| کد خبر: 193923 |

برجام از روز امضا پشتوانه مقاومت شد

وزیر خارجه گفت: نمی‌دانم برخی چطور می‌توانند ادعای ولایتمداری کنند و همزمان توهین کنند.

تین نیوز

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه در «روز خبرنگار» با برگزاری یک نشست خبری پس از چند سال سنت‌شکنی کرد. میزبانی وزیر خارجه از اهالی رسانه‌های داخلی و خارجی در حالی صورت گرفت که کمتر از 10 روز از قرار گرفتن نام وزیر خارجه در لیست تحریم خزانه‌داری امریکا می‌گذرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، همین مساله بر رونق نخستین نشست خبری وزیر خارجه در چند سال گذشته افزود و البته 90 درصد از سوال‌ها از وزیر خارجه نیز درباره تحریم وی، مذاکره با امریکا و فرجام برجام بود. ظریف در ابتدای این نشست «روز خبرنگار» را تبریک گفته و برای شفای عاجل چند خبرنگار در بستر بیماری دعا کرد.

پاسخ‌های محمدجواد ظریف به خبرنگاران صریح و گاه تند و تیز بود و چند جمله به شاه‌بیت کلیدی این نشست خبری تبدیل شدند.

وی در مدت زمان قریب به یک ساعت و نیم به پرسش‌هایی پاسخ داد که خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی مدت‌ها برای طرح آن‌ها با وزیر خارجه انتظار کشیده بودند. وزیرخارجه دولت‌های یازدهم و دوازدهم برای چندمین بار تاکید کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 کاندیدا نخواهد شد و به شوخی گفت، حاضر است امضای محضری هم در این رابطه بدهد. وی در پاسخ به اصلی‌ترین رسانه منتقدش در 6 سال گذشته یعنی روزنامه کیهان اعلام کرد که برجام را با پشتوانه رهبری و مردم امضا کرده و اگر باز هم به عقب بازگردد همین کار را تکرار می‌کند.

وی در پاسخ به چند پرسش متفاوت اعلام کرد که مذاکره با امریکا در مقطع فعلی به صلاح نیست و در پاسخ به «اعتماد» تاکید کرد که نظراتش را در دیدار با رهبر به صراحت بیان می‌کند و رهبری نیز اصرار دارند که فردی در حضور ایشان خودسانسوری نکند.

واشنگتن می‌گوید اگر نان می‌خواهید باید سیاست‌های خود را تغییر بدهید

«تروریسم اقتصادی» کلید واژه‌ای است که محمدجواد ظریف پس از بازگشت تحریم‌های هسته‌ای علیه کشورمان برای توصیف جنگ اقتصادی که دولت دونالد ترامپ علیه ایران به راه انداخته از آن استفاده کرد. وزیر خارجه کشورمان در نشست خبری روز گذشته نیز بحث خود را حول محور همین کلیدواژه آغاز کرده و گفت: امروز شاهد دو گفتمان در عرصه بین‌المللی هستیم که اتفاقا بیش از هر زمان دیگری این دو گفتمان روبه‌روی هم قرار گرفته‌اند. یکی گفتمان گفت‌وگو، صلح، حمایت از مقررات بین‌المللی، تلاش برای چندجانبه‌گرایی و دیگری گفتمان زورگویی، قانون‌شکنی و تروریسم.

تروریسم اقتصادی یعنی اینکه مردم عادی را هدف قرار بدهید به امید اینکه سیاست‌های شما را اعمال کنند. دولت امریکا رسما اعلام می‌کند که اگر مردم ایران می‌خواهند نان بخورند باید سیاست‌هایشان را عوض کنند. این یعنی تروریسم اقتصادی. یعنی نان مردم را به سیاست گره می‌زنند. یعنی تلاش کردن برای کشتن و گرسنه نگهداشتن مردم و تلاش برای محروم کردن بیماران از داروهایی که هنوز ما به برکت تولید داخلی نتوانستیم در یک حوزه‌های محدودی به آن‌ها دست پیدا کنیم.

امریکا ناتوان از ائتلاف‌سازی

ظریف در ادامه گفت: گفتمان خصومت و یک‌جانبه‌گرایی، حذف و قانون‌گریزی که در کاخ سفید متبلور شده و «تیم بی» امروز در دنیا شرارت به پا می‌کند و گفتمان گفت‌وگو، صلح، رعایت قانون، فراگیری، همکاری، همدلی و همراهی گفتمانی است که ایران مطرح کرده و به همین خاطر است که امروز ایالات متحده امریکا در دنیا تنهاست و حتی در حوزه‌هایی که برای دیگران نقش ابرقدرتی دارد مثل حوزه نظامی نمی‌تواند، ایجاد اختلاف کند.

کشورها یکی پس از دیگری با وجود ارتباطات خوبی که با امریکا دارند، خجالت می‌کشند اسمشان در یک فهرست همراه ایالات متحده باشد. چنین وضعیتی را دولت امریکا با قانون‌گریزی و قانون‌شکنی و اقدامات خلاف رفتار انسانی و جلوگیری از دستیابی مردم به غذا و دارو و ایجاد تنش و فتنه و بحران برای خودش ایجاد کرده است.

امریکا برنده کدام جنگ بوده است؟

دونالد ترامپ چندی پیش در توییترش نوشته بود که ایران در طول تاریخ هیچ جنگی را نبرده اما هیچ مذاکره‌ای را هم نباخته است. ظریف در ادامه سخنانش طعنه‌ای به این ادعای رییس‌جمهور امریکا هم زد و گفت: امریکایی‌ها با ایجاد فتنه، تنش و بحران هر جا قدم گذاشتند از افغانستان که پس از 18 سال با طالبان مذاکره می‌کنند و با خفت از افغانستان خارج می‌شوند تا عراق که نتیجه حضورشان در عراق ایجاد داعش بود، تا سوریه که جز بدبختی برای خودشان و منطقه ایجاد نکردند، تا خلیج فارس که هر بار به آن قدم گذاشتند فقط جنایت صورت دادند که بدترین آنها کشتار 290 انسان بی‌گناه در حمله به هواپیمای ایرباس ایران بود. امریکایی‌ها هر جا رفتند جز خفت ندیدند. امریکا که اینقدر به جنگ‌طلبی می‌نازد از ویتنام تاکنون کدام جنگ را برنده شده است، جز گرانادا؟

با مردم امریکا درگیری نداریم

وزیر خارجه در ادامه با اشاره به حادثه تیراندازی اخیر در تگزاس امریکا گفت: گفتمان سلطه، ابرقدرت و زورگویی دوره‌اش تمام شده است. ما با مردم امریکا درگیری نداریم. بسیار متاسف شدیم که مردم بی‌گناه امریکا گرفتار فرهنگ هفت‌تیرکشی، قلدری، زورمداری و تقدیس خشونت شده‌اند. فرهنگی که خشونت و کشتن مردم بی‌گناه را تقدیس می‌کند و از جنگ به عنوان گزینه روی میز صحبت می‌کند، این فرهنگ موفقی نیست.

در دنیای امروز ما این گفتمان نمی‌تواند تاب بیاورد به همین خاطر مجبورند به تروریسم اقتصادی رو بیاورند و مجبورند تحریم کنند. به همین خاطر مجبورند مسوولان کشور، رهبری معظم انقلاب و خدمتگزار کوچکی مثل وزیر خارجه را تحریم کنند. تحریم وزیر خارجه یعنی شکست در دیپلماسی و مخالفت با گفت‌وگو.

می‌گویند چرا موشک ایرانی ساختید؟

رییس دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه ما طرفدار روابط سالم و مبتنی بر منافع متقابل و مشترک با همه کشورها هستیم، گفت: مبنای کار ما پیروی از دیگران نیست. امنیت خودمان را نخریده‌ و نخواهیم خرید. امنیت ما قابل خرید و فروش نیست چون از مردم ما نشات گرفته است. پیشرفت‌مان را هیچ‌وقت نخریده و نخواهیم خرید چراکه پیشرفت ما از مردم ما نشات می‌گیرد. هر قدر بر ما فشار آوردند و هر قدر تحریم کردند با اتکا به مردم خودمان پیشرفت کردیم.

ظریف در ادامه به چند نمونه تاریخی اشاره کرده و افزود: در دوران جنگ تحمیلی هر چه کردیم و هر چه خواستیم به ما سلاح ندادند. یک سازوکار بین‌المللی ایجاد کردند که مانع فروش سلاح به ایران شوند. ما را از ابتدایی‌ترین ابزار دفاع از مردم خودمان محروم کردند در مقابل آن شوروی آن زمان به عراق میگ داد، فرانسه اگزوسه داد.

امریکا هواپیماهای آواکس خود را به عربستان فرستاد و تمام اطلاعات مناطق جنگی و جبهه‌های ما را در اختیار عراق قرار داد. انگلیس تانک‌های چیفتن را فرستاد، آلمان سلاح شیمیایی در اختیار صدام قرار داد ولی هیچ‌کس به ما ابزار دفاعی نداد.

ولی آن جنگ را به لطف خدا و تکیه بر مردم از سر گذراندیم. آنهایی که فکر می‌کردند، جمهوری اسلامی ظرف یک هفته نابود خواهد شد، کجا هستند و صدام کجاست؟ ما روی پای خود ایستادیم و امکانات دفاعی و موشک‌های خود را ساختیم و توانستیم پهپاد امریکایی را با موشک تمام ساخت ایران سرنگون کنیم. حالا می‌گویند چرا ساختید؟ برای اینکه شما نمی‌توانید مانع پیشرفت ما شوید و با تحریم نمی‌توانید جلوی ایرانی را بگیرید.

در مرحله دوم آمدند یک نیروگاه هسته‌ای و راکتور تحقیقاتی هسته‌ای در دهه 50 میلادی برای ایران ساختند بعد گفتند سوختش را نمی‌دهیم بعد مانع شدند دیگران سوختش را بدهند، خیال کردند ما می‌گوییم نیروگاه و راکتور را می‌بندیم، چون شما اجازه نداده بودید. ولی ما خودمان راکتور و سوخت نیروگاه را ساختیم. بعد گفتند چرا سوخت 20 درصد را ساختید؟

ظریف خطاب به امریکایی‌ها: ایران را با نوکران خود اشتباه گرفتید

وزیر خارجه در ادامه با مخاطب قرار دادن ساکنان کاخ سفید گفت: شما ایران را با نوکران خود اشتباه گرفتید که از شما امنیت می‌خرند و هر جور شما بفرمایید، گوش به فرمان هستند. ایران جنس دیگری است. ایران بر 7 هزار سال تمدن استوار است.

دوران امپراتوری ایران چندین برابر کل عمر امریکاست. برای ما این دولت امریکا گذراست. می‌دانیم همانطور که امپراتوری ایران پایان یافت، هر امپراتوری دیگری نیز پایان می‌یابد. ممکن است شما برای برخی خدا باشید ولی برای ایران هیچگاه. این‌ بار هم به لطف خدا فشارهای شما را با پیشرفت، تکیه بر توان ملی، اقتصاد مقاومتی، روابط با کشورهای دوست و اتکا به مردم خود جبران می‌کنیم.

ظریف در ادامه با اشاره به این‌که ما پشت مردم قایم نمی‌شویم، افزود: حمایت از حقوق مردم وظیفه انسانی، اخلاقی و امنیت ملی است و ما از مردم خود شرمنده هستیم و به آنها بدهکاریم. مردم ولی‌نعمت ما هستند و ما صاحب اختیار مردم نیستیم.

پیشنهاد راند پال را نپذیرفتم و تحریم شدم

وزیر خارجه در بخش پرسش و پاسخ در پاسخ به سوالی درباره جزییات دیدار با راند پال، سناتور جمهوری‌خواه امریکایی گفت: درباره آنچه در مذاکرات اتفاق افتاده، مطلبی را مطرح نمی‌کنم ولی در سفرم به نیویورک به من گفته شد که ظرف دو هفته تحریم خواهم شد، مگر اینکه آن پیشنهاد (راند پال) را بپذیرم که بحمدالله نپذیرفتم و تحریم شدم.

قبل از من رهبری را تحریم کردند

محمدجواد ظریف در پاسخ به سوالی درباره تحریمش و مطالب عنوان شده در این خصوص که امریکا می‌خواهد با رهبر انقلاب مذاکره کند، گفت: اولا ترامپ قبل از من مقام معظم رهبری را تحریم کرد لذا این حرف بی‌اساس است. برخی در امریکا حرف‌های بزرگ‌تر از دهانشان را بیان کردند.

در ایران سیاست خارجی یک پروسه تصمیم‌گیری جمعی است و بنده به عنوان خدمتگزار کوچک در این روند حضور دارم ولی هیچ‌کس در این روند به تنهایی تصمیم نمی‌گیرد و همه در این روند مشارکت می‌کنند و من این افتخار را دارم که قسمتی از این تصمیم‌گیری باشم.

1400 منزل تشریف دارم یا دانشگاه

وی درباره اینکه برخی می‌گویند شما برای انتخابات ریاست‌جمهوری آماده می‌شوید، گفت: می‌خواهید برویم محضر و من سند امضا کنم، باور کنید همین کاری که الان دارم چون احساس وظیفه می‌کنم که این کار را بلدم و باید انجام دهم، دارم انجام می‌دهم.

من الان در برابر تمام جهان اعلام می‌کنم من آن کار (ریاست‌جمهوری) را بلد نیستم لذا دنبال آن کار نیستم. همین کار را که بلدم اگر بگذارند. نگران 1400 نباشید. بگذارید کاری که بلدم انجام دهم. به خاطر نگرانی از 1400 مانع کار فعلی ما نشوید. مخلص شما هم هستیم. 1400 ما منزل تشریف داریم یا دانشگاه.

امریکا نمی‌تواند هم آتش ‌افروز هم آتش‌ نشان باشد

وزیر خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه فایننشال تایمز مبنی بر اینکه ایران در چه شرایطی نفتکش «استنا ایمپرو» را رفع توقیف خواهد کرد و اینکه آیا فکر می‌کنید اگر ائتلاف نظامی بین‌المللی در خلیج فارس ایجاد شود، ممکن است باعث درگیری نظامی شود؟ گفت: ائتلاف بین‌المللی برای چه می‌خواهد شکل بگیرد؟ امریکا مسوول تنش در خلیج فارس و دنیاست.

کسی که آتش‌‌افروز است نمی‌تواند آتش‌نشان باشد. امریکا آتش‌افروز است و کافی است آتش‌افروزی‌اش را متوقف کند همه ‌چیز خوب می‌شود. امریکا هر وقت به خلیج فارس آمده جز خشونت و جنگ و آدمکشی نتیجه‌ای به بار نیاورده است. ترامپ می‌گوید 7 تریلیون دلار در منطقه هزینه کردیم و جز بدبختی برای خود و منطقه چیزی به بار نیاوردیم.

امریکایی‌ها چندین بار تجربه‌های غلط گذشته را تکرار کردند و ظاهرش این است که آن ضرب‌المثل چینی را نمی‌فهمند که آدم عاقل از یک سوراخ 2 بار گزیده نمی‌شود. مثل اینکه یا عقلشان مشکل دارد یا باید چند بار گزیده شوند تا متوجه شوند این خسارتی که برای مردم امریکا با این سیاست‌ها به بار آوردند چقدر عظیم است.

توقیف نفتکش انگلیسی عمل متقابل نیست

ظریف در ادامه با بیان اینکه ما در خلیج فارس بزرگ‌ترین ساحل را داریم، گفت: نزدیک به 2 هزار کیلومتر ساحل در خلیج فارس داریم و حضور ما و عمان در تنگه هرمز و نزدیک به 1500 کیلومتر ساحل در دریای عمان داریم و دلیل دارد که اسم این مکان را خلیج فارس گذاشته‌اند نه خلیج مکزیک یا خلیج خوک‌ها.

ساحلش با ایران است و ما مسوول امنیت این منطقه هستیم. ما در اجرای وظیفه خود برای حفظ امنیت خلیج فارس بعضی اوقات از بعضی تخلفات و جرایم چشم‌پوشی می‌کردیم و اکنون دلیلی نمی‌بینیم که در مقابل انگلیس چشم‌پوشی کنیم. اقدام ما عمل متقابل نیست.

اقدام ما چشم‌پوشی نکردن از تخلفات است و الان کشتی انگلیسی به خاطر تخلفاتی که سازمان بنادر و دریانوردی ایران از آن شکایت کرده در دادگاه‌های ایرانی باید بررسی شود و اگر ضرورت داشته باشد و احساس کنیم، فایده‌ای دارد در بررسی کمک می‌کنیم که تسریع شود.

گام سوم برجامی در راه است

وزیر خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی درباره فرجام برجام گفت: اتحادیه اروپا از ابتدای خروج امریکا از برجام، تعهداتی را داده و تعهداتی هم در برجام وجود دارد و اگر امکانش باشد اینها اجرا شوند، امکان عبور از این مرحله وجود دارد و اگر این امکان نباشد، ایران برنامه خود را اعلام کرده و در چارچوب برجام است، 2 قدم برداشتیم و قدم سوم هم در راه است.

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر قرار باشد ایران گام سوم را بردارد چقدر به دوران پیش از برجام و فروپاشی برجام نزدیک‌تر خواهیم شد، گفت: برجام ظرفیت اقدام را در داخل خودش دارد. ما در داخل برجام اقدام می‌کنیم و الان بحث فروپاشی برجام مطرح نیست و اگر طرف مقابل نخواهد هزینه کند، موضوع جداگانه‌ای است و ما بر همان اساس عمل می‌کنیم.

امکان بازگشت به شرایط قبل از برجام وجود ندارد البته ما می‌توانیم برنامه هسته‌ای خود را بسیار گسترده‌تر از قبل از برجام پیش ببریم ولی طرف‌های مقابل هیچ‌وقت نخواهند توانست، اجماع امنیتی که قبل از برجام به ناحق علیه ایران ایجاد کرده بودند را دوباره ایجاد کنند. بازگشت به شرایط قبل از برجام غیرممکن است و استفاده از مکانیسم Snapback (ماشه) برای اروپایی‌ها غیرممکن است.

چون اقدام ایران خلاف برجام نیست در چارچوب برجام است و این اقدام به راحتی می‌تواند برگردد. نمی‌توانند اقدامی علیه ما در شورای امنیت انجام دهند مگر اینکه بخواهند بازی زور انجام دهند که بازی زور با بازی قانون 2 بازی کاملا متفاوت است.

از طرف مردم ایران صحبت می‌کنم پس تحریم شدم

ظریف در پاسخ به سوال دیگری درباره تحریمش گفت: اقدامی که امریکا صورت داد، نشانگر خصومت امریکا با ایران است چون هیچ بهانه‌ای برای تحریم من پیدا نکردند جز اینکه من نماینده مردم ایران هستم. تنها بهانه‌ای که برای تحریم بنده دارند این است که از طرف مردم ایران صحبت می‌کنم.

خطاب به امریکایی‌ها می‌گویم اگر صحبت من برای شما اینقدر گران تمام می‌شود، بگذارید دنیا بداند که شما چقدر با گفت‌وگو مخالف هستید. این نشان می‌دهد امریکا به دیپلماسی علاقه‌ای ندارد و برخی در امریکا با دیپلماسی دشمن هستند.

برجام چیز مقدسی نیست

وزیر خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون ترکیه در خصوص اینکه آیا گام سوم می‌تواند آخرین قدم باشد و بعد از خروج از برجام برنامه ایران چه خواهد بود؟ افزود: گام سوم نه آخرین قدم است و نه خروج از برجام، گام سوم در چارچوب برجام است. البته برجام چیز مقدسی نیست و اگر لازم باشد از برجام خارج می‌شویم.

فعلا نیازی نمی‌بینیم از برجام خارج شویم به خاطر اینکه برجام را به لطف خدا اینقدر دقیق مذاکره کردیم و این وضعیت را در برجام پیش‌بینی کردیم و امروز بر اساس آنچه پیش‌بینی کردیم که امریکا ممکن است بدعهدی کند، عمل می‌کنیم و امریکا خودش را از نعمت برجام محروم کرده و اروپا می‌تواند با اقدامات خود از برجام استفاده کنند.

آنهایی که مایلند فاتحه دیپلماسی را بخوانند باید خیلی منتظر بمانند

رییس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی تحریم شما را پایان مذاکره با غرب می‌دانند، عنوان کرد: دیپلماسی و مذاکره هیچگاه پایان نمی‌پذیرد. دیپلماسی یکی از ارکان ارتباطات بشری است و از ابتدا بوده و وجود خواهد داشت.

در جنگ هم دیپلماسی وجود دارد. دوستانی که مایلند فاتحه دیپلماسی را بخوانند باید خیلی منتظر بمانند، چه افرادی مثل بولتون که مدت‌هاست می‌خواهند فاتحه دیپماسی را بخوانند و چه کسانی که اینجا ممکن است به اشتباه چنین بخواهند باید صبر کنند. همه ما خواهیم رفت و دیپلماسی خواهد ماند.

اینستکس گام مقدماتی برای اجرای تعهدات

ظریف در پاسخ به سوالی درباره 11 تعهدی که اروپا به آنها عمل نکرده است، گفت: اروپایی‌ها در برجام تعهداتی دارند که در ضمیمه 2 برجام است و این تعهدات معطوف به اقدام نیست، معطوف به نتیجه است. آنها نمی‌توانند ادعا کنند که تحریم‌ها را در کتابچه‌هایمان برداشته‌ایم.

اروپایی‌ها باید شرایطی را فراهم کنند که شرکت‌هایشان در ایران کار کنند. تعهدات اروپایی‌ها حتی موکول به اجرای تعهدات امریکا نیست و عادی‌سازی روابط اقتصادی ایران با کشورهای اروپایی یکی از تعهدات اروپا در برجام است.

بعد از خروج امریکا از برجام که فهمیدند امریکا نیست 11 تعهد کردند و این تعهدات 3 بار در سطح وزرا تکرار و در سطح مدیران سیاسی چند بار مطرح کردند. اینها شامل فروش نفت ایران، همکاری در صنعت و... است و اینها را هنوز شروع نکرده‌اند و اینها تعهدات اروپا بعد از خروج امریکا از برجام است.

بیکار نیستیم که دوباره صدها ساعت مذاکره کنیم

وزیر خارجه در بیان دلایل عدم مذاکره با امریکا گفت: ما با امریکا مذاکره داشتیم. ما طولانی‌ترین مذاکرات تاریخ را با امریکا داشتیم. هیچگاه وزیر خارجه امریکا 17 روز متوالی برای مذاکره با یک وزیر خارجه خارج از امریکا نبوده است. هیچگاه وزیر خارجه امریکا 9 ساعت متوالی با یک وزیر خارجه دیگر در یک جلسه مذاکره نکرده است.

صدها ساعت مذاکره در سطح وزرا با امریکا داشتیم چه وزیر انرژی امریکا با آقای صالحی و چه بنده با آقای کری. اینکه گفته شود ما مخالف مذاکره هستیم این‌گونه نیست. ما مذاکره کردیم. اینکه بگوییم چون دولت امریکا عوض شده دوباره صدها ساعت مذاکره کنیم، اینگونه نیست. ممکن است آنها بیکار باشند ولی ما بیکار نیستیم، ما برای وقتمان ارزش قائلیم.

در امریکا انقلاب که نشده، یک انتخابات برگزار شده است. براساس حقوق بین‌الملل حتی انقلاب هم شده بود، دولت حاصل از انقلاب باید تعهدات اجرایی دولت قبلی را به ارث ببرد. نمی‌شود، گفت یک چیزی بوده در هوا و من زیرش می‌زنم.

امریکا هنوز از شورای امنیت خارج نشده است

به گزارش خبرگزاری فارس، رییس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: دولتی که نه به تعهد خودش، نه تعهد دنیا و نه تعهد بین‌المللی و نه تعهد شورای امنیتی که خودش عضو دایم آن است، پایبند است. امریکا هنوز از شورای امنیت بیرون نرفته البته من تعجب نمی‌کنم چون امریکا از همه ‌چیز از جمله یونسکو، شورای حقوق بشر و... بیرون رفته است و ان‌شاءالله این دولت از صحنه زمین هم بیرون برود. یک روز هم دیدیم از شورای امنیت بیرون رفت ولی الان عضو دایم شورای امنیت است.

امریکا با چه کسی می‌خواهد مذاکره کند؟

ظریف افزود: قطعنامه 2231 هنوز لغو نشده است. امریکا نمی‌تواند ادعایی کند. امریکا خودش از میز مذاکره کنار رفته است. امریکا وزیر خارجه یک کشوری که می‌خواهد با آن مذاکره کند، تحریم کرده است. امریکا بوده که بالاترین مقام جمهوری اسلامی یعنی مقام معظم رهبری مدظله‌العالی را تحریم کرده است، می‌خواهد با چه کسی مذاکره کند؟ ادعا می‌کنند می‌خواهیم با صاحبان قدرت مذاکره کنیم.

اختیار شما نیست، اختیار کشور است و کشور سازوکار دارد، شما که دروغگویی خود را با تحریم مقام معظم رهبری و وزیر خارجه ثابت کردید. با چه کسی می‌خواهید مذاکره کنید؟ ما از هیچ مذاکره‌ای کنار نرفتیم و شفاف هم می‌گوییم از میز مذاکره بیرون نرفتیم. 1+5 شد 1+4 به خاطر اینکه خودشان بیرون رفتند.

تا آوریل 2018 یعنی اسفند 1396 یعنی دو ماه قبل از خروج آنها از برجام برایان هوک در نشست‌های کمیسیون برجام حضور داشت. ما از پای میز مذاکره کنار رفتیم یا امریکا؟ امریکا می‌خواهد یکجانبه‌گرایی کند. کسی از امریکا نمی‌پذیرد که دنبال مذاکره است. علم مذاکره در دست و اختیار ماست. هیچ‌وقت علم مذاکره در دست امریکا نبوده و نخواهد بود.

با کسانی که می‌خواهند تفنگ روی سر مردم ایران بگذارند، مذاکره نمی‌کنیم

ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار سی.ان.ان گفت: اگر امریکا به دیپلماسی علاقه‌مند بود، میز مذاکره را ترک نمی‌کرد. امریکا فقط می‌خواهد قصد خود را بر مردم ایران تحمیل کند و پمپئو هم گفته آنقدر به ایران فشار می‌آوریم تا تسلیم شوند.

ما تروریسم اقتصادی را قبول نمی‌کنیم و با کسانی که تروریست اقتصادی هستند، وارد مذاکره نمی‌شویم. آنها باید تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران را متوقف کنند. ما آماده مذاکره با همسایگان و دوستان خود هستیم و به این استراتژی ادامه می‌دهیم ولی با کسانی که می‌خواهند تفنگ روی سر مردم ایران بگذارند، مذاکره نمی‌کنیم.

«تیم بی» ‌دروغ‌هایش را دایما تکرار می‌کند

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار العالم درباره به کار بردن واژه «تیم بی» و تفاوت دیدگاه ترامپ با «تیم بی» گفت: من نه ترامپ را از نزدیک دیدم و نه ملاقات داشتم. براساس آنچه شنیدم، برداشتم این است که ترامپ دنبال جنگ نیست ولی براساس اظهارات بولتون او همیشه عنوان کرده‌ دنبال جنگ است. بولتون و نتانیاهو بانی جنگ عراق هستند.

نتانیاهو هم سال‌هاست می‌گوید که ایران یک سال دیگر به بمب اتم می‌رسد. این افراد آنقدر بی‌حیا هستند که دروغشان را مرتب تکرار می‌کنند. 7 تریلیون دلار در منطقه هزینه کردند. ترامپ باید نگران باشد که آنها بتوانند سیاست خود را بر ترامپ تحمیل کنند و از قرائن برمی‌آید آنها هدفشان تغییر نکرده است.

برای نتانیاهو اهمیت ندارد چند صد هزار سرباز امریکایی کشته شود. حکام منطقه ما آمادگی دارند اهداف خودشان را به قیمت آخرین سرباز امریکایی به دست بیاورند. این سیاست‌ آنهاست و همیشه همین بوده است. مردم امریکا باید این سیاست‌ها را تشخیص بدهند. تصمیم بر تحریم من را زمانی گرفتند که «گروه بی» را مطرح کردم. این نشانگر آن است چقدر دردناک است که گفته می‌شود، سیاست‌های آنها در واشنگتن اتخاذ نمی‌شود.

ریزش در «گروه بی‌»

ظریف در ادامه گفت: از اعضای «گروه بی» دارد کم می‌شود. استقبال می‌کنیم کشورهای همسایه ما از این تیم خارج شوند و همسایگان ما بدانند سقف آهنین رژیم صهیونیستی نمی‌تواند شهرهای فلسطین اشغالی را در برابر مجاهدت‌های مردم غزه و لبنان محافظت کند. خوشحال می‌شویم از اعضای گروه بی‌ کم شود و خوشحال می‌شویم همسایگان ما با ما رابطه خوبی داشته باشند. آنها باید تصمیم بگیرند. وی خطاب به کشورهای همسایه گفت: سفره رابطه با ایران گسترده است و ایران به عنوان کشور بزرگ منطقه و برادر شماست. باید تصمیم بگیرید آیا می‌خواهید جنایت در یمن متوقف شود و منطقه روی آرامش ببیند؟

75 میلیارد دلار به صدام پول دادید که علیه ما به کار بگیرد همان موشک‌ها و تانک‌ها علیه کویت استفاده شد. فراموش نکنید، امنیت خریدنی نیست. امنیت را باید با همکاری با منطقه به دست آورد و ما این آمادگی را داریم. یا با هم امن هستیم یا با هم ناامن. امنیت جدایی‌پذیر نیست.

به کشتار مردم یمن پایان دهید

وزیر خارجه در ادامه با اشاره به قرار داشتن در ایام حج گفت: ما از همسایگان دعوت کردیم و باز هم دعوت می‌کنیم. در ایام حج هستیم و حج نماد وحدت مسلمین است. به جنگ و کشتار مردم یمن و منطقه پایان دهید. فشار بر مردم افغانستان، سوریه و لبنان را پایان بدهید. بیایید سر یک سفره امنیت جمعی بنشینید. دوست داریم که همسایگان ما از گروه شرارت خارج شوند.

این «گروه بی» گروه شرارت است و جز شرارت برای منطقه ما و دنیا چیزی ندارد. ما همواره آمادگی گفت‌وگو داشتیم و ایران و عراق و 6 کشور شورای همکاری خلیج فارس باید گفت‌وگو داشته باشند و پیمان عدم تعرض با هم امضا کنند.

اروپا گروگان تصمیم امریکاست

وزیر خارجه در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه چرا برخی شرکت‌های اروپایی که دولتی هستند هم از کار با ایران می‌گریزند، گفت: اگر اروپایی‌ها برای آینده خود نگران هستند باید توجه کنند که تا چه حد خود را گروگان تصمیمات امریکا نگهدارند. آیا آنقدر توان ندارند در مقابل امریکا بایستند؟ چطور امریکا به آنها می‌گوید نباید از روسیه گاز بخرید! اروپایی‌ها قرارداد بویینگ را با ایرباس مقایسه کنند. چرا اروپایی‌ها چشمشان را باز نمی‌کنند که امریکا چه بلایی سرشان می‌آورد؟

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.