‌گفت ایران نه حق دارد سلاحی بفروشد و نه حق دارد سلاحی بخرد را به پنج سال تقلیل دادیم که دو سال و نیم آن گذشته است.

برجام بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را حل کرد

رئیس‌جمهور تاکید کرد: درزمینهٔ اقتصادی هم برجام گشایش‌هایی را به وجود آورد، شما همگی می‌دانید که شرکت‌هایی که الان مشغول رفتن هستند بالاخره یک‌زمان آمده بودند. برجام آمده و بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی را حل کرده است. بعد از امضا و اجرایی شدن برجام، تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای لغو شد اما شما می‌دانید که بخشی از تحریم‌های ما هسته‌ای و بخش دیگر مربوط به سیستم بانکی بود.

وی با اشاره به این‌که مسئله سوم، مسئله بیکاری است، تصریح کرد: کارنامه دولت یازدهم و دوازدهم در این مورد بسیار درخشان است و جزو معدود کارنامه‌های درخشانی است که در کم‌تر کشوری شما می‌توانید آن را بیابید. شما ببینید ما در سال ۸۴ تا ۹۱ میزان اشتغال خالص ۱۰ هزار نفر بوده است و در طول این مدت این میزان اشتغال که این‌قدر پایین بوده، پس از پنج سال از گذشت دولت‌های یازدهم و دوازدهم دو میلیون و ۷۰۰‌هزار نفر شده است و این‌یک افتخار بزرگ برای کشور به‌حساب می‌آید.

تغییر از 5 دی ماه

روحانی در بخش دوم پاسخ‌های خود به سوالات نمایندگان مجلس با تشکر از نمایندگان و کسانی که طرح سوال از رئیس‌جمهور را امضا کرده‌اند، گفت: از وزرای مربوطه می‌خواهم درزمینه این پنج سوال و نکاتی که لابه‌لای آن مطرح شد، توضیح لازم را به نمایندگان محترم و مردم ارائه دهند.

وی افزود: نکته اساسی این است که چه شد کشوری که در یک مسیر کاملا آرام حرکت می‌کرد، مسیر این آرامش تغییر کرد. حتی درحالی‌که ترامپ هم سرکار آمده بود، به منطقه آمد، اما در همان ایام مردم در انتخابات حماسه آفریدند و ضربه بسیار محکمی را به ترامپ و کشورهای کوچک دور و برش زدند.

رئیس‌جمهور بابیان این‌که تاریخ این تغییر پنجم دی‌ماه سال ۹۶ است و هرکس تاریخ دیگری بدهد به نظر من آدرس غلط به مردم داده است، تصریح کرد: پنجم دی‌ماه سال ۹۶ مردم ناگهان دیدند عده‌ای در خیابان آمده‌اند و شعار می‌دهند و کم‌کم به شعارهای هنجارشکنانِ و غیرقابل‌قبول تبدیل شد. مردم دچار حیرت شدند، درست است که مردم آمدند در راهپیمایی‌ها و پاسخ دادند اما درعین‌حال این حادثه کم‌نظیری بود و در سال‌های اخیر مانند آن نداشتیم.

روحانی ادامه داد: حادثه دی‌ماه آقای ترامپ را به طمع انداخت؛ تا این‌که در اواخر دی‌ماه اعلام کند «من در برجام نمی‌مانم مگر آن‌که اروپا و دیگران راجع به منطقه و موشک همراه شوند و اگر همراه نشوند من یک‌جانبه خارج می‌شوم.» بعدازاین تهدید می‌بینیم با این ناآرامی داخل و تهدید بیرون مردم نگران شدند.

وی بابیان این‌که بدانید تخریب، خرابی می‌آورد و سیاه‌نمایی، زندگی مردم را به سمت سیاهی می‌برد، عنوان کرد: این کلام و اجتماع و شعار در گوشه و کنار نیست. البته اگر شعار علیه فردی مثل حسن روحانی باشد اشکالی ندارد چراکه نوکری از نوکرهای مردم و سربازی از سربازها است و دلم برای این‌ها نمی‌سوزد؛ من اگر تهدیدی شوم به ترور، برایم مهم نیست. آرزوی ما هست که این را داشته باشیم، اما چه شد که عده‌ای جرات کردند رئیس‌جمهور را تهدید به مرگ کنند؟ چون حس کردند بین ما و شما فاصله وجود دارد.

قبول داریم که طرف ما در برجام، به‌ویژه آمریکایی‌ها تخلفاتی انجام داده است

رئیس‌جمهور، گفت: اگر وحدت و اتحاد یکپارچه داشته باشیم، فیضیه‌ای که مرکز انقلاب است، به‌جایی که آب به آسیاب دشمن بریزد تبدیل نمی‌شود. باید همه دست‌به‌دست‌هم دهیم و پشت‌سر رهبر معظم انقلاب حرکت کنیم. شما می‌گویید چرا ارز قیمتش بالا رفت؟ چرا برجام اجرا نشد؟ ما قبول داریم که طرف ما در برجام به‌ویژه آمریکایی‌ها برخی تخلفاتی انجام داده است.

روحانی با اشاره به این‌که بیایم منصفانه برخورد کنیم  و ببینیم اگر برجام هیچ بود، پس چه غصه‌ای باید امروز وجود داشته باشد، تصریح کرد: شما گفته‌اید هیچ شرکتی نیامده ایران، پس چرا می‌گویید شرکت‌ها چرا بیرون می‌روند؟ شما گفته‌اید هیچ هواپیمایی نیامده و هواپیما کاغذی است، حالا می‌گویید چرا هواپیما نمی‌آید؟ شما اعلام کردید این برجام هیچ رابطه بانکی را درست نکرد، حتی وقتی ما گفتیم سوئیفت برقرارشده مجبور شدیم خبرنگاران را به بانک مرکزی ببریم تا با چشم آن را ببیند.

وی ادامه داد: شاید بگویید آیا به صد درصد اهدافتان رسیده‌اید؟ در بعضی زمینه‌ها صددرصد رسیدیم، بعضی زمینه‌ها ۸۰ درصد و بعضی نیز ۶۰ درصد، اما در بسیاری از زمینه‌ها به صد درصد رسیدیم. PMD موضوعی بود که بسیاری از کارشناسان ما می‌گفتند از محالات است که حل شود، اما امروز حل شد. قطعنامه‌ها علیه ایران برچیده شد و تحریم‌های نظامی بلندمدت به پنج سال تقلیل پیدا کرد و ۲.۵ سال دیگر پایان خواهد یافت.

راه سوم در برجام

حسن روحانی گفت: «این گونه نیست که دو راه داشته باشیم که یا در برجام بمانیم یا نمانیم.»

او تصریح کرد: «روز گذشته در گفت‌وگو با رئیس‌جمهور فرانسه نیز گفتم  اگر اروپا به تعهدات خود عمل نکند، ما راه سوم را در پیش می‌گیریم و آن را به مجلس و مردم اعلام خواهیم کرد.»

رئیس‌جمهور تاکید کرد: درزمینه اقتصادی هم‌قدم‌های بسیاری برداشته شد، اما بعضی قدم‌ها هم برداشته نشد که عمدتا به خاطر تخلف آمریکا بود.

روحانی بابیان این‌که مردم باید نسبت به آینده‌شان اطمینان داشته باشند، گفت: شما می‌فرمایید مردم زندگی‌شان مطلوب نیست و ناراحتند، این کاملا درست است اما من می‌پرسم آیا دولت یازدهم برای رفاه مردم کاری نکرد؟ آیا اگر تورم در طول چهار سال حدود ۶۰ درصد شد، حقوق کارمند دو برابر نشد؟ اگر زندگی مردم سخت شد، برای مبارزه با فقر مطلق آیا پرداختی مستمری‌بگیران را تا چهار برابر افزایش ندادیم؟

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.