| کد خبر: 198477 |

توسعه ریلی کشور 11 هزار کیلومتر از چشم انداز عقب است

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه توسعه ریلی کشور ۱۱ هزار کیلومتر از چشم انداز ۱۴۰۴ عقب است، گفت: حدود ۸۹ درصد حمل و نقل کشور، جاده‌ای و حدود ۱۱ درصد ریلی است که خسارت محسوب می‌شود و اقتصادی نیست.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه توسعه ریلی کشور ۱۱ هزار کیلومتر از چشم انداز ۱۴۰۴ عقب است، گفت: حدود ۸۹ درصد حمل و نقل کشور، جاده‌ای و حدود ۱۱ درصد ریلی است که خسارت محسوب می‌شود و اقتصادی نیست.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گفتگوی ویژه خبری با تاکید بر لزوم ریلی کردن حمل و نقل ادامه داد: متاسفانه فقط حدود 11 تا 12 درصد بار از طریق ریلی حمل و نقل می‌شود که این باید افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه ریل کشور در چشم انداز سال 1404 قرار است به 25 هزار کیلومتر برسد، گفت: اکنون 13 هزار و 900 کیلومتر زیرساخت ریلی در کشور وجود دارد.

خادمی گفت: باید شرایط زیرساخت‌ها را اقتصادی کنیم تا سرمایه‌ها جذب شود.

او افزود: تقریبا همه آزاد راه‌ها را با مشارکت بخش خصوصی ساختیم و از طریق عوارضی که وضع می‌شود سرمایه گذار بخش خصوصی، منتفع می‌شود، اما در زمینه ریلی، چنین شرایطی وجود ندارد و این مشکلی برای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی است.

خادمی ادامه داد: تنها راهی که برای ما باقی مانده است این است که از فاینانس‌های داخلی و خارجی استفاده کنیم که در این زمینه اقدامات خوبی را انجام دادیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور گفت: مجموع اعتباری که در سال برای توسعه شبکه ریلی داده می‌شود حدود 1500 میلیارد تومان است.

او با بیان اینکه پس از انقلاب، توان اجرایی کشور در بخش ریلی افزایش پیدا کرده است، افزود: پیش از انقلاب، تقریبا همه روسازی مسیر ریلی کشور توسط متخصصان خارجی اجرا می‌شد، اما اکنون صفر تا 100 آن با حضور متخصصان داخلی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: با منابع مالی کنونی، سالانه فقط حدود 120 تا 150 کیلومتر می‌توانیم راه ریلی بسازیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور گفت: میانگین سالانه ساخت مسیر ریلی در پیش از انقلاب 100 کیلومتر بود، اما پس از انقلاب 200 کیلومتر است.

خادمی با اشاره به اینکه اتفاقات خوبی در بخش توسعه ریلی افتاده است، افزود: تا پیش از انقلاب، کل ریل‌های موجود در کشور 4 هزار و 600 کیلومتر بود، اما اکنون این رقم به حدود 14 هزار کیلومتر رسیده است.

او اضافه کرد: در سه سال گذشته حدود 800 کیلومتر مسیر ریلی به بهره برداری رسیده است.

خادمی بر لزوم تکمیل شبکه ریلی کشور تاکید و اضافه کرد: انجام این کار به تامین به موقع و کافی منابع مالی بستگی دارد.

وی افزود: تلاش می‌کنیم به اولویت‌های ترانزیتی توجه شود.

خادمی گفت: در اجرای طرح‌ها با شرکت راه آهن، هماهنگی لازم وجود دارد و تلاش بر این است که شبکه‌های اصلی ریلی کشور به بهره برداری برسد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.