| کد خبر: 258842 |

یکپارچه‌ سازی اسناد حمل بار از مزایای ایجاد مراکز لجستیک است

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از مزایای ایجاد مراکز لجستیک، یکپارچه سازی فرآیندها، سامانه های اطلاعاتی و اسناد حمل بار است.

تین نیوز

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از مزایای ایجاد مراکز لجستیک، یکپارچه سازی فرآیندها، سامانه های اطلاعاتی و اسناد حمل بار است.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: لجستیک به واسطه تنوع بازیگران و ذینفعان، مجموعه ای بسیار پیچیده و در هم تنیده از فرایندها، اطلاعات و اسناد است. از طرفی شناخت همه بازیگران، فرایندهای موجود، اسناد مورد استفاده، اطلاعات مورد تبادل و پردازش هایی که روی هر یک صورت می گیرد نیازمند یک نگاه کلان نگر همراه با توجه کافی به جزئیات است.

وی توضیح داد: سامانه های اطلاعاتی یک علم کاربردی است که اطلاعات را مدیریت می کنند. این سامانه یک حوزه تخصصی در لجستیک است که می تواند به مدیریت کار و داده ها در سازمان ها کمک کند و عمدتا شامل هماهنگی تقاضا، عرضه، جابه جایی و کنترل مواد یا کالاهای نهایی است. در این راستا استفاده از روش های تحلیل فرآیند کسب و کار برای مدل سازی فرآیندهای لجستیک و جریان های اطلاعاتی، موجب درک روابط اطلاعاتی بین عوامل دخیل در لجستیک می شود.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: استفاده از سامانه های اطلاعاتی لجستیک منجر به شناسایی فعالیت های بدون ارزش و خروج آن ها از سیستم می شود، که کاهش هزینه سرمایه گذاری از جمله نتایج آن است.

افندی زاده همچنین مطرح کرد: به عنوان نمونه یکی از مشکلات حمل ونقل ترکیبی، عدم تبادل اطلاعات بین دو شیوه ریلی و جاده ای است. در حال حاضر اسناد حمل و اطلاعات بارنامه حمل ریلی و جاده ای جداگانه تهیه می شود و در نتیجه حمل ونقل یکپارچه به شکل ترکیبی شکل نمی گیرد. در دنیا استانداردهایی برای حمل ترکیبی مانند بارنامه سراسری وجود دارد که مبدا اولیه و مقصد نهایی کالا را مشخص می کند و مهم نیست که از چند شیوه حمل ونقلی در رسیدن بار به مقصد نهایی استفاده شده است. در حال حاضر در ایران زیرساخت های اطلاعاتی و حقوقی مناسب برای بارنامه سراسری وجود ندارد و همین امر یکی از موانع اصلی شکل گیری حمل ترکیبی بوده است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: برای استفاده از مراکز لجستیک، یکی از پیش نیازهای اساسی وجود یک سامانه یکپارچه برای تبادل اطلاعات و مسئولیت های حقوقی حمل است که چارچوب قوانین بین المللی و فیاتا روش عملیاتی کردن این گام ها را نشان داده است.

وی اظهار کرد: مراکز لجستیک بدون سامانه های اطلاعاتی و سیستم حمل کانتینری و تجهیزات هوشمند، یک زیرساخت بلااستفاده خواهد بود و برای کاهش ضایعات بار، نیاز به تجهیزات لازم برای حمل ترکیبی مانند سامانه های اطلاعاتی برای کاهش زمان توقف کالا و شرکت های لجستیک برای بهینه سازی کل عملیات حمل کالا است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: دبیرخانه ستاد مراکز لجستیک کشور در نظر دارد با هدف ایجاد هماهنگی کافی و جلوگیری از موازی کاری و افزایش کارایی و بهره وری، فضای کسب و کار حوزه لجستیک، فرایندهای موجود، خلأها و نیازمندی ها را شناسایی کرده و با تعریف وضع مطلوب هر یک، با سیاست گذاری و برنامه ریزی فاصله میان وضع موجود و وضع مطلوب را کاهش دهد.

علاوه بر این انتظار می رود با شناسایی و تعیین اطلاعات و موجودیت های آماری تولیدشده و جذب شده در هر یک از بخش های درگیر در حوزه لجستیک در وضع موجود و وضع مطلوب، سامانه های یکپارچه اطلاعاتی قابل دسترس با هدف یکپارچگی و هماهنگی جریان اطلاعات در حوزه لجستیک از سوی همه بازیگران ایجاد شود تا علاوه بر افزایش بهره وری و چابکی سیستم، امکان برنامه ریزی دقیق و مؤثر برای یک لجستیک منسجم فراهم شود. امید می رود با انجام گام های فوق الذکر و احداث مراکز لجستیک در کشور، موضوع مهم یکپارچه سازی فرایندها و سامانه های اطلاعاتی تحقق یابد.
 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.