| کد خبر: 213770 |

به روزرسانی آیین‌نامه طراحی معابر شهری تصویب شد

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از تصویب آیین نامه طراحی معابر شهری بر مبنای اصول حمل و نقل پایدار در جلسه دیروز شورای عالی شهرسازی و معماری ایران خبر داد.

تین نیوز

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از تصویب آیین نامه طراحی معابر شهری بر مبنای اصول حمل و نقل پایدار در جلسه دیروز شورای عالی شهرسازی و معماری ایران خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، شهرام آدم نژاد با اعلام اینکه اولین نسخه این آیین‌نامه در سال 1375 توسط وزارت مسکن و شهرسازی سابق منتشر شد، اظهار کرد: رویکرد جهانی طراحی معابر شهری، طی سالیان اخیر از خودرومحوری به انسان‌محوری تغییر کرده است، لذا نیاز به تغییر در رویکرد آیین نامه قبلی وجود داشت.

وی ادامه داد: با شکل گیری معاونت حمل‌و‌نقل در ستاد وزارت راه‌و‌شهرسازی و در راستای تحقق مصوبه هیئت وزیران، مطالعات بازنگری این آیین‌نامه در دستور کار معاونت حمل‌و‌نقل قرار گرفت.

وی افزود: بروزرسانی صورت گرفته مبتنی بر اصول توسعه پایدار بوده و طرح خیابان‌ با اولویت به شیوه‌های پیاده، دوچرخه و حمل‌و‌نقل همگانی ترویج شده است و ملاحظات طراحی هرکدام در مجلد مستقل مورد توجه قرارگرفته‌است. در این راستا تامین نیاز و دسترسی مناسب و ایمن همه شیوه های حمل و نقل در کنار یکدیگر مدنظر بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با استناد به آمار تصادفات پلیس راهور مبنی بر این که قریب به نیمی از تصادفات منجر به فوت در شهرها را مرتبط با عابرین پیاده بوده است، بیان کرد: متاسفانه به دلیل عدم توجه به مسائل ایمنی عابر پیاده، در حال حاضر خیابان‌های شهری جولانگاه خودروهای شخصی شده و شاهد تلفات انسانی قابل توجه در شهر هستیم.

به گفته آدم نژاد، در آیین نامه طراحی معابر شهری که مورد تصویب قرار گرفت، نهایت تلاش و تاکید برای افزایش ایمنی عابران پیاده، پیوستگی شبکه پیاده روی در شهرها برای تمام اقشار جامعه از قبیل افراد سالخورده و ناتوان و معلولان صورت گرفته است.

وی گفت: پیاده سازی اصول آیین‌نامه جدید در شهرهای جدید، بازطراحی، بازآفرینی و طرح‌های آماده سازی در مناطق شهری، علاوه بر بازگرداندن فضای انسانی و نشاط و پویایی به خیابان شهری، قطعا منجر به کاهش مخاطرات ایمنی خواهد شد.

وی همچنین  با اشاره به اهمیت تحقق اهداف آیین‌نامه، به لزوم آموزش و به روزرسانی مداوم آن و تشکیل کمیته دائمی آموزش، پایش و به هنگام‌سازی و تیم فنی و کارشناسی پشتیبان اشاره کردو افزود: انجام مطالعات بروزرسانی آیین‌نامه مذکور توسط دانشگاه تهران و تیم فنی متشکل از متخصصان حوزه حمل‌و‌نقل و شهرسازی بوده و نظارت بر آن را دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره وری حمل‌و‌نقل بر عهده داشته است.

وی تصریح کرد:محتوای آیین‌نامه طی 22 جلسه در کمیته کارشناسی معاونت حمل‌و‌نقل وزارت راه‌و‌شهرسازی مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه، با همکاری و تعامل مناسب مجموعه وزارت کشور، به منظور اخذ نظر کلیه ذی نفعان و بهره برداران نظیر شرکت‌های مشاور حوزه ترافیک و حمل‌و‌نقل، شهرداری‌های کشور و متخصصان و مهندسین این حوزه، 14 جلسه فنی نیز برای پایش و بررسی آیین‌نامه مذکور در دفتر حمل‌و‌نقل آن وزارتخانه برگزار شد و سپس در شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مورد تصویب قرار گرفت. در نهایت پس از تشکیل 7 جلسه کارشناسی در کمیته فنی طرح‌های فرادست با حضور همه دستگاه‌های عضو و کمیته های منتخب آن، طرح در صحن شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور مطرح و با اجماع نظرات مثبت دستگاه‌ها تصویب شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • احمد كرمي 0 0

    توقف انسان محوري در حمل و نقل در ايستگاه اول

    آيين نامه طراحي معابر شهري پس از گذشت 3 ماه از تصويب در خان اول متوقف شده است. علي رغم تصويب شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران، و تاكيد بر اجرايي سازي آن از زمان ابلاغ در مورخ 22 آذر 1399، در اطلاعيه مربوط به دوره آتي آزمون ورود به حرفه مهندسان در رشته ترافيك، كه اين آيين نامه مرجع اصلي تشخيص صلاحيت آن مهندسان است، همچنان مرجع قبلي كه مبتني بر اصول خودرو محوري است ملاك قرار گرفته است. موضوعي كه عليرغم تاكيد مشترك معاونت شهرسازي و معماري و معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي، با مقاومت دفتر مقررات ملي ساختمان مواجه شده است. گرچه دفتر مقررات ملي ساختمان، تنها مسئوليت برگزاري آزمون هاي ورود به حرفه را بر عهده دارد و حق دخالت و اعلام نظر روي مصوبه شوراي عالي شهرسازي و معماري را ندارد، اما به نظر مي رسد كما في السابق تمايلات موافقان سياست هاي خودرو محوري بر ضوابط و قوانين مصوب مدافع حقوق شهروندان استيلا دارد. به راستي تا زماني كه مهندسان ترافيك بر مبناي اصول قديمي مصرح در آيين نامه سال 1373 صلاحيت دريافت كنند، چطور مي توان انتظار تغيير در رويكرد طراحي معابر شهري را داشت؟