| کد خبر: 181317 |

چابهار دروازه طلایی توسعه محور شرق

نخستین همایش فرصت‎های سرمایه‎گذاری سیستان‎وبلوچستان با عنوان «چابهار اینوست» از روز جمعه 28 دی ماه به مدت دور روز در منطقه آزاد چابهار برگزار شد.

تین نیوز

نخستین همایش فرصت‎های سرمایه‎گذاری سیستان‎وبلوچستان با عنوان «چابهار اینوست» از روز جمعه 28 دی ماه به مدت دور روز در منطقه آزاد چابهار برگزار شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، این همایش که بیش‌تر با هدف معرفی فرصت‎های سرمایه‎گذاری و قابلیت‎های سیستان‎و‎بلوچستان به‎ویژه منطقه آزاد چابهار به سرمایه‎گذاران و فعالان تجاری، اقتصادی و صنعتی بومی منطقه سیستان‎وبلوچستان برگزار ‎شد، مورد توجه سرمایه‎گذاران و مسئولان سیاسی و اقتصادی کشورهای همسایه نیز قرار گرفت و از ماه‎ها پیش از برگزاری همایش، بسیاری از اظهارنظرها و اعلام همکاری‎ها برای توسعه منطقه آزاد چابهار آغاز شد.

سفر سه‌روزه محمدجواد ظریف به هند که با هدف شرکت در نشست سالانه «ریسینا» انجام شد، زمینه گفت‎وگوها و مذاکرات بسیاری برای همکاری‎های بین‎المللی در منطقه آزاد چابهار را فراهم کرد.

 وزیر امور خارجه ایران که در رأس یک هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی به این کشور سفر کرده بود، در فروم اقتصادی ایران و هند نیز شرکت کرد و به همراه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار از سخنرانان ویژه این نشست بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار به‎عنوان یکی از سخنرانان اصلی فروم اقتصادی ایران و هند از این فرصت برای معرفی فرصت‎های سرمایه‎گذاری در چابهار و نقش این منطقه آزاد در تقویت همکاری‎های دوجانبه ایران و هند در حوزه‎های تجاری و اقتصادی استفاده کرد و علاوه بر این از مسئولان دولتی و بخش خصوصی این کشور برای حضور در «چابهار اینوست» دعوت کرد.

عبدالرحیم کردی در این نشست اقتصادی اظهار کرد: چابهار به‎عنوان یک بازیگر جدید منطقه‌ای در خاورمیانه نقش ویژه‌ای در دیپلماسی اقتصادی منطقه بازی می‌کند. او افزود: توافق‌نامه چابهار بین سه کشور ایران، افغانستان و هند نقطه‌عطفی در توسعه روابط فی‌مابین سه کشور است که تأثیرات ویژه‌ای در روابط کشورهای منطقه خواهد داشت. کردی پیش‌تر اعلام کرده بود که «چابهار اینوست» از امسال به‎عنوان یک رویداد سالانه هر سال برگزار خواهد شد. در تمام سخنرانی‎ها و گفت‎وگوهای ظریف با سیاست‌مداران و مسئولان بلندپایه هندی در حوزه‎های تجاری و اقتصادی، نقطه مشترک و مورد تأکید هر دو طرف چابهار بود و استفاده بیشتر از قابلیت‎ها و ظرفیت‎های موجود در این بندر اقیانوسی. وزیر حمل‎و‎نقل هند در حاشیه جلسه ملاقات با وزیر خارجه ایران به خبرنگاران گفت مطمئن است دو کشور در گذر زمان دستاوردهایی خواهند داشت و در این بین بندر چابهار برای هندی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و روی این موضوع به طور جدی کار می‌شود. «نیتین گادکاری» در این باره افزود: در عین حال طرف ایرانی برخی از مشکلاتی که وجود دارد را حل خواهد کرد و از طرف ما هم فرایند در حال اجراست و مطمئن هستم که ما در مقطعی هستیم که چابهار کارکرد کامل خود را هر چه زودتر آغاز کند.

همچنین مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران که در این سفر وزیر امور خارجه را همراهی می‌کرد، اعلام کرد که وزیر حمل‎و‎نقل و کشتی‌رانی هندوستان برای تخصیص خط اعتباری و تسریع در تأمین تجهیزات بندر چابهار دستور صریح داده است.

 «محمد راستاد» درخصوص اپراتوری هندی‌ها در بندر چابهار نیز، اظهار کرد: در دیدار با وزیر حمل‎و‎نقل و کشتیرانی هندوستان بر تسریع در تأمین تجهیزات بندر چابهار در قالب قرارداد با اپراتور هندی و تخصیص خط اعتباری تأکید شد و گادکاری به مقامات مرتبط هندی دستورات صریحی در این زمینه‎ها داد.

هم‌زمان با حضور ظریف در هند و به نشانه موفقیت این سفر، دولت هند هفدهم دی‎ماه رسما عملیات تجاری خود در بندر چابهار ایران را با ورود یک کشتی قبرسی با محموله 72 هزار تن ذرت آغاز کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.