| کد خبر: 189994 |

واکنش‌ها به دیدار ظریف و ماس :

وزیر خارجه ایران جنگ لفظی با امریکا را در تهران ادامه داد

جنگ لفظی میان ایران و امریکا در جریان کنفرانس خبری ظریف با همتای آلمانی هم ادامه پیدا کرد.

تین نیوز

هشدار محمدجواد ظریف به امریکا از تالار شیشه‌ای وزارت خارجه ایران و در حضور هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان بیشترین تیترها را در رسانه‌های خبری هنگام پوشش اخبار این دیدار به خود اختصاص داد. یو‌ای‌ای‌تودی در این باره نوشت: جنگ لفظی میان ایران و امریکا در جریان کنفرانس خبری ظریف با همتای آلمانی هم ادامه پیدا کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، محمدجواد ظریف از جنگ اقتصادی که امریکا علیه مردم ایران به راه انداخته سخن گفت و تاکید کرد که امریکا نمی‌تواند فکر کند از تبعات این تصمیم در امان خواهد بود.

وزیر خارجه ایران با اشاره به اینکه ترامپ رسما اعلام کرده با تهران وارد جنگ اقتصادی شده، تاکید کرد که تنها راه برای پایان تنش در منطقه پایان این جنگ اقتصادی است. ظریف تهدید کرد که ایران جنگی را آغاز نمی‌کند اما اگر دیگری آغازگر این جنگ باشد پایان‌دهنده آن همان کشور متجاوز نخواهد بود.

رویترز در خبر کوتاه اولیه از نشست خبری وزرای خارجه آلمان و ایران نوشت که به گفته وزیر خارجه ایران، گفت‌وگوهای وی با هایکو ماس صریح و جدی بوده است. رسانه اسراییلی جورزالیم‌پست نوشت که ایرانی‌ها از هایکو ماس وزیر خارجه آلمان استقبال کردند تا او را برای انجام تعهدات برجامی بازماندگان در توافق تحت فشار قرار دهند.

وزیر خارجه آلمان در ایران تاکید کرد که برلین تلاش می‌کند برجام را حفظ کند. آسوشیتدپرس گزارش نسبتا مفصلی درباره نشست خبری ظریف و ماس نوشت و در آن به کرات به لحن تند و تیز برجام اشاره کرد. در این گزارش آمده بود: محمدجواد ظریف در حالی که میزبان هایکو ماس بود، موضع‌گیری‌های بسیار تند و تیزی در حضور مهمان آلمانی درباره امریکا داشت.

وی درباره جنگ اقتصادی امریکا علیه مردم ایران هشدار داد و همچنین تهدید کرد که ایران در برابر تجاوز ساکت نمی‌نشیند. هایکو ماس در حالی در سخنانش تلاش کرد برای ادامه برجام تضمین‌هایی بدهد که تهران هشدار داده اگر اقدام‌های اروپا تا 30 روز دیگر عملی نشود، ایران گام دوم را برخواهد داشت.

هر چند که ظریف دستان هایکو ماس را مقابل دوربین خبرنگاران به گرمی فشرد اما سخنان وی با اظهارنظرهای پیشین مردی که در امریکا تحصیل کرده و خود معمار برجام بوده، فاصله بسیاری داشت. شاید بتوان گفت که سوال خبرنگار آلمانی از ظریف و ماس درباره اسراییل و پاسخی که وزیر خارجه آلمان داد به وضوح همتای ایرانی را عصبانی کرد. ظریف لیستی از اقدام‌های تنش‌زای سایر کشورهایی که دوستان آلمان در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی هستند را ردیف کرد. می‌توان گفت که لحن تند و تیز ظریف به دلیل خستگی ایران از تعلل‌ها و ناتوانی‌های اروپاست.

گاردین نیز تمرکز گزارش خود از سفر هایکو ماس به تهران و نشست خبری با ظریف را بر هشدار وزیر خارجه ایران قرار داد و نوشت: محمدجواد ظریف تنها راه پایان تنش در منطقه را پایان جنگ اقتصادی امریکا می‌داند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.