تزریق ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به پروژه ریلی اردبیل/سوت قطار تا پایان سال شنیده می شود
راه آهن اردبیل ـ میانه که از سال ۱۳۸۴ آغاز شده در دولت چهاردهم در حال تکمیل شدن است و طبق پیش بینی استاندار اردبیل تا پایان سال جاری سوت قطار طنین انداز خواهد شد.
پروژه راه آهن اردبیل - میانه که به طول حدود ۱۷۵ کیلومتر احداث می شود یکی از مهم ترین طرح های زیرساختی شمال غرب کشور به شمار می رود و نقش کلیدی در اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی سراسری خواهد داشت.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، با بهره برداری از این مسیر، حمل و نقل بار و مسافر در منطقه متحول و زمینه توسعه اقتصادی، گردشگری و صادرات فراهم خواهد شد و کارشناسان پیش بینی می کنند راه آهن اردبیل - میانه در شکل گیری مشاغل مستقیم و غیرمستقیم در منطقه نیز تاثیر زیادی خواهد داشت.
سنگ تمام دولت چهاردهم
زحمات و تلاش های دولت های قبلی را در اجرای قطعات مختلف راه آهن اردبیل - میانه نمی توان نادیده گرفت ، آنها نیز در دوره های مختلف پیش بینی کرده بودند که به زودی سوت قطار در اردبیل شنیده می شود اما از قدیم گفته اند، "کار را که کرد آن که تمام کرد".
هشت بار از روند اجرای پروژه راه آهن اردبیل - میانه بازدید کردم و با توجه به حمایت های اعتباری در دولت چهاردهم، پیش بینی می کنیم سوت قطار تا پایان سال جاری شنیده شود
در سال های اخیر بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از سوی دولت های سیزدهم و چهاردهم به این پروژه تزریق و قطعات سنگین و پر هزینه آن اجرا شد.
استاندار اردبیل درباره پروژه راه آهن اردبیل - میانه گفت: در جریان سفر اخیر دکتر پزشکیان رییس جمهور به اردبیل سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار جدید برای شتاب بخشی به پروژه راه آهن اردبیل ـ میانه اختصاص یافت و این نویدبخش اتمام کار است.
به عقیده کارشناسان ، دلیل اصلی تاخیر و تعویق این پروژه مشکلات اعتباری سال های قبل بود که سبب شد قیمت مصالح و تجهیزات راه آهن به تناسب تورم افزایش یابد.
مسعود امامی یگانه ، استاندار اردبیل که بیش از یک سال از تصدی مسئولیتش نمی گذرد، گفت: هشت بار از روند اجرای پروژه راه آهن اردبیل - میانه بازدید کردم و با توجه به حمایت های اعتباری در دولت چهاردهم، پیش بینی می کنیم سوت قطار تا پایان سال جاری شنیده شود.
بازدید استاندار اردبیل از راه آهن اردبیل - میانهوی افزود: با تامین اعتبارات لازم موانع اجرایی پروژه یکی پس از دیگری برداشته شده و عملیات تکمیلی در حال انجام است ، تاکید دولت چهاردهم و شخص رییس جمهور این بود که پروژه امسال به طور کامل آماده بهره برداری شود.
وی ادامه داد: ۲ نقطه بحرانی در مسیر باقی مانده بود که جزو قطعات شاخص بود؛ یکی از آنها پل فلزی ۲۴۰ متری است که تیرریزی آن انجام و عملیات بتن ریزی آن آغاز شده و دیگری لاینینگ تونل مقابل پل فلزی که حدود ۹ متر باقی مانده و در دست اقدام است.
امامی یگانه اظهار کرد: لوکوموتیو نیز به صورت آزمایشی به ریل انداخته شد و می توان گفت که کل پروژه در مراحل پایانی واقع شده و ۲ ایستگاه اردبیل و فیروزآباد به طور تقریبی تکمیل شده است.
پایان ریل اردبیل و آغاز ریل مغان
پروژه راه آهن اردبیل ـ میانه، که سال ها در پیچ وخم وعده ها و کمبود اعتبارات گرفتار بود، اکنون با عزم دولت چهاردهم و حمایت های ویژه رییس جمهور در آستانه بهره برداری قرار گرفته اما این تازه آغاز راه است.
مردم استان اردبیل که سال هاست چشم انتظار شنیدن صدای قطار در دیار سبلان هستند، حالا بیش از هر زمان دیگری به تحقق این رویای دیرینه نزدیک شده اند.
علی نیکزاد ، نایب رییس مجلس شورای اسلامی با امیدواری به نهایی شدن پروژه گفت: مرحله دیگر راه آهن اردبیل - میانه اتصال ریل گذاری به سمت شهرستان پارس آباد مغان در شمال استان اردبیل است.
نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی افزود: این توسعه ریلی بسیار ضرورت دارد تا راه آهن اردبیل - میانه به عنوان کریدور مهم ریلی امکان اتصال و نقل و انتقال کالا به جمهوری آذربایجان و منطقه قفقاز را داشته باشد.
سایر نمایندگان استان در مجلس و استاندار اردبیل نیز بر این امر مهم تاکید می کنند تا ریل قطار اردبیل در مرکز این استان ختم نشود و به دشت مغان متصل گردد تا درهای تجارت فرامرزی استان اردبیل از مسیر ریلی به بازار بزرگ منطقه قفقاز گشوده شود.