| کد خبر: 177427 |

◄ اجرای دستورالعمل مرجع ارائه خدمات کنترل ترافیک هوایی ایران

دستورالعمل مرجع ارائه خدمات کنترل ترافیک هوایی ایران از سال 2019 اجرایی می‎شود.

تین نیوز

با تدوین و ابلاغ دستورالعمل خدمات کنترل ترافیک هوایی ایران، مرکز کنترل فضای کشور و واحدهای کنترل ترافیک هوایی فرودگاهی از سال 2019 اقدام به اجرای رسمی آن خواهند کرد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‎عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، احمدکاوه فیروز یکی از اعضای چهار نفره کارگروه تدوین این سند  با اشاره به این‌که این دستورالعمل به‌عنوان یک سند مرجع برای ارائه خدمات هوانوردی در اداره‌کل کنترل ترافیک هوایی تدوین‌شده است، گفت: قبل از سال 2000 میلادی این سند توسط همکاران آن مقطع تهیه‌شده بود لیکن با توجه به اینکه در این مدت تغییرات اساسی و گسترده‎ای در قوانین ایکائو به وجود آمده بود امکان به‎روزرسانی سند وجود نداشت، به‌ناچار دوباره اقدام به تدوین یک سند به‎روز و متناسب با قوانین ایکائو کردیم.

وی با اشاره به این‌که از سال 2000 تا 2016 کارگروه‎های مختلفی در اداره‌کل کنترل ترافیک هوایی ایجاد شدند که هر بار به دلایلی نتوانستند این دستورالعمل را تدوین کنند، گفت: تا اینکه در سال 2016 که آقای مهندس ابراهیم مرادی (عضو کنونی هیات‌مدیره) مدیرکل کنترل ترافیک هوایی بود، بنده و آقایان مهدی استادی، مجید مهدوی زفرقندی و شهرام امینی را در قالب یک کارگروه برای تدوین این دستورالعمل مأمور کردند.

کاوه فیروز تدوین این سند را حاصل یک سال و نیم همکاری حوزه‎های فرودگاهی و مرکز کنترل فضای کشور دانست و گفت: پس از تدوین اولیه سند و با آغاز آموزش آن، به‌طور هم‌زمان نیز مکاتبه‎ای با دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری انجام شد و پس از اعمال برخی اصلاحات موردنظر آن دفتر ازجمله هماهنگ کردن محتوای سند با رویکرد EASA، این سند به تأیید سازمان رسید و برای اجرا به شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران ابلاغ شد.

وی بابیان این‌که به‌طورمعمول وقتی اسناد بالادستی تدوین و ابلاغ می‎شوند، بسیاری از مخاطبان با آن آشنا نبوده و به‌مرور موارد مربوطه آموزش داده می‎شوند، گفت: اما در پیاده‎سازی مفاهیم و دستورالعمل‎های این سند ما هم‌زمان با تدوین و دریافت مجوز آن، با همکاری اداره آموزش اقدام به برگزاری دوره‎های 30 ساعته برای آموزش کارکنان کنترل ترافیک هوایی ازجمله کنترلرهای فرودگاه‎ها و مرکز کنترل فضای کشور کردیم که تاکنون حدود 60 درصد از همکاران دوره‎های مربوطه را سپری کرده‎اند و باقی آن‌ها نیز طی سال جاری و شش ماه نخست سال آتی آموزش خواهند دید.

سرپرست اداره اطلاعات هوانوردی اداره کل کنترل ترافیک هوایی در مورد ویژگی این سند گفت: پیش‌ازاین دستورالعمل‎ها به‌صورت پراکنده و در برخی از موارد ناکارآمد و متناقض بودند و یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‎های این سند یکپارچه‎سازی قوانین و دستورالعمل‎ها با رویکرد درک مشترک است. همچنین در برخی از موارد ایکائو صرفاً به بیان قوانین کلی بسنده کرده است و از کشورهای عضو می‎خواهد تا آن را متناسب با عوامل تأثیرگذار متغیر تدوین و اجرا کنند. بنابراین با تدوین این سند انتظار می‎رود خلأ موجود در زمینه دستورالعمل‎ها و قوانین داخلی برطرف شده، وحدت رویه موجود میان واحدهای اداره‌کل کنترل ترافیک هوایی اعم از مرکز کنترل و واحدهای فرودگاهی نیز به حالت مطلوب ارتقا یابد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‎های این سند که آن را نسبت به اسناد مشابه متمایز می‎کند این است که سعی کردیم برای ایجاد درک بهتر مخاطبان، هر جا که به دستورالعملی اجرایی اشاره‌شده است با ارائه مثال‎های عملیاتی لازم، ابهام احتمالی آن را برطرف کنیم تا ضمن استفاده شایسته از عبارات استاندارد تعیین‌شده از تفسیر نادرست مفاهیم جلوگیری شود. ازاین‌رو این سند با توجه به جامعیت و ارتباط آن با سایر اسناد ملی و بین‎المللی می‎تواند به‌عنوان کتاب مرجع در امور آموزشی نیز مورداستفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به این‌که این سند در قالب 499 صفحه تنظیم‌شده و دارای 14 بخش، 71 زیر بخش و دو پیوست است، گفت: در تدوین این سند تلاش شده است تا حد امکان مفاهیم براساس دسته‎بندی مشابه سند PANS-ATM، به بسیاری از نیازهای امور عملیاتی پاسخ دهد و دسترسی به منابع آسان شود. همچنین به‌منظور پرهیز از موازی‎کاری، حجیم شدن سند و نیز قابلیت به‎روزرسانی تلاش کردیم تا حد امکان مطالب را به اسناد بالادستی به‌ویژه کتاب مرجع اطلاعات هوانوردی کشور ارجاع دهیم.

کاوه فیروز بابیان این‌که اداره‌کل کنترل ترافیک هوایی برای ایجاد انطباق با قوانین داخلی و بین‎المللی، یک نسخه کاغذی از سند مذکور را برای تمام واحدهای کنترل ترافیک هوایی ارسال کرده و فایل پی‌دی‌اف نیز در اختیار همه کارکنان کنترل ترافیک هوایی قرارگرفته است، گفت: این سند به زبان انگلیسی تدوین‌شده است؛ زیرا مخاطبان آن یعنی متخصصان کنترل ترافیک هوایی، همگی دارای صلاحیت زبان انگلیسی هستند و همچنین اصطلاحات تخصصی بسیار زیادی در آن به‌کاررفته است که قابلیت معادل‎سازی در زبان فارسی را ندارد و از طرفی هم این سند به‌عنوان یکی از معیارهای بازرسان و ممیزان ایکائو، در ایران محسوب می‎شود که براساس آن رفتارهای عملیاتی را با قوانین و دستورالعمل‎ها تطبیق می‎کنند.

گفتنی است، در حال حاضر احمد کاوه فیروز، معاون پیشین مرکز کنترل فضای کشور و سرپرست فعلی اداره اطلاعات هوانوردی اداره کل کنترل ترافیک هوایی، مهدی استادی، معاون پیشین اداره بازرسی و یکنواختی و معاون فعلی عملیات هوانوردی فرودگاه مشهد، مجید مهدوی زفرقندی، مدیر ایمنی اداره کل کنترل ترافیک هوایی و شهرام امینی، مربی آموزشی منتخب سازمان هواپیمایی کشوری و کارشناس آموزش اداره کل کنترل ترافیک هوایی هستند که به‌عنوان مدرس، آموزش‎های لازم را به همکاران خود در کنترل ترافیک هوایی ارائه می‎کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.