| کد خبر: 175858 |

◄ برگزاری دوره های مهارت محور مستقل مراقبت پرواز با دریافت گواهینامه ATO

رئیس اداره آموزش و برنامه‌ریزی کارکنانی اداره‌کل کنترل ترافیک هوایی مزیت اصلی صدور گواهینامه ATO (مرکز آموزش مراقبت پرواز) را برگزاری دوره‌های مهارت محور مستقل و توانایی در برگزاری دوره‌های آموزشی این حوزه برای سایر کشورهای منطقه عنوان کرد.

تین نیوز

رئیس اداره آموزش و برنامه‌ریزی کارکنانی اداره‌کل کنترل ترافیک هوایی مزیت اصلی صدور گواهینامه ATO (مرکز آموزش مراقبت پرواز) را برگزاری دوره‌های مهارت محور مستقل و توانایی در برگزاری دوره‌های آموزشی این حوزه برای سایر کشورهای منطقه عنوان کرد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، حسن حسن‌پور با اعلام این خبر عنوان کرد: با توجه به بالا بودن سرعت تحولات فناورانه در صنایع فرودگاهی و هوانوردی باید آموزش در این حوزه با سرعت همراه باشد.

رئیس اداره آموزش و برنامه‌ریزی پرسنلی اداره‌کل کنترل ترافیک هوایی بابیان این‌که هرسال 53 دوره آموزشی پودمانی برای 975 کنترلر شاغل در فرودگاه‌های کشور برگزار می‌شود، گفت: سالانه 70 هزار نفر ساعت دوره آموزشی را از فروردین تا بهمن‌ماه برگزار می‌کنیم.

وی افزود: کنترلرها پس از چند هفته آموزش و سپری کردن دوره‌های مهارت محور دوره OGT را در اداره‌ها و واحدهای مراقبت پرواز سپری می‌کنند و سپس در آزمون‌های مهارتی و کتبی شرکت می‌کنند.

حسن‌پور هم‌چنین گفت: بخش از آموزش‌های طراحی‌شده ملی و بخش نیز بین‌المللی و براساس الزام‌های سازمان هواپیمایی کشوری زیر نظر ایکائو است.

رئیس اداره آموزش و برنامه‌ریزی پرسنلی اداره‌کل کنترل ترافیک هوایی با اشاره به دریافت گواهینامه ATO (مرکز آموزش مراقبت پرواز) از سازمان هواپیمایی کشوری عنوان کرد: این گواهینامه ما را قادر کرده دوره‌های مهارت محور مستقل برگزار کنیم و بتوانیم فرایندهای آموزشی را در مسیری مشخص در داخل مجموعه ساماندهی کنیم. همچنین ازاین‌پس می‌توانیم دوره‌های آموزشی موردنیاز کشورهای همسایه و خاورمیانه را برگزار کنیم.

وی با اشاره به افتتاح مرکز آزمون‌های تخصصی نیز گفت: در این مرکز تمام آزمون‌های تخصصی کنترل ترافیک هوایی در سطوح مختلف برگزار می‌شود و از ویژگی‌های اساسی آن می‌توان به برخورداری از فضای مناسب، تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نوین برای تدوین و طراحی پرسش آزمون‌ها و امنیت بالای آن و مجهز به دوربین‌های مداربسته باقابلیت ضبط تصاویر اشاره کرد. انتخاب تصادفی از بانک پرسش‌ها و چیدمان تصادفی آن‌ها و نیز تغییر اساسی در آرایش گزینه‌ها و فاصله استاندارد داوطلبان امکان هرگونه تخلف را از بین می‌برد.

 براساس برنامه زمان‌بندی معین، هرسال دو آزمون پایه و تخصصی از سراسر فرودگاه‌های کشور در این مرکز برگزار می‌شود که پرسش‌ها به‌صورت ترکیبی، تستی، چهارگزینه‌ای و تشریحی طراحی‌شده و نمره قبولی آزمون 70 از 100 است.

حسن‌پور از برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌های آموزشی پیشرفته برای کنترلرها خبر داد و افزود: ازجمله این دوره‌ها می‌توان به دوره‌های بازآموزی validation و recurrent اشاره کرد.

وی درباره شبیه‌ساز تقرب پرواز عملیاتی (Approach Control Simulator) نیز توضیح داد: این شبیه‌ساز با دو موقعیت کاری در فضایی به مساحت 50 مترمربع در ساختمان جدید مرکز کنترل پرواز قرار دارد و ظرفیت آموزشی آن در هر دوره آموزشی حداقل شش تا هشت نفر است. طول دوره تقرب عملیاتی شش هفته و در هرروز شش ساعت آموزشی است و هرسال حدود 11‌هزار و 520 نفر ساعت آموزش در شبیه‌ساز تقرب تهران و شیراز آموزش داده می‌شوند که پس از گذراندن 180 ساعت در موقعیت کاری فرودگاه مربوط، تحت آموزش معلم آموزشی آماده شرکت در آزمون مهارتی و سپس آزمون کتبی خواهند شد.

حسن‌پور افزود: به دنبال توسعه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شبیه‌سازهای فرودگاه‌ها هستیم. به‌عنوان نمونه اکنون نرم‌افزار شبیه‌ساز برج دوبعدی است که تلاش داریم آن را سه‌بعدی کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.