| کد خبر: 179252 |

◄ توافقات انجام‌شده میان شرکت فرودگاه‎ها و شرکت‎های دانش‌بنیان تحول بزرگی است

توافق‎ شرکت فرودگاه‎ها با شرکت‎های دانش‎بنیان تحول بسیار بزرگی در صنعت است.

تین نیوز

معاون وزیر و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعتقاد دارد تغییر ساختار اقتصادی انجام‌شده در صنعت حمل‌ونقل هوایی می‎تواند سلول‎های این صنعت را احیا کند. وی همچنین توافقات انجام‌شده میان شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران و شرکت‎های دانش‌بنیان را تحول بسیار بزرگی در توسعه این صنعت دانست.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‎عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، علی عابدزاده در حاشیه بازدید از نمایشگاه حمل‌ونقل و صنایع وابسته گفت: امروز مجموعه صنعت هوانوردی با توجه به دوران سختی که پس از انقلاب اسلامی طی کرده است به دانش، تجربه و پختگی ویژه‎ای رسیده است اما در این دوران اقتضای صنعت بر این بود که با ایجاد و تشکیل ساختارهای جدید و نو، بتواند خود را با استانداردهای روز جهانی منطبق کند و به این دلیل مسئولان برنامه‎ریزی کشور سعی کردند که صنعت را ازنظر فیزیکی توسعه دهند و دراین‌بین کمتر به سراغ ساختار فرآیندی رفتند.

وی با اشاره به اینکه امروز صنعت حمل‌ونقل هوایی در مورد فرایندها و ساختارهای مکانیزه و اتوماسیون احساس کمبود می‎کند، گفت: سرمایه‎گذاری‎های انجام‌شده در سال‎های پیشین، تجربیات ارزشمندی را در اختیار مجموعه‎ای که اکنون سرکار هستند، قرار داده است و دراین‌بین نکته خیلی مهم‌تر این است که امروز یکپارچگی محسوسی در مجموعه صنعت وجود دارد که زمینه درک مشترک میان حوزه فرودگاهی، شرکت‎های هواپیمایی و دیگر فعالان را فراهم کرده است. ازاین‌رو مدیران به‌سوی ایجاد فرآیندهای ساختاری تمایل پیداکرده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین مدیران کنونی متعلق به این صنعت هستند و زوایای آن را می‎شناسند و این نقش زیادی بر تحولات عمیق سه چهار سال اخیر داشته است و براساس آن می‎توان آینده خوبی را برای صنعت ترسیم کرد.

وی ادامه داد: ما در ایجاد ساختارها به بیراهه رفته‎ایم. در بحث ساختار اقتصادی، تک‌نرخی بودن خدمات در بخش جابه‌جایی مسافر و در بخش‎های فرودگاهی و شرکت‎های هواپیمایی، در این 30-40 سال، خسران و زیان زیادی را به صنعت ما تحمیل کرد و باعث شد که یکسری روش‎ها و تصمیمات غلط در حوزه‌های فرودگاهی و شرکت‎های هواپیمایی ایجاد و گرفته شود. شکر خدا اکنون این مشکل اصلاح‌شده است اما این تغییر ساختار اقتصادی در کوتاه‌مدت نتایج خود را نشان نخواهد داد و باید آثار آن را در سال‎های آتی مشاهده کنیم.

عابدزاده با تاکید بر اینکه تغییر ساختار اقتصادی می‎تواند سلول‎های این صنعت را احیا کند، گفت: من در نمایشگاه اخیر کیش دیدم که بخش‎های خصوصی در زمینه تعمیرات در این صنعت بسیار فعال‌شده‌اند و این تنها به خاطر تغییر ساختار اقتصادی انجام‌شده است. به همین ترتیب امروز شرکت‎های هواپیمایی دارند تصمیم‎گیری‎های صحیح‎تری در حوزه ناوگان انجام می‎دهند و مدیران آن‌ها به‌سوی بهره‎گیری از فرودگاه‎های کم استفاده در کشور تمایل پیداکرده‌اند.

وی افزود: اکنون در حوزه ساخت هم شیوه‎ها عوض‌شده است و رویکرد از کپی کردن به طراحی و ابداع سوق پیداکرده است. ما اکنون صاحب دانشی شده‎ایم که می‎توانیم خودمان طراحی و برای رفع مشکلات اقدام کنیم. ما اکنون برای ساخت هواپیما و هلی‎کوپتر و اعمال تغییرات روی هواپیما اقدام به طراحی و اجرا می‎کنیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه فرآیندها را باید طوری طراحی کرد که زمینه‎ساز ورود نسل فهیم، علمی و آموزش‌دیده‌ای شود که باعث ایجاد تحول در صنعت شوند، گفت: نیازهای جامعه ما مجموعه صنعت را به این سمت کشاند که نیازهای خود را در داخل خود رفع کند و در این زمینه تفاهم‌نامه‌هایی که شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران با سازندگان بخش خصوصی، نیمه‎خصوصی و دولتی، در بحث ساخت و تامین برخی از ابزار و امکانات به‌ویژه درزمینهٔ کمک ناوبری، امضا کرده است تحول بسیار بزرگی است که در صنعت ما در حال اتفاق افتادن است و این‌ها چیزهایی است که آینده صنعت ما را تضمین می‎کند.

وی با اشاره به اینکه این تفاهم‌نامه‌ها نشان می‎دهد که هم بخش خصوصی توانمندی لازم را پیداکرده است و هم شرکت فرودگاه‎ها به وجود این توانمندی پی برده است، افزود: مسئولان ما نباید از شکست‎ها هراس داشته باشند، بعضی وقت‎ها باید شکست خورد. ما برای رشد صنعت نیازمند حمایت مسئولان بالادستی هستیم. آن‌ها باید مسئولیت را بپذیرند و این ایده و تفکر را تقویت کنند تا ما بتوانیم مشکلات را حل کنیم. باید بدانیم بدون تحمل مشکلات و تجربه شکست‎ها، نمی‎توانیم موفق شویم. البته بعضی از شکست‎ها هم به صورتی غیرواقعی به مجموعه صنعت تحمیل شدند که خسارت‎های زیادی را برای صنعت به همراه داشتند.

عابدزاده در مورد ثبات مدیریت و تأثیر آن بر توسعه صنعت حمل‌ونقل هوایی گفت: این خیلی مهم است برای مثال در طول سال‎های 1328 تا 1357 در حوزه هواپیمایی کشوری که در آن زمان کل فرودگاه‎ها را هم در برداشت، در کل چهار مدیر تغییر کرد؛ یعنی به‌طور متوسط عمر هر مدیر حدود 7 سال و نیم بود اما بعد از انقلاب، در حوزه سازمان اکنون من بیست و ششمین مدیری هستم که آمده‎ام؛ یعنی متوسط عمر مدیریت هر مدیر 18 ماه بوده است درحالی‌که این سازمان یک مجموعه فوق‎العاده پیچیده‎ای است که می‎تواند اثرات بسیار بزرگی بر حمل‌ونقل هوایی بگذارد و مسئولیت بزرگ حفظ ایمنی پروازها و فرودگاه‎ها را بر عهده دارد و به‌عنوان نماینده ایران در ایکائو باید پاسخگوی آن و دیگر نهادهای بین‎المللی مربوط به صنعت هواپیمایی باشد؛ حال چطور یک مدیر می‎تواند در این مدت کوتاه درک درستی را از صنعت پیدا کند و بتواند موجب توسعه سازمان شود و در کنار آن پاسخگوی نهادهای بین‎المللی باشد.

وی افزود: این تغییر مداوم مدیران نشان می‎دهد در این سال‎ها برنامه‎ریزان و سیاست‌گذاران در این حوزه درست عمل‌نکرده‌اند و این تبدیل به نقطه‌ضعف سازمان شده است. یکی از پیشنهاداتی که بنده پیش از پذیرش این مسئولیت به وزیر وقت راه و شهرسازی دادم این بود که اجازه بدهید بعد از دو سال یک فرد جوان و باتجربه را که بتواند حداقل 10 سال مدیریت سازمان را بر عهده بگیرد را معرفی کنم اما به دلایل همین جوانی از این امر استقبال نشد.

عابدزاده تاکید کرد: اگر بخواهیم صنعت را متحول کنیم باید به جوانان تکیه کنیم و هراس نداشته باشیم. مگر ما زمانی که مدیر شدیم چندسال‎مان بود بالاخره روی ما سرمایه‎گذاری و هزینه شد تا به درک مدیریتی رسیدیم. من اعتقاددارم یک مدیر جوان در هواپیمایی کشوری باید 10 سال فرصت داشته باشد تا بتواند تحولات عمیقی ایجاد کند.

نمایشگاه حمل‌ونقل و صنایع وابسته، امروز 25 آذر، در شبستان مصلی تهران آغاز به کارکرده است و تا 27 آذر ادامه خواهد داشت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.