| کد خبر: 253234 |

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) :

متروی تهران سه طبقه می شود | ابر پروژه ای که اتوبوس ها را به زیرِ زمین می برد

مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) از اجرای طرح ویژه و جدید سه طبقه کردن تونل های مترو برای فراهم شدن هاب حمل و نقلی جدید در زیرِ زمین و بالای طبقه مترو به منظور ایجاد مسیری برای اتوبوس و یا یک راه دو طرفه خبرداد.

تین نیوز

مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) از اجرای طرح ویژه و جدید سه طبقه کردن تونل های مترو برای فراهم شدن هاب حمل و نقلی جدید در زیرِ زمین و بالای طبقه مترو به منظور ایجاد مسیری برای اتوبوس و یا یک راه دو طرفه خبرداد.

به گزارش تین نیوز به نقل از همشهری آنلاین، محسن هرمزی با بیان اینکه هر ۴ خط جدید ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ این امکان را دارند که با تی. بی. ام های قُطر بزرگ حفاری شوند، گفت: «نخستین خطی که قرار است با این امکان که از دو دهه گذشته در کشورهایی مثل، ژاپن، ترکیه، چین و ... اجرایی شده، به اجرا درآید، خط ۹ متروی تهران است.»

او افزود: «کشورهای پیشرفته، خیلی از خطوط متروی خود را با این شیوه ساخته اند. دستگاه تی. بی. ام قُطر بزرگ (دستگاه حفاری تونل) که بزرگترین آن ۱۸ متر است، تونلی سه طبقه ایجاد می کند. یعنی علاوه بر تونل مترو، دو باند رفت و برگشت راه را هم تحویل می دهد. برهمین اساس، ما هم در متروی  پایتخت، برای استفاده بهینه از ظرفیت ها  که به نوعی مولد سازی به حساب می آید، تصمیم داریم این کار را در خطوط جدید اجرا کنیم  که مطالعات آن آغاز شده است.»

نقشه کامل مترو تهران پس از ساخت کامل

کدام خط در اولویت است؟

هرمزی گفت: «یکی از خطوط جدید و مهمی که قرار است با تی. بی. ام قُطر بزرگ تر کار کنیم، خط ۹ متروی تهران است. این خط، حدود ۴۸ کیلومتر طول و ۴۳ ایستگاه دارد؛ از دولت آباد شروع می شود و به صورت «اِل انگلیسی برعکس»، تهران را دور می زند و تا تقاطع زین الدین بالا می آید و بعد از ورود به اتوبان همت در امتداد این بزرگراه تا ایستگاه چیتگر در غرب پایتخت می رسد.

با اجرای چنین طرحی، ترافیک مسیر همت که یکی از مشکلات روزانه مردم تهران است، برطرف می شود. ضمن اینکه برای تونل سه طبقه با قُطر بالا می توان پیوست های مختلفی تعریف کرد. یک نگاه این است که مثل اتوبان صدر، بخشی از مسیر را دو طبقه کنیم (با این تفاوت که این مسیر در در زیرِ زمین خواهد بود). یا براساس صحبت هایی که در گذشته هم وجود داشت مبنی بر این که در اتوبان همت، بی. آر. تی و یا خط ال. آر. تی تعریف شود، در زیر زمین هاب جدید حمل ونقل ایجاد کنیم.»

مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) ادامه داد: «ما وقتی به موضوعاتی که با شورای عالی ترافیک درباره خطوط متروی تهران نهایی شده است، مراجعه کردیم، دیدم که به عنوان مثال، خطوط جدید مترو ( ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ ) به ویژه خط ۹، این امکانِ خیلی مهم را دارد که پس ازحفاری با قُطر بزرگ تر، علاوه بر مسیر مترویی که زیر اتوبان همت راه اندازی می کنیم، هاب حمل و نقل جدیدی را هم ایجاد کنیم. یعنی هم ایستگاه مترو را بسازیم و هم بالای تونل مترو، امکان جدید فراهم شود که مسیر زیرزمینی اتوبوس را هم برای تسریع حمل و نقل داشته باشیم. حتی در این صورت، می توان راه زیرزمینی ایجاد کنیم که این مسیر، می تواند در نقاطی، انشعاب هم داشته باشد.»

تفاهم نامه با قرارگاه خاتم و بخش خصوصی

هرمزی با اشاره به جزئیات اجرای چنین طرحی در خطوط جدید متروی تهران، اضافه کرد: «در حال حاضر با قرار گاه خاتم الانبیا و بخش خصوصی این موضوع را جلو برده ایم که برای آوردن دستگاه تی. بی. ام قُطر بزرگ تر اعلام آمادگی کرده اند. با این اوصاف تصور می کنم ظرف یک ماه آینده بتوانیم، تفاهم نامه آن را امضا کنیم. ضمن اینکه علاوه بر خط ۹ متروی تهران، نگاه ما این است که سایر خطوط جدید مترو هم با چنین رویکردی اجرا شود.

بر همین اساس، بررسی و مطالعه ویژه خواهیم داشت که این خدمت را به مردم ارائه دهیم و در صورت پایان مطالعات و پیوست های فنی و مالی آن، این امکان را برای شهر و شهروندان تهرانی فراهم کنیم.»

این مدیر ارشد شهری تهران در بخش دیگری از گفت و گویش با همشهری آنلاین افزود: «در حال مطالعه روی خطوط ۸ تا ۱۱ هستیم که اگر جواب بدهد، در نهایت هر ۴ خط جدید را با این امکان می سازیم؛ اما همانطور که پیش تر گفتم، نخستین خطی که با تی. بی. ام های جدید اجرا می شود، خط ۹ خواهد بود.»

جلسه زاکانی  با سازندگان تی. بی. ام

هرمزی با اشاره به هزینه های حفاری با دستگاه قطر بزرگ تر گفت: «هزینه حفاری با این دستگاه ها با توجه به افزایش قطر تونل، طبیعتا بیشتر می شود. منتها در سرجمع، ذخیره هزینه را در اجرای این پروژه ها خواهیم داشت. دلیلش هم این است که حفاری با دستگاه بزرگ تر، فضای سکو را در زمان حفاری به ما می دهد و هزینه ای برای ساخت ایستگاه، مثل قبل نخواهیم داشت. مضاف بر اینکه، چنین رویکردی در اجرای خطوط جدید مترو، به ما دو امکان دیگر می دهد؛ تونل انرژی(برای عبور کابل برق، فیبر نوری و لوله های گاز و ...)  در پایین ترین سطح، طبقه میانی به عنوان تونل مترو و طبقه ای اضافه برای خط اتوبوس و یا راه دو بانده برای عبور و مرور در اتوبان همت.»

مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در پایان گفت وگو با همشهری آنلاین، با بیان اینکه با بخش خصوصی برای اجاره به شرط تملیک دستگاه تی. بی. ام قطر بزرگ، مذاکراتی با سازندگاه این دستگاه ها صورت گرفته است، اعلام کرد: «دو هفته پیش هم جلسه ای با یکی از سازندگان با حضور شهردار تهران برگزار شد و به محض نهایی شدن کارهای آن، از قبیل مطالعات و بررسی های فنی و مالی، امیدواریم کار آغاز شود.»

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: سايت خبری همشهری آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.