| کد خبر: 143401 |

◄ لحظه به لحظه با جلسه رای اعتماد/ روحانی: هیچ کشوری با انزوا پیشرفت نکرده است؛ حفاظت از برجام و توسعه افتصادی وظایف جدید آقای ظریف خواهد بود

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت تسریع در شروع به کار دولت گفت: امید ما این است که هرچه سریعتر کار دولت را شروع کنیم. اگر وزیری شروع به کار نکند ناچار رئیس جمهور باید سرپرست بگذارد و بعد دوباره فرد جدیدی معرفی شود و به ناچار چندماه کار به تاخیر می‌افتد.

تین نیوز

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت تسریع در شروع به کار دولت گفت: امید ما این است که هرچه سریعتر کار دولت را شروع کنیم. اگر وزیری شروع به کار نکند ناچار رئیس جمهور باید سرپرست بگذارد و بعد دوباره فرد جدیدی معرفی شود و به ناچار چندماه کار به تاخیر می‌افتد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، حسن روحانی در جلسه رای اعتماد به کابینه پیشنهادی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب گفت: شاید امروز اولویت اول ما سرعت کار باشد. برای اولین بار بود که مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز عید فطر امسال تاکید کردند که هرچه سریع‌تر دولت تشکیل شود. ایشان به خود من هم تاکید کردند.

او تاکید کرد: این تاکید برای این است که ما وظایف سنگینی پیش رو داریم. باید کشور را متحول کنیم. در مسئله اشتغال گرچه دولت یازدهم توفیق نسبی داشته اما باید گام‌های بلندتری برداریم.

روحانی با اشاره به شرایط اشتغال در دولت یازدهم نیز تاکید کرد: چه کنیم که در پنج سال قبل از دولت یازدهم آمار اشتغال صفر بود و همه بار به دوش دولت یازدهم افتاد. اینکه سالانه بالای 800 هزار شغل تولید کنیم دستاورد خوبی است.

او تصریح کرد: یکی از بحث‌های من با همه وزرای پیشنهادی اشتغال بوده و گفتم باید کاری کنید که علاوه بر فرصت معمول اشتغا فرصتهای بیشتری فراهم کنید.

رئیس جمهور با اشاره به برنامه دولت دوزادهم گفت: امنیت، آزادی و آرامش و در ادامه آن پیشرفت برنامه دولت دوازدهم است. چشم‌انداز می‌گوید باید در 1404 کشوری پیشرفته باشیم. بیش از نیمی از فرصت رفته و باید گام‌های بلندی برداریم. این دوران، دوران جهش است.

او با اشاره به رفع تحریم‌ها تاکید کرد: زمانی بود که در قفل‌ شده‌ای به نام تحریم پیش روی ما بود. حالا این در باز شده، راه باز است و باید همه به صحنه بیاییم و تلاش کنیم. اینجا دیگر جناح‌های مختلف و تعدا آرا را نداریم. بحث کشور و جوانان ماست.

روحانی افزود: آیا اشتغال جز از طریق سرمایه و فناوری امکان‌پذیر است؟ باید سرمایه بیاوریم. نمی‌توانیم بر مبنای فناوری گذشته حرکت کنیم. نمی‌توانیم تنها بر فناوری داخلی متکی باشیم.

رئیس جمهور با اشاره به ضعف‌های کشور در صنعت خودروسازی گفت: ما 50 سال است خودروساز هستیم. آیا توانستیم بازار صادراتی به دست بیاوریم. بازارهای شرق و غرب را؟ فناوری‌های ما در بخش خودرو کهنه است. اکنون این امکانات تغییر کرده است. مگر می‌شود ما روی یک تکنولوژی بایستیم و بگوییم این بومی است و تکان نخوریم.

 او با بیان اینکه نمی‌توانیم فقط به نفت متکی باشیم گفت: باید با صادرات ارزآوری داشته باشیم. مگر می‌شود بدون تکنولوژی با دنیا رقابت کنیم. داریم در میدانی رقابت می‌کنیم. اگر از یک میدان نفتی شما 50 هزار بشکه نفت استخراج می‌کنید و 20 سال بعد هم تمام می‌شود. اما با تکنولوژی پیشرفته این زمان طولانی‌تر و تولید هم بیشتر خواهد بود.

روحانی افزود: ما نمونه داشتیم و یک شرکت خارجی گفت من این 50 هزار بشکه را به 80 هزار می‌رسانم و شرکت دیگری گفت من این عدد را به بالای 100 هزار می‌رسانم. ما که نمی‌توانیم در عرصه جهانی شوخی کنیم.

روحانی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم تکنولوژی و سرمایه می‌خواهیم، گفت: در بخش نفت و گاز حدود 200 میلیارد دلار سرمایه می‌خواهیم و پروژه‌های بیش از 100 میلیارد آن آماده است. چرا وقتی یک شبکه ایرانی به 1 میلیون کاربر می‌رسد هنگ می‌کند. باید پیشرفت کنیم و گریزی نداریم. 

رئیس جمهور گفت: هیچ کشوری با انزوا پیشرفت نکرده است. لذا یکی از بزرگ‌ترین وظایف وزارت خارجه ما در این دوره فعالیت اقتصادی است.  وزارت امور خارجه مهم‌ترین وظیفه امروزش حراست از نهال نوپای برجام است و این‌که جلوی آمریکا بایستد و اینکه نترسد.

او افزود: برخی‌ها یک حرف‌هایی می‌زنند. دومین وظیفه این وزارتخانه اقتصادی است. ما نمی‌توانیم در شرایط امروز برای پیشرفت کشور دیگر به سعی و خطا پیش برویم. 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.