| کد خبر: 172379 |

خادمی:

◄ آخرین وضعیت پروژه های ریلی بوشهر،اردبیل،چابهار و خواف

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور شرایط تکمیل و تامین مالی 5 پروژه ریلی را تشریح کرد.

تین نیوز

 خیراله خادمی در خصوص آخرین وضعیت تکمیل 5 پروژه ریلی توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز  معاون وزیر راه و شهرسازی از ریل‌گذاری 280 کیلومتر مسیر خط آهن خبر داد و گفت: 470 کیلومتر مسیر جدید تا پایان سال افتتاح می‌شود که 280 کیلومتر آن ریل‌گذاری شده است.

راه‌آهن چابهار- زاهدان

خادمی در خصوص راه‌آهن چابهار- زاهدان با اعلام اینکه این مسیر به طول 610 کیلومتر اکنون به پیشرفت 31 درصدی رسیده است گفت:70 کیلومتر از مسیر زیرسازی شده و آماده ریل‌گذاری است.

او خبر داد که بخش چابهار- ایرانشهر هم به پیشرفت فیزیکی 60 درصدی در زیرسازی رسیده است.

خادمی به راه‌آهن شیراز به بوشهر اشاره کرد که دور طولانی از احداث را می‌گذراند و گفت: اتصال ریلی شیراز به بوشهر در اولویت توسعه ریلی کشوراست.

ساخت راه‌آهن شیراز- بوشهر

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هزینه بسیار زیادی برای ساخت راه‌آهن شیراز انجام شده است برای اینکه این راه‌آهن اقتصادی شود باید آن را به بندر متصل کنیم.

وی ادامه داد: بوشهر هم یک استان بندری است و در صورت اتصال به راه‌آهن شیراز می‌تواند آینده اقتصادی خوبی داشته باشد. برای ساخت این پروژه سال گذشته ردیف بودجه 10 میلیارد تومانی داشتیم که امسال این رقم به 88 میلیارد تومان رسیده است.

وی تاکید کرد: برای اتمام این پروژه و ساخت راه‌آهن شیراز به بوشهر و اتصال آن به عسلویه باید فاینانس خارجی داشته باشیم.  

او در خصوص جزییات این مسیر ریلی گفت:خط آهن شیراز- بوشهر 450 کیلومتر و بوشهر- عسلویه 210 کیلومتر است و برای ساخت آن به اعتبار بیشتری نیازمندیم. خط آهن شیراز- بوشهر ردیف اعتباری دارد اما کم است. البته امسال نمایندگان بوشهر در ابتکار عملی کمک کردند و اعتبار پروژه به بیش از 88 میلیارد تومان در سال جاری رسید بااین‌حال این پروژه 5 هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد.

به گفتهٔ خادمی 2 قطعه‌راه‌آهن در این مسیر آماده مناقصه است.

او ادامه داد: به دنبال فاینانسر برای این پروژه هستیم، قرارداد ضمن اینکه تجاری آن در پایان 96 با شرکت چینی نهایی شد، درخواست ترک تشریفات به سازمان برنامه دادیم و بانک صنعت و معدن به‌عنوان بانک عامل در حال همکاری است و برنامه ما برای فاینانس 4 ساله خواهد بود.

مسیر ریلی زاهدان تا مشهد

او در خصوص نحوه تأمین مالی و تکمیل مسیر ریلی زاهدان تا مشهد و ایستگاه یونسی نیز ،گفت: ما در حال تکمیل خط آهن چابهار به زاهدان هستیم و در ادامه میسر زاهدان به یونسی متصل خواهد شد که کل  هزینه این پروژه از چابهار به یونسی بیش از 11 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

خادمی ادامه داد: تأمین مالی راه‌آهن زاهدان تا مشهد از محل اعتبارات دولتی امکان‌پذیر نبود بنابراین سه گزینه فعلاً پیش رو داریم که در گام اول تفاهم‌نامه‌ای با فاینانسر چینی و جوینت ایرانی منعقد کردیم، آستان قدس رضوی هم برای تأمین مالی آن استقبال کرده است ضمن آنکه برنامه داریم از صندوق توسعه ملی و از طریق بخش خصوصی برای پروژه وام بگیریم، زیرا این خط ریلی حتماً فاینانس لازم دارد.

آخرین وضعیت تکمیل راه‌آهن اردبیل

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص آخرین وضعیت تکمیل راه‌آهن اردبیل نیز گفت:این پروژه تعیین تکلیف شده است و اکنون هیچ قطعه‌ای نیست که مناقصه و تکلیف آن مشخص نشده باشد.

خادمی خبر داد که این پروژه در بخش روسازی به پیشرفت 65 درصدی رسیده است و ادامه داد: این پروژه 26 کیلومتر تونل دارد و تکمیل کل آن هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور ادامه داد: امسال 101 میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافت که متأسفانه کافی نیست، اما از محل ماده 56 قانون بودجه (فاینانس داخلی) در حال پیگیری هستیم که وام از سرمایه‌گذار بگیریم که در این صورت پروژه 4 ساله تمام خواهدش

تا پایان سال جاری قرار است در بخش ریلی ۲۸۰ کیلومتر مسیر جدید ریل‌گذاری شده و ۴۷۰ کیلومتر خط آهن بهره‌برداری شود

راه‌آهن خواف – هرات امسال به بهره‌برداری می‌رسد

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه تنها راه اتصال ریلی به کشور افغانستان راه‌آهن خواف – هرات است که امسال به همراه سه پروژه ریلی دیگر ازجمله راه‌آهن گیلان، راه‌آهن آذربایجان شرقی و راه‌آهن آذربایجان غربی افتتاح می‌شوند.

وی ادامه داد: طول راه‌آهن خواف – هرات 530 کیلومتر است که بخشی از آن به اجرا رسیده و تا پایان سال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.