| کد خبر: 157675 |

در نشست مشترک با رئیس مجلس انجام شد

◄ درخواست نجفی برای اختصاص بودجه 7.5 هزار میلیاردتومانی شهرداری تهران

شهردار تهران در دیدار با رئیس مجلس ابراز امیدواری کرد: امیدواریم برای یارانه بلیت مترو و اتوبوس، احداث خطوط مترو و خرید واگن و توسعه تجهیزات مترو در بودجه 97 تا ۷هزار و 500 میلیارد تومان بودجه به شهرداری تخصیص یابد.

تین نیوز

شهردار تهران در دیدار با رئیس مجلس ابراز امیدواری کرد که برای یارانه بلیت مترو و اتوبوس، احداث خطوط مترو و خرید واگن و توسعه تجهیزات مترو در بودجه سال آینده تا ۷هزار و 500 میلیارد تومان بودجه به شهرداری تخصیص یابد.

به گزارش تین‌نیوز، محمدعلی نجفی شهردار تهران که به عکس دوره‌های قبل مدیریت شهری ارتباط نزدیکی با سه قوه دارد و به منظور پیشبرد برنامه‌ها و تحقق بودجه شهرداری، روز گذشته با رئیس مجلس   دیدار کرد دراین دیدار، محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران وی را همراهی کرد.

نجفی در خصوص جزئیات نشست خود با لاریجانی گفت: در این جلسه، پیش‌بینی منابع لازم برای کاستن از آلودگی هوای شهر تهران در بودجه سال 97 را بخشی از نتایج دیدار این با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی بود.

شهردار تهران در ابتدای اظهارات خود به بعد ملی مسائل شهر تهران اشاره کرد و ابراز داشت: برای حل مسائل تهران باید همه اجزای نظام کمک و حساسیت لازم را داشته باشند،  به همین دلیل دکتر لاریجانی نیز علاقه‌مند بودند که درباره چند محور مهم مرتبط با مسائل شهر تهران جلسه داشته باشیم که خوشبختانه این جلسه امروز برگزار شد.

نجفی موضوع پایداری شهر تهران مقابل حوادث و بحران‌های احتمالی به خصوص زلزله را محور نخست جلسه خود با رئیس مجلس دانست و در این‌باره افزود: گزارشی از آمادگی شهر تهران و فعالیت های انجام شده در این جلسه ارائه داده‌ شد.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود، تصریح کرد: خوشبختانه آقای لاریجانی در این زمینه حمایت‌های لازم را داشته و قرار است گزارشی از سوی شهرداری تهران آماده و ایشان و روسای محترم قوای مجریه و قضائیه ارسال کند تا این طرح در جلسه سران سه قوه مطرح و پس از آن دستگاه‌ها متناسب با وظایف تعیین شده، کار را دنبال شود.

بودجه برای اقدام عملیاتی علیه آلودگی هوای تهران

شهردار پایتخت از مساله آلودگی هوای تهران به‌عنوان  محور دوم گفت‌وگوها با رئیس مجلس یاد کرد و گفت: درباره آلودگی هوا مباحث بسیار خوبی مطرح شد و بنا شد گزارشی را تهیه و برای ایشان ارسال شود تا بتوان با کمک مجلس شورای اسلامی، بخشی از منابع لازم برای کاستن از آلودگی هوای شهر تهران را در بودجه سال 97 پیش‌بینی و کار به صورت عملیاتی کلید بخورد.

نجفی قوانین موجود در زمینه آلودگی هوا را کافی  دانست و پس از اشاره به قانون هوای پاک که چند ماه گذشته به تصویب مجلس رسیده است، یادآور شد: دولت نیز مصوبات خوبی را در خصوص آلودگی هوا داشته است اما، با وجود ظرفیت‌های یاد شده، تاکنون در اجرا کار مهم و اساسی انجام نشده است، آقای لاریجانی هم قول دادند که برای موضوع آلودگی هوای تهران کمک کنند تا قادر باشیم در یک برنامه عملیاتی، از ابتدای سال آینده به سورت کاملا کارشناسی شده به مرحله احرا گذاشته شود.

آلودگی هوا

شهردار تهران در توضیح محور سوم این جلسه نیز، ابراز کرد: شهرداری تهران در بخش سوم این جلسه، به مسئله حق و نقل عمومی شهر تهران پرداخت، متاسفانه وضعیت حمل‌ونقل عمومی شهر تهران به نسبت نیازها، چه به لحاظ وسعت شهر و چه از نظر جمعیت شهر، نیاز تهران را کفایت نمی‌کند.

به گفته شهردار تهران،  تنها 13 درصد از سفرهای شهر تهران توسط مترو صورت می‌گیرد و حدود 16 تا 17 درصد نیز توسط ناوگان اتوبوسرانی شهری در حال انجام است، این به آن معنا است که در مجموع کمتر از 30 درصد سفرهای مردم در شهر تهران با وسایل حمل‌ونقل عمومی انجام می‌شود که با توجه به پیش‌بینی سهم حمل‌ونقل عمومی در برنامه حامع شهر تهران قطعا این  رقم بسیار ناچیز به نظر می‌رسد.

بودجه ویژه مترو

نجفی بابیان این‌که «در این جلسه مقرر شد در بودجه سال 97 تسهیلات و امکانات لازم برای توسعه این بخش گنجانده شود»، تصریح کرد: با کمک نمایندگان مجلس باید جهشی را چه در ارتباط با توسعه خطوط و افزایش واگن‌های مترو و چه در ارتباط با سایر ابزارهای حمل‌ونقل عمومی در شهر تهران به انجام برسانیم، تا حداقل رضایت مورد نظر شهروندان عزیز را فراهم شود که قطعا شان مردم ما برخورداری از امکانات بیشتر است.

نجفی در بخش دیگری از گفته‌های خود، افزود: در لایحه‌ای که دولت به مجلس ارایه داده، پیش‌بینی‌هایی انجام شده است، به عنوان مثال استفاده از صندوق توسعه ملی برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران و نیز حمل‌ونقل عمومی. نکاتی که در این جلسه مطرح شد این بود که سهم تهران در ارتباط با استفاده از این منابع باید افزایش پیدا کند.

مترو تهران

شهردار پایتخت در بخش دیگری از اظهارات خود به مسئله افزایش قیمت انرژی در لایحه بودجه سال 97 اشاره کرد و گفت: در این جلسه مقرر شد که بخشی از درآمد حاصل از افزایش قیمت انرژی، به صورت مستقیم در اختیار شهرداری در ارتباط با توسعه حمل‌ونقل عمومی قرار بگیرد و با هماهنگی نمایندگان و به خصوص کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، ارقام دقیق اعلام شود.

نجفی با ابراز امیدواری نسبت به انجام تغییرات در بودجه عنوان کرد: شهرداری ارقام مختلفی در بودجه  دارد؛ یکی از آنها در ارتباط با یارانه بلیط مترو و اتوبوس است که بخشی از آن را باید دولت متقبل شود. مورد دیگر نیز در خصوص احداث خطوط مترو است که در قانون ذکر شده 50 درصد هزینه ها را باید دولت تقبل کند و 50 درصد باقی مانده برعهده شهرداری تهران باشد.

به گفته شهردار تهران، نکته دیگری که در جلسه مشترک با دکتر لاریجانی به آن اشاره شد خرید واگن‌های مترو و توسعه تجهیزات مترو بود که اگر این موارد مد نظر قرار گیرد، امید می‌رود تا سقف 7 هزار و 500 میلیارد تومان در سال آینده، بودجه برای مجموعه این فعالیت‌ها پیش‌بینی شود.

شهردار با اشاره یه این مطلب که موضوع یک ماده قانونی در سال های گذشته در بودجه پیش‌بینی شده، اما به اجرا گذاشته نشد، گفت: پیش‌بینی شده بود از محل حساب ذخیره ارزی، این پول به شهرداری تهران پرداخت شود اما به دلیل این که صندوق توسعه ملی جایگزین حساب ذخیره ارزی شده، از آقای لاریجانی درخواست شد از طریق صندوق توسعه ملی آن قانون احیا و به اجرا گذاشته شود.

مذاکره درباره درآمدهای پایدار

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مساله درآمدهای پایدار به عنوان یکی از دغدغه‌ها در بودجه شهری، گفت:  بخشی از درآمدهای پایدار شهرداری تهران همان سهمی است که از مالیات بر ارزش افزوده اعمال می‌شود که متاسفانه در بوبدجه سال جاری این سهم حدود 2 هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد اما طبق صحبت‌های که در جلسه با دکتر لاریجانی عنوان شد، قرار بر آن شد تا در سال آینده جبران و با کمک مجلس رقم کسر شده باردیگر به بودجه شهرداری تهران باز گردانده شود.

نجفی به رایزنی به منظور بررسی درآمدهای پایدار شهرداری از محل عوارض مربوط به  انرژی و سوخت اشاره کرد و افزود: در مجموع ایشان با توجه به حساسیتی که نسبت به وضعیت ومشکلات شهر تهران وجود دارد و بنا بر اطلاعاتی که در اختیار وی قرار داده شد، رئیس مجلس شورای اسلامی وعده همکاری در این بخش را با شهرداری تهران دادند.

نجفی با تاکید بر ضرورت همراهی و همکاری دستگاه‌های اجرائی، یادآور شد: در مجموع امید داشت تا در زمان تصویب بودجه سال 97 بخش زیادی از موارد مطرح شده در این جلسه لحاظ شوند، درحال حاضر بودجه به کمیسیون‌های مختلف مجلس خواهد رفت و شهرداری تهران فرصت این را دارد تا با حضور در کمیسیون‌ها نسبت به توضیح در خصوص برنامه‌های خود اقدام کنند.

شهردار تهران در پایان سخنان خود در تشریح جزئیات جلسه رو گذشته خود با رئیس مجلس که با همراهی رئیس شورای شهر تهران صورت گرفت، خاطرنشان کرد: امید می‌رود کمیسیون‌های مختلف مجلس و نمایندگان این نظرات را بپذیرند و درخواست شهرداری در صحن علنی مجلس  به تصویب برسد، در چند ماهی که موضو ع بودجه در دستور کار مجلس است، شهرداری هم باید حداکثر توان خود را برای همراهی نمایندگان با این بخش به کار بگیرد تا مشکلات شهر تهران به عنوان پیشانی نظام جمهوری اسلامی در سال جدید با سرعت بیشتری مرتفع شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.