| کد خبر: 189446 |

◄ راه‌اندازی مونوریل قم، دوباره در دستور کار

مقرر شد که حدود ۳۷۰ میلیارد تومان منابع موردنیاز برای افتتاح فاز یک مونوریل قم تا حرم حضرت معصومه (س) تامین شود تا پیمانکار مجدد فعالیت خود را آغاز کند.

تین نیوز

در نشست بررسی مسائل و مشکلات تکمیل مترو و مونوریل قم، راه اندازی مونوریل بار دیگر در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی شهرداری قم، نشست بررسی مسائل و مشکلات تکمیل مترو و مونوریل قم با حضور دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، احمد امیرآبادی فراهانی و مجتبی ذوالنوری نمایندگان استان قم در مجلس، مرتضی سقاییان نژاد شهردار قم، سردار سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء و نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه و دولت در مجلس شورای اسلامی برگزارشد.

دکتر علی لاریجانی در این نشست با اشاره به مشکلات تکمیل مونوریل قم، تصریح کرد: ابتدا باید فاز یک این پروژه افتتاح و سپس درباره مابقی آن تصمیم گیری شود.

رییس مجلس شورای اسلامی، در ادامه، تکمیل پروژه متروی قم را مورد توجه قرار داد و گفت: پایه و اساس قرارداد متروی قم از ابتدا مستحکم و صحیح بنا نهاده نشده است.

لاریجانی، با بیان اینکه پروژه متروی قم به قرارگاه خاتم الانبیاء تحمیل شده است، افزود: فعالیت تکمیل پروژه متروی قم باید براساس مدلی که برای متروی مشهد اقدام شده عملیاتی شود.

احمد امیرآبادی فراهانی در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مقرر شد که حدود ۳۷۰ میلیارد تومان منابع موردنیاز برای افتتاح فاز یک مونوریل قم تا حرم حضرت معصومه (س) تامین شود تا پیمانکار مجدد فعالیت خود را آغاز کند.

دکتر سید مرتضی سقائیان نژاد گفت: در این نشست مقرر شد که رقم ریالی پروژه مونوریل تامین و همچنین همانند پروژه مترو در قرارداد پیمانکار بازنگری قیمتی انجام شود.

شهردار قم با بیان اینکه مقرر شده بود که برخی از قیمت‌های پروژه به شورای عالی فنی سازمان برنامه و بودجه ارسال شود تا در این شورا بازنگری مورد نظر  انجام شود، افزود: شورای عالی فنی در سال ۹۶ تصمیم گرفت که به صورت ثابت حدود ۲۵۰ میلیارد به این پروژه منابع تخصیص دهد در حالی که درخواست ما این بود که قرارداد فهرست شود و تغییر قیمت‌ها هرساله در آن لحاظ و تعدیل مورد نیاز انجام شود، چرا که طی این سال‌ها تغییر قیمت ارز و نرخ تورم وجود داشته و براین اساس باید تعدیل قیمت انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه قرار بود فاز نخست مترو قم که حدود 2.5 کیلومتر است در پایان سال ۹۷ راه‌اندازی شود، ادامه داد: پیمانکار قرارداد که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء است با نوع قرارداد ارائه شده موافق نبود، چرا که با اجرای آن حدود ۱۳۰ میلیارد تومان ضرر می کرد.

سقائیان نژاد با بیان اینکه در نامه ای به شورای عالی فنی سازمان برنامه و بودجه تاکید شد که معطل ماندن پروژه مترو قم سبب افزایش قیمت‌ها می شود، تاکید کرد: در همین راستا عنوان شد که هر کیلومتر مترو قم ۱۰۳ میلیارد تومان و هر کیلومتر مترو مشهد ۲۰۸ میلیارد تومان است در حالی که هر دو مترو هستند و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

شهردار قم افزود: در نشست امروز این مشکلات مرتفع و همچنین مقرر شد در قرارداد بازنگری لازم صورت گیرد تا در پایان شهریور ۹۹ مترو قم راه‌اندازی شود.

در این نشست با سازمان برنامه و بودجه و قرارگاه خاتم الانبیاء توافقاتی صورت گرفت تا در یک برنامه زمان بندی مشخص پروژه با سرعت بیشتری عملیاتی و همچنین مبلغی به صورت ارزی از سوی بانک مرکزی به این پروژه تخصیص داده شود.

منبع: روابط عمومی شهرداری قم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.