◄ کارخانه نوآوری لجستیک دکا؛ شتاب دهنده نوآوری های حمل ونقل
«کارخانه نوآوری لجستیک» با همکاری هلدینگ دکا و دانشگاه علم و صنعت، نخستین مرکز تخصصی کشور برای پیوند علم و صنعت در حوزه حمل ونقل و لجستیک است

«کارخانه نوآوری لجستیک» با همکاری هلدینگ دکا و دانشگاه علم و صنعت، نخستین مرکز تخصصی کشور برای پیوند علم و صنعت در حوزه حمل ونقل و لجستیک است؛ طرحی که به گفته هومن پشنگیان، مدیرعامل هلدینگ دکا با جذب استارت آپ های پیشرو و انتقال دانش، مسیر توسعه نوآوری های لجستیکی را شتاب می بخشد.
به گزارش تین نیوز، زنجیره ارزش یکپارچه در لجستیک تنها یک مفهوم تئوریک نیست؛ زمانی اثر واقعی خود را نشان می دهد که تمام اجزای آن، از حمل ونقل زمینی و ریلی گرفته تا خدمات بندری و هوشمندسازی، در قالب یک برنامه جامع اجرا شوند. هلدینگ دکا دقیقاً با چنین نگاهی شکل گرفته است؛ نگاهی که از مرز ایده عبور کرده و در قالب پروژه های متنوع و هم زمان، در حال ساختن یک اکوسیستم حمل ونقل ۳۶۰ درجه است. آنچه هومن پشنگیان، مدیرعامل این هلدینگ، در ادامه این گفتگو شرح می دهد، مسیر و برنامه ای است برای تبدیل این ایده به واقعیت ملموس در بازار لجستیک کشور.
زنجیره ارزش یکپارچه در لجستیک، تمامی حلقه های حمل ونقل، انبارداری، توزیع و مدیریت داده را در یک ساختار هماهنگ و هوشمند کنار هم قرار می دهد تا گلوگاه ها حذف، هزینه ها کاهش و سرعت و کیفیت خدمات ارتقا یابد. هلدینگ دکا لجستیک با رویکرد ۳۶۰ درجه، همین مدل را در عمل پیاده می کند. در این گفت وگویی که تین نیوز در حاشیه ششمین نمایشگاه حمل ونقل و لجستیک با هومن پشنگیان، مدیرعامل دکا داشت وی از طرح ها، چالش ها و افق پیش روی این هلدینگ می گوید.
آقای پشنگیان، چشم انداز پنج ساله هلدینگ دکا چیست؟
دکا با هدف ایجاد زنجیره ارزش کامل لجستیک شکل گرفت و خدمات ۳۶۰ درجه ای در حوزه های مختلف ارائه می دهد. با توجه به موقعیت کم نظیر ایران در کریدورهای بین المللی و ظرفیت ترانزیت، هنوز فضای زیادی برای سرمایه گذاری و توسعه وجود دارد. هدف ما تبدیل شدن به یکی از بازیگران اصلی لجستیک کشور در بلندمدت است.
مهم ترین پروژه هایی که در حال اجرا دارید چیست؟
ورود به حوزه خط کشتیرانی و بخش NV OCC در صدر اولویت هاست، هرچند به دلیل تحریم ها پیچیدگی زیادی دارد. همچنین جدی روی حمل ونقل زمینی بین المللی برای حل مشکلات صادرات جاده ای کار می کنیم. در بخش ریلی، مطالعات اولیه انجام شده و امیدواریم سال آینده این خدمت را نیز به پکیج خود بیفزاییم.
دیجیتال سازی و هوشمندسازی چه جایگاهی در برنامه های شما دارد؟
هوشمندسازی، اجتناب ناپذیر است. «بازارگاه» را ایجاد کردیم تا اتصال رانندگان و صاحبان بار ساده تر شود. اما باید موازی کاری ها کاهش یابد تا بهره وری ارتقا پیدا کند.
در حوزه اشتغال چه دستاوردی داشتید؟
اکنون ۱۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و بیش از ۵۰۰۰ نفر غیرمستقیم با ما همکاری دارند. کمبود نیروی متخصص همچنان دغدغه اصلی ما و دیگر فعالان این صنعت است.
تأمین مالی پروژه ها را چگونه انجام می دهید؟
بخشی از ناوگان زمینی را با همکاری خودروسازان و لیزینگ تأمین کردیم. در سایر حوزه ها در حال طراحی مدل های تشویقی برای جذب سرمایه گذار و اجرای الگوهای نوین سرمایه گذاری لجستیک هستیم.
ارتباط شما با شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها چگونه است؟
با دانشگاه علم و صنعت برای راه اندازی اولین «کارخانه نوآوری لجستیک» همکاری داریم تا پلی میان علم و صنعت ایجاد کنیم و استارت آپ های پیشرو را جذب کنیم.
به نظر شما بزرگ ترین چالش لجستیک ایران چیست؟
نبود متولی واحد. امروز برای یک پروژه معمولی باید از چهار وزارتخانه مجوز بگیریم. ایجاد «وزارتخانه لجستیک» می تواند سرعت تصمیم گیری ها را متناسب با نیاز این صنعت بالا ببرد.
ارزیابی شما از ششمین نمایشگاه حمل ونقل و لجستیک چیست؟
برخلاف پیش بینی اولیه، استقبال چشمگیر بود. آینده را در برگزاری یک نمایشگاه واحد و قدرتمند برای همه شاخه های لجستیک می بینم.
برنامه ای برای ورود به حمل ونقل دریایی دارید؟
بله، ما قصد ورود به عنوان پورت اپراتور، ارائه خدمات بندری، حوزه NV OCC و مالکیت کشتی را داریم. سه پروژه اصلی تعریف شده که امیدوارم تا پایان ۱۴۰۴ اجرایی شود، هرچند بحران انرژی و شرایط اقتصادی موانعی ایجاد کرده است.