| کد خبر: 157695 |

◄ راهکار محسن هاشمی برای حل معضل آلودگی هوا

محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران معتقد است که اگر طبق قانون، ۲۴ مورد از اختیارات برخی سازمان‌ها به شهرداری واگذار شود، بخش عمده‌ای از عوامل آلودگی هوا از بین می‌رود.

تین نیوز

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران معتقد است که اگر طبق قانون، ۲۴ مورد از اختیارات برخی سازمان‌ها به شهرداری واگذار شود، بخش عمده‌ای از عوامل آلودگی هوا از بین می‌رود.

چند روزی است که به علت تشدید آلودگی هوا، تهران در حالت آماده‌باش شهری قرارگرفته است. مدارس تعطیل‌شده‌اند و محدودیت‌های تردد خودروها تشدید شده است؛ اما با تمام این اقدامات بازهم از میزان آلودگی هوا چندان کاسته نشده است.

اما برخلاف آنچه گفته می‌شود، منشأ بروز این آلودگی تنها خودروها نیستند و موتورها، سوخت بخاری‌ها و وسایل گرمایشی، صنایع آلاینده و بالاخره آلودگی‌هایی که از بیرون از تهران به سمت تهران می‌آیند، ازجمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین علل بروز این معضل شهرهای بزرگ کشورمان است که هرکدام راه‌حل معینی دارند.

تهران نیاز به ١٢ خط مترو دارد که هم‌اینک تنها ٧ خط آن تکمیل‌شده است و تکمیل باقی‌مانده آن به چیزی حدود ٢٠ تا ٣٠ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد؛ اما چنانچه این خطوط تکمیل شوند و واگن‌های آن نیز افزایش پیدا کنند، ظرفیت جابه‌جایی مسافر در تهران از مقدار ٢ تا ٣ میلیون نفر در روز می‌تواند تا ١٠ میلیون نفر افزایش پیدا کند.

در کنار مترو اگر به توسعه و افزایش تعداد ناوگان اتوبوس‌رانی نیز اهتمام کنیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که این دو وسیله (مترو و اتوبوس‌ها) به‌راحتی، از عهده چیزی حدود ١٥ میلیون سفر درون‌شهری در تهران برآیند؛ که با این روش درصدی از آلودگی هوای پایتخت کم خواهد شد.

درعین‌حال، درصد بالایی از آلودگی هوا مربوط به عوامل متحرک یعنی همان خودروها هستند. واقعیت این است که متوسط مصرف سوخت خودروهای ما امروز چیزی در حدود ١٠ لیتر در روز است درحالی‌که خودروهای روز جهان چیزی بین ٣ تا ٥ لیتر است. مسلم است که اگر خودروهای ما نیز به چنین تکنولوژی قابل‌تأملی برسند، آلودگی هوا به شکلی محسوس کاهش پیدا خواهد کرد.

شاید به همین دلیل باشد که در قانون آمده است که سازمان‌ها باید ٢٤ مورد از اختیاراتشان را به شهرداری واگذار کنند. اگر چنین شود، آن‌وقت شهرداری به‌عنوان مدیریت شهری می‌تواند هم بر تردد خودروها و هم کیفیت تولید آن‌ها و هم چگونگی استفاده از وسایل گرمازا در منازل نظارت داشته باشد.

به گزارش تین‌نیوز از ایسنا، اقداماتی مانند تعطیلی مدارس یا افزایش محدوده طرح زوج و فرد، در شرایطی اینچینی گریزناپذیر است ولی درعین‌حال مسکن‌هایی است موقتی و برای حل اصولی این معضل همیشگی شهرمان باید تمامی سازمان‌ها و ارگان‌ها با درک ضرورت و اهمیت موضوع به مسئله ورود پیدا کنند و دست‌به‌دست هم بدهند تا هرسال شاهد تکرار این سناریوی تکراری نباشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.