| کد خبر ۳۰۴۸۴۴
کپی شد

مونوریل قم از ابتدا فاقد توجیه اقتصادی بود

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه های عمرانی حمل ونقل این استان، گفت: طرح مونوریل قم از ابتدا بدون مطالعات کافی آغاز شد و هیچ توجیه اقتصادی نداشت، به همین دلیل پس از حدود ۱۵ سال تنها ستون های نیمه کاره آن در ورودی شهر باقی مانده است.

مونوریل قم از ابتدا فاقد توجیه اقتصادی بود
تین نیوز |

 

 نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه های عمرانی حمل ونقل این استان، گفت: طرح مونوریل قم از ابتدا بدون مطالعات کافی آغاز شد و هیچ توجیه اقتصادی نداشت، به همین دلیل پس از حدود ۱۵ سال تنها ستون های نیمه کاره آن در ورودی شهر باقی مانده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، محمد منان رییسی در گفت وگویی  افزود: در آخرین سفر شهید آیت الله رییسی به قم مقرر شد دولت چهار هزار میلیارد تومان و شهرداری سه هزار میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه اختصاص دهند.

وی اضافه کرد: با این حال حتی رییس جمهور وقت نیز به نبود توجیه اقتصادی آن اذعان داشت.

به گفته وی، هرچند تکمیل مونوریل صرفه اقتصادی ندارد، اما به دلیل تبعات اجتماعی و ذهنیت منفی عمومی، تصمیم گرفته شده اجرای آن ادامه یابد؛ جمع آوری کامل سازه ها نیز حدود ۲ هزار میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.

اجرای طرح مونوریل قم از سال ۱۳۸۹ در بستر رودخانه قمرود شهر قم آغاز شد که مرحله نخست این طرح از پارک سوار شمالی تا مصلای قدس است. در طول مسیر ۶.۸ کیلومتری مرحله نخست طرح مونوریل قم، هشت ایستگاه از جمله ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی، شهید مطهری، حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مصلای قدس در نظر گرفته شده است.

خط یک متروی قم به طول ۱۴.۸ کیلومتر و ۱۴ ایستگاه عبوری در حال احداث است. فاز نخست خط یک مترو قم در قالب ۶ ایستگاه حدفاصل قلعه کامکار تا میدان مطهری قرار دارد.

وضعیت متروی قم

رییسی درباره متروی قم گفت: این پروژه شامل ۲ خط «ای» و «بی» است که خط «ای» آن تقریبا به اتمام رسیده و تنها تامین واگن ها باقی مانده است.

وی از پیشرفت ۴۰ درصدی ساخت داخلی واگن ها خبر داد و گفت: نخستین تست گرم خط «ای» تا پایان امسال یا نهایتا ظرف یک سال آینده آغاز خواهد شد.

خط یک متروی قم به طول ۱۴.۸ کیلومتر و ۱۴ ایستگاه عبوری در حال احداث است. فاز نخست خط یک مترو قم در قالب ۶ ایستگاه حدفاصل قلعه کامکار تا میدان مطهری قرار دارد.

همچنین خط ۲ مترو نیز به طول ۲۸ کیلومتر از اراضی ۵۶۰ هکتاری طرح نهضت ملی مسکن در شهرک پردیسان آغاز و در محدوده میدان ۷۲ تن و بلوار شهید خداکرم به پایان می رسد.

فرودگاه قم تا پایان دولت

وی در ادامه با اشاره به عملیات احداث فرودگاه قم، تصریح کرد: هم اکنون باند این فرودگاه با عرض ۶۰ متر و طول ۳ تا ۴ کیلومتر توسط بنیاد مسکن در حال اجراست و تا پایان دولت فعلی به بهره برداری خواهد رسید.

نماینده قم تاکید کرد: این فرودگاه با توجه به جمعیت بالای زائران و پروازهایی مانند قم–نجف، برخلاف بسیاری از فرودگاه ها زیان ده نخواهد بود.

عملیات اجرایی احداث فرودگاه قم نخستین بار در سال ۱۳۸۹ آغاز شد. در آن زمان، این طرح به عنوان یکی از پروژه های مهم ملی با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاری شرکت ارم کیش کلید خورد. اما به دلیل اختلافات حقوقی و مشکلات قانونی میان سرمایه گذار و دولت، پروژه از سال ۱۳۹۲ به حالت تعلیق درآمد و نزدیک به ۱۴ سال در رکود ماند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.

  • ناشناس پاسخ

    انشالله روزی برسد هر ایرانی یک فرودگاه اختصاصی داشته باشد!