| کد خبر: 162145 |

◄ 10 اقدام مهم شرکت فرودگاه‌ها در سه سال گذشته

حمل‌ونقل هوایی به‌عنوان ویترین گردشگری هر کشوری از اهمیت زیادی برخوردار است. بیشتر مسافران خارجی که به یک کشور وارد می‌شوند اولین منظره‌ای که از نزدیک می‌بینند فرودگاه و هواپیماهای آن کشور است. به همین دلیل این بخش از حمل‌ونقل از اهمیت بیشتری در اقتصاد برخوردار است.

تین نیوز

حمل‌ونقل هوایی به‌عنوان ویترین گردشگری هر کشوری از اهمیت زیادی برخوردار است. بیشتر مسافران خارجی که به یک کشور وارد می‌شوند اولین منظره‌ای که از نزدیک می‌بینند فرودگاه و هواپیماهای آن کشور است. به همین دلیل این بخش از حمل‌ونقل از اهمیت بیشتری در اقتصاد برخوردار است.

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به‌عنوان متولی اداره فرودگاه‌های ایران وظیفه خطیری بر عهده دارد و به همین خاطر عملکرد مثبت آن قادر است تأثیر مستقیم در تمام کشور داشته باشد.

شرکت فرودگاه‌ها طی گزارشی ضمن اعلام ۱۰ اقدام مؤثر این شرکت در دولت تدبیر و امید به تشریح عملکرد حوزه فرودگاهی به‌ویژه در سه سال گذشته پرداخت.

به گزارش تین‌نیوز، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران طی این گزارش ۱۰ اقدام مؤثر صورت گرفته در حوزه فرودگاهی و توسعه تجهیزات ناوبری کشور را در دولت تدبیر و امید تشریح کرد که این موارد به شرح زیر اعلام‌شده است:

  1. تدوین و اجرای طرح فراملی مدیریت آسمان ایران‌شهر باهدف تبدیل آسمان ایران اسلامی به نقطه تعادل منطقه

با اجرایی شدن فازهای صفر، یک و دو این طرح بیش از ۳۵ هزار کیلومتر مسیر هوایی جدید به شبکه دالان‌های هوایی کشور افزوده‌شده و برای اولین بار در تاریخ هوانوردی کشور چندین مسیر هوایی یک‌طرفه؛ مستقیم و موازی بر آسمان ایران اسلامی نقش بسته و اکنون به‌درستی جاده ابریشم هوایی ترسیم گردیده است. در همین راستا برای اولین بار از به‌روزترین و مدرن‌ترین شیوه ناوبری هوایی (ناوبری هوایی ماهواره‌ای /RNAV ۱) در مسیرهای هوایی بین‌المللی کشور بهره‌برداری گردید و براساس رشد ترافیک عبوری کشور تعداد سکتورهای مرکز کنترل از ۷ سکتور به ۱۴ سکتور افزایش پیداکرده است.

همچنین در همین طرح و باهدف کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و کاهش مصرف سوخت (هم‌راستا با استراتژِی و راهبرد بزرگ ملی اقتصاد مقاومتی) تاکنون تنها از محل چهار مسیر موازی و بین‌المللی ایجادشده از شمال‌غرب به جنوب غرب کشور در شبانه‌روز و با احتساب ۷۰۰ پرواز بهره گیرنده از این مسیرها بیش از 7هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی از محل کاهش مصرف سوخت عاید شرکت‌های هواپیمایی و قریب به 8هزار تن کاهش تولید دی‌اکسیدکربن داشته‌ایم که تمامی این اقدامات موردتقدیر جامعه جهانی و ایکائو قرارگرفته است.

2- تدوین طرح جامع افزایش ضریب ایمنی در حوزه فرودگاهی و ناوبری هوایی کشور

- ایجاد ساختار مدیریت ایمنی مستقل زیر نظر عالی‌ترین مقام شرکت و برنامه‌ریزی جهت پیاده‌سازی سیستم یکپارچه مدیریت ایمنی (SMS)

- خرید هواپیمای استراتژیک و تحریمی فلایت‌چک و نجات کشور از بحران نبود این هواپیمای حیاتی برای تداوم فعالیت صنعت هوانوردی کشور

- خرید سه رادار برای تجهیز فرودگاه‌های بندرعباس، شیراز و مهرآباد (رادار بندرعباس در حال نصب، رادار دوم در حال ترخیص از گمرک کشور هست) و اقدام به خرید ۵ رادار دیگر جهت نوسازی سامانه‌های راداری آسمان ایران اسلامی

- نوسازی سامانه‌های تحریمی راداری، کمک ناوبری و ارتباطی با تخصیص اعتباری بالغ‌بر ۷۰۰ میلیارد تومان تاکنون

- خرید ابر خودروهای مدرن آتش‌نشانی تحریمی برای تجهیز فرودگاه‌های کشور بااعتباری معادل 60 میلیارد تومان.

- ایمن‌سازی سطوح پروازی فرودگاه‌ها از طریق رفع موانع پروازی اطراف آن‌ها (که اساساً این‌گونه موانع بدون کسب مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ساخته‌شده‌اند) به‌عنوان‌مثال تنها در فرودگاه یاسوج طی ۳ سال گذشته ۱۱ مانع اصلی سطوح پروازی این فرودگاه برطرف شده و بر این اساس بیش از ۱۰۰۰ متر از باند فرودگاه آزاد و به سطوح پروازی اضافه شدند.

- توانمندسازی نیروی انسانی در حوزه عملیات هوانوردی با استفاده از شبیه‌سازهای مورد تائید سازمان هواپیمایی کشوری (ساخت و بهره‌برداری از شبیه‌سازهای دوبعدی برج و تقرب  پرواز با استفاده از توان داخلی، اعزام تعدادی از کنترلرهای ترافیک هوایی به سیمولاتورهای راداری مستقر در اروپا، برنامه‌ریزی و اقدام جهت خرید شبیه‌سازهای آتش‌نشانی و...)

3- تدوین و اجرای طرح جامع نوسازی زیرساخت‌های فرودگاهی، تجهیزات و تسهیلات مرتبط با اولویت فرودگاه‌های اصلی، مرزی و محروم

- اجرای بیش از 1500 میلیارد تومان طرح‌های عمرانی فرودگاهی (احداث و توسعه ترمینال‌ها، باند و دیگر سطوح پروازی و دیگر ابنیه فرودگاهی) از آن جمله تنها در فرودگاه یاسوج طی سه سال گذشته بیش از ۳۰ میلیارد تومانسرمایه گذاری در حوزه توسعه سطوح پروازی و ارتقا سامانه‌های ناوبری هوایی آن انجام‌شده است.

- نوسازی و تجهیز فرودگاه‌های کشور با صرف  بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار

- نوسازی کامل باند ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد پس از ۴۰ سال با سازه بتنی مطابق با استانداردهای جهانی و صرف بیش از ۱۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار (مجموعاً تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان صرف نوسازی مهرآباد و بهسازی سطوح پروازی این فرودگاه مهم واصلی  پایتخت شده است)

- توسعه ترمینال‌ها، باندها و سطوح پروازی فرودگاه‌های اصلی، مناطق مرزی و محروم  کشور نظیر احداث و بهره‌برداری از باند دوم فرودگاه زاهدان، بهسازی کامل باندهای فرودگاه شیراز، بهسازی، توسعه سطوح پروازی و ترمینال‌های فرودگاه‌های کرمانشاه، مشهد،  اهواز، ارومیه، بجنورد، اردبیل، بوشهر، تبریز، بندرعباس، ساری، نوشهر، سنندج، ایلام، یاسوج، آبادان، یزد، اصفهان، زنجان، سمنان، شاهرود، گرگان، پارس‌آباد، ایران‌شهر

- سرمایه گزاری لازم جهت توسعه سطوح پروازی و بهره‌برداری از فرودگاه‌های گناباد، سقز، جهرم، داراب

4- تدوین و اجرای طرح جامع تحول خدمات فرودگاهی باهدف ارتقا سطح سرویس‌دهی به مسافران

- قرار گرفتن دو فرودگاه مهرآباد و مشهد در طرح رتبه‌بندی جهانی ASQ

- کسب رتبه اول فرودگاه مشهد در بین فرودگاه‌های دارای ۱۵ میلیون مسافر در منطقه دریکی از ارزیابی‌های انجامی از سوی ACI

- قرار گرفتن هر دو فرودگاه  در بالاتر از رتبه متوسط جهانی در تمامی دوره‌های ارزیابی

۵- طرح جامع تربیت نسل جدید مدیران فرودگاهی در تراز جهانی با مشارکت اتحادیه اروپا

- عقد قرارداد جهت آموزش ۱۰۰ مدیر فرودگاهی در تراز جهانی با یکی از کشورهای اصلی عضو اتحادیه فرودگاه تحت عنوان INGAM

- عقد قرارداد برای رنکینگ و رتبه‌بندی منابع انسانی در حوزه‌های پشتیبانی فرودگاهی (اداری – مالی) با دانشگاه‌های تراز اول کشور

۶- تکمیل زیرساخت‌های قانونی لازم برای اداره اقتصادی، تخصصی و بین‌المللی صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی کشور

- تصویب برخورداری صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی از قانون خاص

- شمول ماده ۵ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر

- برخورداری صنعت فرودگاهی از مزایای قانون گردشگری

- ایجاد زمینه لازم برای اداره دو دیسیپلینه صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی ایران

- جلوگیری قانونی از تهدید منابع تولیدشده در صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی

۷- ایفای نقش فعال در فضای بین‌الملل

- پذیرش پروازهای قطری سرگردان از بحران اخیر منطقه و قدردانی دکتر روحانی (ریاست محترم جمهوری) و همچنین عالی‌ترین مقامات بین‌المللی هوانوردی جهان از این اقدام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران

- اعلام آمادگی در جهت صدور خدمات مهندسی ترافیک هوایی (ATM) و مهندسی ارتباطات و ناوبری هوایی (CNS) و یا پذیرش پروازهای عبوری از فضای افغانستان در مسیر آسیای جنوب شرق به اروپا در صورت بسته شدن فضای این کشور

- کسب چندین کرسی بین‌المللی نظیر عضویت در هیأت‌مدیره ACI و رئیس اجلاس شبکه مسیرهای هوایی بین‌المنطقه‌ای (اروپا- خاورمیانه- آسیای دور)

۸- اجرای کامل قانون کاداستر در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و پیشگامی این شرکت در بین تمامی دستگاه‌های اجرایی در این خصوص

- جلوگیری کامل از پدیده زمین‌خواری و تهدید عرصه‌های فرودگاهی از تملک غیرقانونی و پیشگیری از کاربری‌های غیرقانونی در آن

- دریافت تدریجی اسناد مالکیت فرودگاه‌ها و ثبت کامل مهم‌ترین دارایی‌های شرکت

۹- عقد تفاهم‌نامه و امضای پیش‌قرارداد برای جذب سرمایه‌های خارجی در فرودگاه‌های کشور

- ساخت ترمینال جدید و توسعه ترمینال‌های فعلی فرودگاه مشهد به ارزش تقریبی ۳۰۰ میلیون یورو

- ساخت ترمینال جدید فرودگاه اصفهان به ارزش تقریبی ۱۲۰ میلیون یورو

۱۰- توافق با نیروهای مسلح و ارگان‌های دولتی جهت تأمین عرصه موردنیاز برای توسعه زیرساخت‌های فرودگاهی جهت ارتقا ایمنی، توسعه شبکه پروازی و پاسخگویی به رشد پروازهای کشور

- عقد توافقنامه با نیروهای مسلح جهت خرید ۴۰۰ هکتار از اراضی تحت تصرف به‌منظور توسعه ظرفیت فرودگاه اصفهان

- توافق اولیه با نیروهای مسلح جهت خرید ۹۵ هکتار اراضی تحت تصرف به‌منظور توسعه ظرفیت فرودگاه مهرآباد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.