◄ دیپلماسی ریلی ایران با تکیه بر داده های هوشمند تقویت می شود
مدیرکل دفتر هوشمندسازی و داده کاوی راه آهن اعلام کرد که در چارچوب دیپلماسی جدید ریلی دولت چهاردهم، تبادل داده های بین المللی و توسعه فناوری اطلاعات به یکی از محورهای اصلی سیاست خارجی حمل ونقل ریلی تبدیل شده و ایران در حال فعال سازی کریدورهای مهم منطقه ای با استفاده از زیرساخت های دیجیتال است.
فرهاد شیدایی، مدیرکل دفتر هوشمندسازی و داده کاوی راه آهن، در گفت وگو با ریل ایران تأکید کرد: «در دیپلماسی نوین راه آهن که در دولت چهاردهم مورد توجه قرار گرفته، تبادل داده های هوشمند و توسعه سیستم های فناوری اطلاعات نقش تعیین کننده ای دارد و به همین دلیل، ساختار بین المللی مستقلی در دفتر هوشمندسازی ایجاد شده است.»
به گزارش تین نیوز، به گفته او، مأموریت این واحد جدید پیگیری پروژه های فناورانه مرتبط با کریدورهای بین المللی حمل ونقل ریلی ، هماهنگی با شرکت های راه آهن کشورهای مسیر و ایجاد بستر مشترک برای تبادل داده های عملیاتی، تجاری و لجستیکی است.
شیدایی با اشاره به فعالیت های انجام شده توضیح داد: در گام نخست، کارگروه فنی کریدور KTI (قزاقستان–ترکمنستان–ایران) تشکیل شد و جلسات متعددی با حضور نمایندگان کشورهای عضو برگزار گردید تا سازوکارهای مشترک داده ای، ردیابی بار و مدیریت عبور قطارها هماهنگ شود.
وی افزود: «علاوه بر این، امضای تفاهم نامه اخیر میان مدیرعامل راه آهن ایران و شرکت راه آهن روسیه در سن پترزبورگ، یک گام مهم در فعال سازی کریدور بین المللی شمال–جنوب (INSTC) محسوب می شود؛ تفاهم نامه ای که بر پایه یکپارچه سازی تبادل داده و ایجاد زیرساخت مشترک اطلاعاتی میان دو کشور بنا شده است.»
مدیرکل دفتر هوشمندسازی راه آهن تأکید کرد که با توسعه این سامانه ها، ایران می تواند نقش محوری تری در کریدورهای ریلی منطقه ای ایفا کند، زمان حمل بار کاهش یابد و سهم حمل ونقل ریلی در ترانزیت بین المللی افزایش پیدا کند.