آغاز عملیات پروژه برقی کردن خط ریلی تهران- مشهد؛ به زودی
بنابر اعلام مدیرعامل راه آهن به زودی شاهد عملیاتی و اجرایی شدن پروژه برقی کردن خط ریلی تهران- مشهد باشیم.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت که با اصلاح مصوبه شورای اقتصاد و رفع موانع موجود، امیدواریم با گرفتن پاسخ مثبت از شرکت های چینی، به زودی شاهد عملیاتی و اجرایی شدن پروژه برقی کردن خط ریلی تهران- مشهد باشیم.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، جبارعلی ذاکری روز شنبه درباره آخرین وضعیت پروژه برقی شدن مسیر ریلی تهران- مشهد، در جمع خبرنگاران افزود: یکی از موانع اصلی اجرای این پروژه، اصلاح مصوبه شورای اقتصاد بود که حدود ۲۰ روز قبل اصلاحیه آن انجام شد.
وی بیان داشت: اکنون رایزنی ها برای نهایی شدن این تفاهم نامه و قرارداد بین ایران و چین جاری است و امیدواریم در کوتاه ترین زمان ممکن مسائل مالی و فاینانس آن حل و فصل و عملیات اجرایی آغاز شود.
ذاکری خاطرنشان کرد: همه توان راه آهن و مجموعه های مرتبط از جمله سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و ... به کارگیری شده تا در کوتاه ترین زمان ممکن عملیات اجرایی آن آغاز شود.
وی با اشاره به لزوم توافقات بانک مرکزی ایران و یکی از بانک های چینی در این خصوص، اظهارداشت: هم اکنون موانع پروژه برداشته شده و با گرفتن پاسخ مثبت از شرکت های چینی، به زودی شاهد عملیاتی و اجرایی شدن آن خواهیم بود که در فاز نخست در محور تهران- گرمسار اجرایی خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت خط ریلی چابهار- زاهدان، ابراز امیدواری کرد ریل گذاری آن تا پایان سال به اتما برسد و در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۵ و پس از تحوریل به راه آهن، قابلیت بهره برداری داشته باشد.
وی اظهار داشت: تکمیل این مسیر، در تسهیل ارتباطات شمال- جنوب نقش مهمی ایفا خواهد کرد و به ویژه در ارسال بار و کالا از هند به روسیه و افزایش ترانزیت مثمر ثمر خواهد بود.
ذاکری یادآور شد: بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور با قابلیت پهلوگیری کشتی های پهن پیکر است و با توجه به محدودیت هایی که از بندرعباس به سمت بافق داریم، تکمیل این پروژه کمک خواهد کرد تا ارسال بخشی از کالاهای چینی به ایران و آسیای میانه تسهیل شود.
وی اضافه کرد: هرچند چین از طریق ریلی نیز به کشورهای آسیای میانه متصل است، اما تکمیل پروژه چابهار- زاهدان برای کشورهای غرب دریای خزر گزینه ای جذاب است.
این مقام مسئول پیش بینی کرد در فاز نخست اجرای این پروژه، سالیانه بین سه تا پنج میلیون تن جابه جایی بار از این مسیر جابه جا شود که دلیل آن گلوگاه های موجود در مسیر و همچنین تک خطه بودن آن است.
مدیرعامل راه آهن در ادامه با اشاره به سفر اخیرخود به روسیه، اظهار داشت: هدف اصلی از این سفر، انعقاد تفاهم نامه مشترک با راه آهن روسیه برای تسریع در انتقال الکترونیکی داده ها بین دو کشور بود.
وی گفت: یکی از مشکلات ما در نقاط مشترک مرزی این است که اطلاعات و داده ای الکترونیکی به موقع متنقل نمی شود و برای رفع این مشکل، با روسیه توافقاتی انجام دادیم.
ذاکری خاطرنشان کرد: در این سفر بخش خصوصی و شرکت های تولیدکننده واگن های مسافری (DMUها و EMU ها) برای مذاکره در جمع ما حضور داشتند و علاوه بر برگزاری جلسات مشترک، بازدید از امکانات طرف روسی نیز انجام دادند تا استفاده از ظرفیت بخش خصوصی کشورمان را ارزیابی کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان درخصوص آخرین وضعیت تملک اراضی پروژه ریلی رشت- آستارا، تاکید کرد: مطابق آخرین اطلاع واصله، هر هفته به طور متوسط سه کیلومتر از این مسیر تملک می شود.
وی گفت: پیش بینی می شود فاز نخست این پروژه تا پایان سال جاری میلادی برای استقرار پیمانکاران در اختیار قرار بگیدر و عملا از سال ۲۰۲۶ شاهد اجرایی شدن پروژه باشیم.
آقای دکتر ذاکری پیشنهاد میکنم اول حرف ها را برسی کن بعد به زبان بیاور حرفی نزن که از پس آن برنمی آئی
از این قول ها که تو می دهی پیشینیان تو هم دادند اما با توجه به مهیا بودن همه ابزار ها نتوانستند انجام دهند دکتر آقایی حتی قرارداد تهران مشهد را بست و حتی چند بار شروع به کار را کلنگ زد حتی اعتبار اسنادی هم باز کرد اما نشد که نشد
شما هم همان تیم را البته بسیار ضعیف تر در اختیار داری پس خیلی اطمینان نداشته باش برقی سازی تهران مشهد که حالا اصلا توجیه هم ندارد را شروع کنی!
یلدرچین و برزگر
لطفا ابتدا قبل از اینکه بار مالی جدید برای کشور ایجاد کنید راه اهن های نیمه تمام کشور رگ تکمیل کنید بعد پروژه جدیدی شروع کنید خیلی از مسیرها قطار ندارن یه فکری برای این موضوع هم بکنید
آقای ذاکری ، در زمان عباس آخوندی LC هم باز شد و ایران سهم خود را پرداخت کرده بود ولی چینی ها نیامدند و نه سرمایه آوردند و نه کار را شروع کردند ، حالا که چندین سال گذشته و وضعیت ایران کاملا دگرگون شده و شرکتهای چینی از ایران می روند ، چگونه ادعا می کنید چینی ها می آیند؟ با کدام سند چنین میگویید؟ لابد چون در چین تحصیل کرده اید ، آنها به شما لطف دارند!!!!
اگه قراره خط جدید سریعالسیر کنارش زده بشه، برقی کردن خط موجود توجیهی ندارد.