شیراز ۴ پارکینگ بزرگ و دوربین هوشمند را هاندازی می کند
معاون شهرداری شیراز از افتتاح ۴ پارکینگ جدید با ظرفیت بیش از ۳۵۰۰ خودرو و توسعه سامانه های هوشمند کنترل ترافیک خبر داد.
شهرداری شیراز با افتتاح پارکینگ های جدید و استفاده از دوربین های هوشمند، گامی بزرگ در مدیریت ترافیک و کاهش پارک غیرمجاز برداشته است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، محمد فرخ زاده امروز یکم آذر در نشست خبری با خبرنگاران با تاکید بر اینکه در این کلان شهر کمبود پارکینگ وجود ندارد، گفت: بسیاری از پارکینگ ها از طبقه دو به بعد خالی است و پلیس باید خودروها را به سمت این پارکینگ ها هدایت کند، مانند پارکینگ مجموعه تجاری تندیس.
فرخ زاده یادآور شد: حجم زیادی نامه دریافت شده که پارکینگ ها به دستگاه های مختلف اختصاص یابد، در حالی که این پارکینگ ها متعلق به مردم است و شهرداری تاکنون در این زمینه مقاومت کرده است.
وی از راه اندازی خانه خلاق و مرکز نوآوری در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: این مرکز در خدمت شتاب دهنده ها و سازمان های مردم نهاد قرار خواهد گرفت و جزو اولین ها در کشور خواهد بود.
معاون شهردار شیراز از تحول دیجیتال و بهره گیری از هوش مصنوعی در دوربین های ثبت تخلف سخن گفت و افزود این موضوع در دستور کار جدی معاونت قرار دارد.
فرخ زاده تصریح کرد: طی سه تا چهار ماه گذشته ارتباط با مجموعه های دانشگاهی تقویت شده و تفاهم نامه هایی با بنیاد ملی نخبگان، دانشگاه صنعتی شیراز و نظام مهندسی فارس منعقد شده است.
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری شیراز گفت: استفاده از مجموعه های مردم نهاد برای پویش های کاربردی و فرهنگ سازی حوزه ترافیک نیز از دیگر اقدامات شاخص معاونت است.
وی درباره اقتصاد حمل و نقل بیان کرد: با بهره برداری از ابنیه موجود، هزینه های نگهداری زیادی تحمیل می شود و تلاش برای ایجاد منابع پایدار و تمرکز بر سرمایه گذاری ها در دستور کار قرار دارد.
فرخ زاده به ساماندهی شرکت های حمل و نقل در حوزه بار و مسافر اشاره و خاطرنشان کرد: که لوایح مربوطه در کمیسیون های مختلف شورای شهر در حال بررسی است.
وی همچنین درباره ایمنی شهری گفت: کارگروهی برای تحلیل و علت یابی تصادفات و ارائه راهکارهای کاهش تشکیل شده است و اصلاحات هندسی در مراکز پرتصادف در دست بررسی است.
معاون شهردار شیراز به تلاش برای احیای دوچرخه های اشتراکی اشاره کرد و یادآور شد: رفع مشکلات حقوقی و بازگرداندن دوچرخه ها به خیابان ها در حال پیگیری است تا به عنوان یک مد واقعی حمل و نقلی نه فانتزی به تسهیل ترافیک کمک کند.
فرخ زاده به سامانه پرداخت الکترونیک (سی پی) اشاره کرد و گفت: این طرح مانع پارک غیرمجاز در سطح خیابان خواهد شد.
وی به پروژه های تسهیل گری از جمله دورگرد میثم در کمربندی اشاره کرد که طی سه ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.
معاون شهردار شیراز با اشاره به تمرکز ویژه روی فاز یک خط ۲ مترو گفت: در صورت اضافه شدن یک رام قطار، تسهیل در جابجایی مسافر مشاهده خواهد شد و از بهره برداری ایستگاه استقلال خط ۲ در دی ماه خبر داد.
فرخ زاده اظهارداشت: همچنین اجرای آزادراه محور شمال شرق با همکاری شهرداری، دولت و بخش خصوصی در دست پیگیری است و فرایند اداری آن در حال انجام است.
فرخ زاده اضافه کرد: در حوزه تجهیز ناوگان اتوبوسرانی نیز در تلاش هستند تا تعدادی اتوبوس از محل اوراق مشارکت خریداری شود.
وی درباره ویژه برنامه های هفته حمل و نقل از ۸ آذر خبر داد که شامل بهره برداری از ایستگاه های مترو، کوهپیمایی، تقدیر از دست اندرکاران حوزه ترافیک، تجلیل از فعالان حوزه حمل و نقل، یادبود قربانیان تصادفات و جشنواره های مختلف خواهد بود.
وی تاکید کرد: باید به طرح های تفضیلی دقت شود و بارگذاری ها بر اساس آن ها انجام گیرد.
فرخ زاده با بیان اینکه پروژه ناظر تقاطع نیز در هفته حمل و نقل به بهره برداری خواهد رسید، گفت: درباره تاکسی های اینترنتی (اسنپ) مجلس مصوب کرده که نظارت بر این تاکسی ها به عهده شهرداری ها گذاشته شود، هرچند برخی در تهران تلاش دارند ابلاغ آن را به تعویق بیندازند.
وی با تصریح بر موافقت با اصل انسان محوری در شهر گفت: باید به تردد ایمن مردم توجه کنیم و تصمیمات شهری مبتنی بر نیازهای شهروندان باشد.
۴۹۵ دوربین نظارتی و ۱۷۱ دوربین پلاک خوان در شیراز فعال است
مدیر کنترل و ترافیک حوزه معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز در ادامه با ارائه توضیحات جامع درباره وضعیت نظارت هوشمند گفت: هم اکنون ۴۹۵ دوربین نظارتی و ۱۷۱ دوربین پلاک خوان در شیراز فعال است و این تعداد به طور مستمر در حال افزایش است.
سعید حیدری افزود: با توسعه محورهای جدید شهری، نیاز به نصب دوربین های جدید افزایش یافته و نمونه آن بلوار حائری است که بزودی تحت پوشش کامل قرار می گیرد.
حیدری تاکید کرد: دوربین های پلاک خوان در سه محدوده مهم شهر فعالیت می کنند و کنترل محدوده معاینه فنی، کنترل زمان و مکان حمل بار و اجرای طرح های مرتبط را مدیریت می کنند.
مدیر کنترل و ترافیک شهرداری شیراز ادامه داد: زیرساخت پروژه های کنترل زمان و مکان تردد بار و همچنین طرح زوج و فرد تکمیل شده و بخش های باقی مانده در آستانه بهره برداری است.
حیدری درباره دوربین های ثبت تخلف سرعت گفت: همه دوربین های سرعت در شریان های اصلی شهر، علاوه بر ثبت سرعت لحظه ای، سرعت متوسط بین دو دوربین را نیز محاسبه می کنند. بسیاری از رانندگان تصور می کنند کاهش سرعت هنگام عبور از مقابل دوربین کافی است، اما تخلف سرعت متوسط نیز به طور کامل ثبت می شود.
مدیر کنترل و ترافیک شهرداری شیراز اضافه کرد: بلوار رحمت و بزرگراه چمران محورهایی هستند که رعایت سرعت در آن ها افزایش یافته، اما برخی شریان ها مانند دکتر حسابی و بلوار مهندسین هنوز نیاز به اطلاع رسانی بیشتر دارند.
وی همچنین گفت: پروژه های «کامیون ممنوع»، «خط ویژه» و «ناظر تردد» در حال اجرا هستند و دوربین های ورودی شهر در ساعات غیرمجاز تردد کامیون ها را ثبت می کنند. خط ویژه در تمام ساعات شبانه روز فعال است و عبور غیرمجاز خودروهای فاقد مجوز به صورت سیستمی ثبت می شود.
مدیر کنترل و ترافیک شهرداری شیراز یادآور شد: سامانه ناظر تخلفات چراغ قرمز و توقف روی خط عابرپیاده نیز به زودی تکمیل و بهره برداری خواهد شد.
حیدری طرح های کنترل پارک شامل پارک ممنوع و پارک دوبل را از برنامه های مهم شهر دانست و افزود: از ۴۹۵ دوربین نظارتی، بخشی به کمک هوش مصنوعی تخلفات پارک ممنوع و توقف های غیرمجاز را پایش می کنند و ۱۰۰ نقطه حساس برای اجرای این طرح ها تعیین شده است.
وی درباره بازگشت جرایم به شهرداری با اشاره به اینکه این موضوع سال ها در حال پیگیری است و مسائل مالی آن در دست بررسی است، گفت: شهر نسبت به گذشته با رشد چشمگیر خودرو مواجه شده اما شهروندان انتظار دارند ترافیک مانند گذشته روان باشد.
حیدری درباره طرح های گذشته برای ساماندهی خیابان ملاصدراگفت: محدودیت ها از جمله تردد دانشگاه و درخواست دستگاه ها مانع اجرای برخی اقدامات شده و بستن برخی دوربرگردان ها می توانست بخشی از مشکل را حل کند اما فشارهای بیرونی مانع اجرای کامل شد.